archived
Arvioitu lukuaika 4 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Change Day on Tampereelle tilaisuus uudistua

Projektipäällikkö Sarita Mäkelän mielestä suomalaisten ujous omien ideoiden esilletuomisessa on myytti, joka ei pidä paikkaansa.

Kirjoittaja

Jukka Vahti

Projektijohtaja, Digitaalinen valta ja demokratia

Julkaistu

Tampereen kaupungin virastotalo näyttää elokuisena maanantai-aamuna yhtä jännittävältä kuin virastotalot yleensä näyttävät.

Ulkomuoto johtaa kuitenkin harhaan: täällä muhii muutosliike, jollaista ei ole Suomessa ennen nähty. Tampereella on nimittäin tartuttu tosissaan tänä syksynä ensi kertaa Suomeen rantautuvan Change Dayn mahdollisuuksiin.

Change Day on muun muassa Britanniassa vuodesta 2013 alkaen kouriintuntuvia tuloksia tuottanut muutosliike, jossa sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaiset ja palvelujen asiakkaat saavat tilaisuuden tuoda esille, jakaa ja löytää hyviä ideoita sote-palvelujen ja niitä tuottavien organisaatioiden parantamiseksi. Change Day järjestetään tänä syksynä ensi kertaa Suomessa ja se on tarkoitettu niin julkisen, yksityisen kuin kolmannenkin sektorin toimijoille.

 ”Change Day on kuin taivaan lahja”

Tampereella on laadittu selkeät askeleet sekä etenemiseksi marraskuun kolmantena päivänä huipentuvaan Change Dayhyn että sen jälkeiseen elämään. Tampereen kaupungin projektipäällikkö Sarita Mäkelä sanoo, että Change Day antaa kaupungille tilaisuuden parantaa sote-henkilökunnan mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhönsä ja voi samalla vauhdittaa laajempaa johtamiskulttuurin muutosta. Nämä kehityskohteet on myös jo ennestään tunnistettu kaupungin strategiassa. Mäkelä kuvaakin Change Dayta ”syliin pudonneeksi taivaan lahjaksi”, joka on tärkeä työkalu palvelujen parantamiseksi.

”Asiakaslähtöisten palvelujen ja oman työn kehittäminen kulkevat käsi kädessä, ja niiden kautta myös tuottavuus paranee. Tuottavuuden kasvua voidaan tietysti hakea myös ottamalla enemmän irti työntekijöistä, mutta se tuskin toimii pitkällä aikavälillä”, Mäkelä sanoo.

Tampereen kaupungin yksiköistä mukana on kolme sote-palvelujen tuotantoaluetta, eli avopalvelut, kotihoito ja asumispalvelut sekä sairaala- ja kuntoutuspalvelut. Mäkelän mielestä suomalaisia pidetään turhaan ujoina tuomaan omia ideoitaan esille ja arkoina kokeilemaan uutta. Tampereella esimerkiksi Change Dayn ”muutosagenttien”, eli käytännön järjestelyistä vastaavien vastuuhenkilöiden löytyminen oli kuulemma helppoa. Toistaiseksi muutosagentteja on vähän toistakymmentä ja lisää on tulossa.

”Heidän löytämisensä ei ollut vaikeaa. Yksiköissä on aina innokkaita kehittäjiä. Change Day on myös helppo brändi esitellä, josta on kiva viestiä”, Mäkelä sanoo.

Seuraava haaste on saada liikkeeseen mukaan muutoksiin ja uudistuksiin varovaisen myönteisesti suhtautuva enemmistö, ne joiden mielestä Change Day on ”ihan kiva”.

Muutosliike on jo täydessä vauhdissa

Tähän mennessä Tampereella on jo tehty ja suunniteltu paljon: Kaupungin johtoporras on informoitu Change Daysta. Muutosagentit on koottu. Osa mukanaolijoista osallistui Helsingissä kesäkuussa järjestettyyn Change Day -työpajaan. Aiheesta on kirjoitettu uutisjuttu kaupungin Loora-nimiseen intranettiin, jossa myös mainostettiin Tampereella syyskuun alussa järjestettävää työpajaa. Intranet tavoittaa kaikki kaupungin noin 5 600 sote-työntekijää. Sähköpostien allekirjoituksen perään on lisätty Change Dayn logo. Syksyllä Change Daysta on tulossa juttua myös kaupungin työntekijöiden Vilkku-henkilöstölehteen, joka tavoittaa kaupungin kaikki 15 300 työntekijää.

Syyskuun alussa Tampereella pidettin  Change Day -työpaja, jonka jälkeen Change Day -agenttien kanssa pidetään suunnittelupalaveri käytännön järjestelyistä. Opiskelijoita on myös värvätty ”feissareiksi” keräämään ideoita ja lupauksia. Vastaavasti itse Change Dayn, 3.11., jälkeen on tarkoitus pitää porukalla palautepalaveri, jossa arvioidaan onnistumista ja pohditaan, miten prosessi jatkuu.

Change Day ei ole ensimmäinen palveluiden ja organisaatioiden kehittämiseen suunniteltu työkalu.
Eroaako se Mäkelän mielestä jotenkin oleellisesti sadoista ja tuhansista aiemmista projekteista, joissa tavoitellaan asiakaslähtöisiä palveluja ja osallistetaan henkilökuntaa mukaan muutosprosessiin?

”Paljon hyvää, tämän suuntaista on toki tehty aiemminkin. Usein muutosideat kuitenkin jäävät yksittäisiin työpajoihin, lappuina yksiköiden seinille roikkumaan tai ylipäätään yksittäisten organisaatioiden sisälle. Tässä on se loistava juttu, että lupaukset laitetaan yhteiseen pöytään, mistä ne ovat kaikkien noukittavissa.”

Lisätietoa Change Daysta löydät osoitteesta www.changeday.fi. Liity myös nopeasti kasvavaan Change Day Suomen Facebook-ryhmään!


Ota yhteyttä

Mistä on kyse?