archived
Arvioitu lukuaika 4 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Suomalainen bisnesenkeli verkostoitui Easy-hankkeella Eurooppaan

Sitra veti eurooppalaisen Easy-hankkeen Suomen-osuutta, joka verkotti suomalaisia yrityksiä ja sijoittajia eurooppalaisten kumppanien kanssa. Ari Korhonen löysi Easyn foorumeilta puolisen tusinaa sijoituskohdetta.

Kirjoittaja

Tuula Sjöstedt

Asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet

Julkaistu

Sitra veti eurooppalaisen Easy-hankkeen Suomen-osuutta, joka verkotti suomalaisia yrityksiä ja sijoittajia eurooppalaisten kumppanien kanssa. Etelä-karjalalainen bisnesenkeli Ari Korhonen löysi Easyn foorumeilta puolisen tusinaa sijoituskohdetta.

Aloittava yritys tarvitsee usein avukseen sijoittajan, joka kehittäisi yrityksen toimintaa tuottoisammaksi. Sijoittaja etsii puolestaan kiinnostavia yrityksiä, joihin sijoittamalla voisi saada investoinnilleen tuottoa.

Suomessa aloittavaan yritykseen aikaa ja rahojaan sijoittava yksityishenkilö on edelleen melko suuri harvinaisuus. Atlantin toisella puolella ja myös Keski-Euroopassa bisnesenkelit ovat paljon suuremmassa roolissa alkavien yritysten rahoittajina.

– Easy-hanke toi minun tietooni useita lupaavia aloittavia yrityksiä sekä Suomesta että muualta Euroopasta. Samalla sain luotuja kontakteja myös muihin bisnesenkeleihin. Nämä uudet kumppanit ovat olleet minulle todella arvokkaita, kun olen arvioinut ja toteuttanut alkaviin kasvuyrityksiin tekemiäni sijoituksia, kertoo bisnesenkeli Ari Korhonen Lagoon Capital Oy:stä.

Korhosen tausta on ohjelmistoalalta. Hän toimi pitkään energia- ja kiinteistöalan ohjelmistoja tuottaneen Komartek Oyj:n pääosakkaana ja vetäjänä. Vuonna 2004 hän myi Komartekin WM-datalle, joka on nykyisin nimeltään Logica. Muutaman vuoden Korhonen toimi palkkajohtajana, jonka jälkeen hän vuonna 2007 aloitti uransa bisnesenkelinä ja sijoittajana.

Pariisi, Barcelona, Lontoo, Helsinki…

Korhonen otti yhteyttä Sitraan parhaaseen mahdolliseen aikaan. Sitran toteuttama bisnesenkeleitä ja yrityksiä yhdistänyt INTRO-konsepti oli vuonna 2007 päättymäisillään ja sen jatkoksi suunniteltu Euroopan komission rahoittama Easy-hanke (Early Stage Investors Action for Growth of Innovating Businesses) juuri alkamassa.

Easyssa oli mukana 17 eurooppalaista partneria 11:sta eri maasta. Nämä partnerit päättivät, mitkä yritykset pääsivät Easy-foorumeihin esittäytymään sijoittajille. Sitra oli mukana ainoana pohjoismaisena partnerina.

– Ensimmäinen Easy-foorumi järjestettiin Pariisissa huhtikuussa 2007 ja sinne en vielä ehtinyt mukaan. Kaikkiin muihin seitsemään tapaamiseen eri puolilla Eurooppaa sitten osallistuinkin. Suomalaisille sijoittajille oli osallistuminen tehty todella helpoksi. Kaikki käytännön järjestelyt hoituivat Sitran kautta, muistelee Korhonen Lappeenrannan keskustassa sijaitsevan kohdeyrityksensä Severa Oyj:n tiloissa.

Kotiinpäin vetämisen uhallakin Korhonen haluaa nostaa Easy-foorumeista muiden yläpuolelle Helsingissä järjestetyn tilaisuuden. Sitran hoitamat järjestelyt olivat Korhosen mielestä huippuluokkaa. Helsingissä esiteltiin kansainvälisille sijoittajille kahden päivän aikana 22 alkavaa yritystä kymmenestä eri maasta. Paikalla oli 200 sijoittajaa, jotka olivat joko bisnesenkeleitä tai rahastojen edustajia.

Helsingin ja Pariisin lisäksi Easy-foorumeita järjestettiin myös Portugalin Estorilissä, Milanossa, Barcelonassa, Lontoossa, Prahassa ja Ranskan Sophia Antipolisissa. Eniten sijoittajia ja yrityksiä oli Korhosen arvion mukaan Barcelonassa, jossa oli Easyn kanssa samaan aikaan myös toinen paikallinen sijoittajatapaaminen.

– Foorumeissa oli välillä hurja tahti, sillä yrityksiä oli paljon ja aikaa vain rajoitetusti. Pikaisesta muutaman minuutin esittelystäkin sai kuitenkin yritysten perusasiat tietoonsa.  Yksityiskohtaisemmin yrittäjien kanssa pääsi keskustelemaan foorumeiden yhteyteen rakennetuilla messuständeillä sekä erilaisissa verkostoitumistilaisuuksissa, kertoo Korhonen.

Lappeenrantalaisen Korhosen kohdeyrityksiksi päätyivät Easyn kautta matkailuportaali 360 Cities (www.360cities.net/ ) sekä nuoria ammattilaisia sosiaalisen median avulla verkostoiva CitySocialising (www.citysocialising.com/ ).

Lisäksi Korhonen on osakkaana muun muassa suositteluportaali RunToShopissa (www.runtoshop.fi/ ), uuden ajan valokuvapalvelussa Studio Elitessä (www.studioelite.fi/ ), tuulivoimaloiden komponentteja valmistavassa The Switchissä (www.theswitch.com/ ) sekä toiminnanohjaus-web -sovellusta kehittävässä Severassa (www.severa.com/ ).

Kahden vuoden työ muutamassa päivässä

Korhosen mielestä Easy-foorumit toimivat ainakin hänen kohdallaan erinomaisesti. Hän on bisnesenkelinä virkaiältään vielä hyvin nuori, joten Easyn kautta saadut verkostoitumismahdollisuudet auttoivat häntä huomattavasti.

– Minulta olisi ilman Easy-foorumeita mennyt yhtä moneen yritykseen tutustumiseen aikaa varmaankin lähes pari vuotta. Käytännössä se olisi ollut siis mahdotonta. Suomalaisista yrityksistä olisin saanut varmasti jonkin verran tietoja omin päinkin, mutta EU-rajat ylittävät sijoitukset olisivat luultavasti jääneet tekemättä, arvelee erityisesti ohjelmisto- ja internet-alojen yrityksiin sijoituksia tehnyt Korhonen.

Etelä-karjalalaisen bisnesenkelin aktiivisuus ei ole jäänyt Euroopassa huomaamatta. Korhonen löysikin itsensä kolmen muun bisnesenkelin tavoin European Business Angel of the Year -kilpailun loppusuoralta keväällä 2009.

Taloustaantuma näkyy luonnollisesti myös bisnesenkelin arjessa. Raha ja hyvät sijoituskohteet eivät ole kadonneet maailmasta kokonaan, mutta varovaisuutta on ilmassa. Nyt on luultavasti mahdollisuus tehdä huomattavasti tuottavampia sijoituksia kuin vielä vaikkapa vuosi sitten.

– Aika on nyt hyvä bisnesenkelin uusille sijoituksille mutta yrittäjille taas huono, kun yritysten arvot ovat laskeneet. Yrityksestä irtaantumisen eli exitin kannalta aika on juuri nyt sijoittajille huono. Bisnesenkelille tärkeää ei ole kuitenkaan pelkkä yrityksen rahallinen arvo vaan kyllä minä olen mielelläni mukana kiinnostavien yritysten toiminnassa myös muista syistä, Korhonen sanoo.

– Haluan tuoda ja jakaa osaamistani muille sekä auttaa yrityksiä niiden alkutaipaleella. Bisnesenkeli-toiminta on vielä kohtuullisen uusi toimintatapa Suomessa ja siksi kovinkaan moni ei ymmärrä eroa perinteisen sijoittamisen ja fiksun rahan, ”smart moneyn”, sijoittamisen välillä, harmittelee Korhonen.

Mistä on kyse?