archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Sendai, Fukushima, Tokio, Facebook – yhdessä eteenpäin

Kirjoittaja

Marja Pirttivaara

Johtava asiantuntija, Reilu datatalous

Julkaistu

Japanin katastrofitilanteessa Internet ja sosiaalinen media ovat jälleen näyttäneet vaikuttavuutensa. Kansalaiset ja viranomaiset ovat yhdistäneet voimansa verkossa. Suomen Tokion suurlähetystön Facebook-sivu ”Embassy of Finland in Tokyo” muodostui nopeasti yhteiseksi tietohubiksi, ”tilannehuoneeksi”, jota kautta Japanissa olleet suomalaiset ovat kertoneet tilanteistaan ja saavat tarvitsemaansa ajankohtaista tietoa. Oheinen sanapilvi kuvaa edustuston Facebook-sivulla käytyä keskustelua parin päivän aikana (19.-20.3.). Sanapilvi on tehty Wordlella yhteistyössä Maija (Massi) Hannulan kanssa.

Japaniin iski runsas viikko sitten, perjantaina 11.3.2011 valtaisa maanjäristys, jonka seurauksena tuhoisa tsunami pyyhkäisi Japanin itärannikkoa hävittäen kokonaisia kyliä ja kaupunkeja. Tämä aiheutti vielä kolmannen uhkatilanteen, Fukushiman voimalan ydinonnettomuuden.

Tuhansia ihmisiä kuoli ja loukkaantui näissä luonnonmullistuksissa. Tämän lisäksi kadoksissa on edelleen lukuisa määrä tuhoalueilla olleita henkilöitä. Kymmenet tuhannet menettivät kotinsa tai päätyivät evakkoon. Rakennuksia ja muuta yhdyskunnalle tärkeää infrastruktuuria pyyhkiytyi jopa olemattomiin, esimerkiksi liikenne- ja tietoliikenneyhteydet, sähköntuotanto ja -jakelu vaurioituivat vakavasti.

Facebook-sivuja seuraavien lukumäärä kasvoi nopeasti, ja sivuston merkitys keskeisenä tiedotus- ja viestintäkanavana että yhteisönä vahvistui nopeasti. Tämä auttoi merkittävästi Japanissa olleiden yli 800 suomalaisen nopeassa löytymisessä.

Tällä hetkellä (22.3.2011) edustuston Facebook-sivulla on yli 4200 ”tykkääjää”. Tiedonvaihto on edelleen vilkasta, tiedontuottajia ovat sekä suurlähetystön henkilökunta että muut kansalaiset. Yhteisössä kansalaiset ja viranomaiset kohtaavat toisensa aidosti, yhteisöllinen vertaisviestintä ja tuki liittyvät saumattomasti viranomaisviestintään. Yhteishenki on vahva, ihmiset tukevat toisiaan.

Olen itse toiminut tässä muodostuneessa Facebook-yhteisössä lähes alusta saakka, vapaaehtoisena hyödyllisen ja luotettavan tiedon etsijänä, pika-analysoijana ja jakajana sekä yhteisön jäsenenä. Minulle on viikon aikana muodostunut myös oma rooli ja identiteetti – paitsi tiedontuottajana ja yhteisön jäsenenä – myös ad hoc välittäjänä, mahdollistajana ja yhteyksien rakentajana. Auttamismotivaatiotani selittää pitkän linjan Japani-harrastukseni. Olen itse käynyt Japanissa viitisen kertaa, ensimmäisen kerran Japanin ulkoministeriön stipendimatkalla ja olen myös opiskellut Japania. Viime kevään ”tuhkaturismi”-kokemukseni auttavat myös ymmärtämään, mitä tietoa ihmiset todennäköisesti tarvitsevat. Myös koulutustausta (fyysikko ja sosiaali- ja terveysjohtamisen MBA) sekä työkokemus auttavat tajuamaan ongelmia, jotka nyt askarruttavat ihmisiä.

Meille on Facebookissa muodostunut itseohjautuvasti myös kolmen hengen aktiivinen ryhmä, Massi Hannula ja Nina Kantoniemi ja minä. Facebook-yhteisöömme on muodostunut hyvä yhteishenki ja olemme jo keksineet uusia yhteisiä aktiviteetteja, esimerkiksi tarkoitus on tavata porukalla Tavastialla Japani-konsertissa.

Yhteistyö, luottamus, rehellisyys, avoimuus, nopeus ja myötätunto – nämä sanat eivät näy sanapilvessä, mutta ovat tärkeä osa yhteisömme kulttuuria ja toimintatapoja.

Marja Pirttivaara

FT, MBA, johtava asiantuntija, Sitra

Lisätietoa:

Embassy of Finland in Tokyo Facebook-sivut: http://www.facebook.com/FinnishEmbassyTokyo

Sanapilvikuva (kuvaa saa käyttää lähde mainiten, copyright CC Marja Pirttivaara ja Maija Hannula) http://www.koivu.dk/clouds/cloud6_cc.jpg