archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Sähköautot ovat kaupunkiautoilun tulevaisuus

Kirjoittaja

Julkaistu

Kirjoitin syyskuussa Forssan-matkastamme, joka päättyi lopulta kakkostien varressa olevan grillin pihaan sähköauton akun varauksen loputtua. Koska vikaa ei ollut vain autossa, vaan myös ratin toisella puolella, päätin antaa autolle vielä toisen mahdollisuuden. Tällä kertaa se olikin luottamuksen arvoinen. Kaupunkiajossa sähköauto toimi niin hyvin, että tuntuu hölmöltä enää palata takaisin vanhanaikaiseen bensakoneeseen.

Esitin blogissani myös joitakin toivomuksia siitä, mitä pitäisi tapahtua, jotta sähköautosta saisi kaiken irti. Heti alkoikin tapahtua. Karkkilaan avattiin pikalatausasema, jossa auton voi käydä lataamassa matkan varrella ja päästä varmasti vaikka Forssaan asti. Forssassa latausasemaa ei vielä näytä olevan, joten vielä toistaiseksi siellä ehtii tutustua vaikka paikalliseen museoon akun latautumista odotellessa. Pikalatausaseman tulo Forssaankin lienee kuitenkin vain ajan kysymys nyt kun kaupunki on päättänyt liittyä resurssiviisaiden kaupunkien verkostoon.

 Marraskuussa pääkaupunkiseudulla käynnistyi myös uusi sähköautojen yhteiskäyttöpalvelu Ekorent (www.ekorent.fi), josta saa auton käyttöönsä tuntiveloituksella. Yhteiskäytössä onkin järkeä erityisesti sähköautoissa: kallista autoa kun ei kannata turhaan pitää tallissa seisomassa, varsinkaan kun sillä ajaminen on käytännössä ilmaista. Yhteiskäyttöpalvelu nousi hitiksi myös tulevaisuuden kotitalous –hankkeessamme syksyn aikana. Tosin siinä päästiin ajelemaan kertaluokkaa makeammalla Tesla-urheiluautolla.

Joulun alla siis kokeilin sähköautoa uudestaan, tällä kertaa yhteiskäyttöpalvelun kautta. Elokuisella matkallamme meni pieleen moni asia, ihan ensimmäisenä se, että lataus ei ollut yön aikana onnistunut ja matkaan jouduttiin lähtemään vajaalla akulla. Ekorentissä näin ei käy, koska akun varauksen voi tarkistaa jo ennen käyttöönottoa älypuhelinsovelluksella. Sovelluksella myös otetaan auto käyttöön ja se toimii myös sen avaimena.

Tällä kertaa auto toimi hyvin. Yli 60 kilometrin ajo ei vienyt edes puolta akun varauksesta, vaikka ajoin kaupungissa lumessa ja pakkasessa, ja jouduin pitämään lämmitystä päällä. Ehkä sähköauto kuluttaa enemmän virtaa maantiellä kuin kaupunkiajossa, tai ehkä edellisessä autossa oli jotakin vikaa. Jälleen kerran sähköauto osoittautui erittäin miellyttäväksi ajaa, vaikka olosuhteet olivat haastavat.

Ekorent-palvelu on vasta käynnistynyt, ja autoja ja noutopisteitä on vasta kourallinen. Yhteiskäyttöpalvelulle tämä on haaste, sillä mitä enemmän niillä on käyttäjiä, sitä paremmin ne toimivat. Silti palvelu puolustaa jo nyt paikkaansa. Jos käyttäjät löytävät palvelun, myös autojen ja noutopisteiden määrä kasvaa, ja samalla paranee palvelun käyttömukavuus. On helppo ennustaa että tässä on autoilun tulevaisuus kaupunkioloissa: oma auto ei mitenkään pysty kilpailemaan hinnassa ja vaivattomuudessa yhteiskäyttöiselle sähköautolle.

Mistä on kyse?