BUSSILOIKKA

AJANKOHTAISTA

artikkelit

Bussiloikalla joukkoliikenteen kulkutapaosuus nousuun

artikkelit

Työmatkoja pyörällä, kävellen ja joukkoliikennettä hyödyntäen

archived

Linkki tutuksi leikin varjolla

archived

Linkkilipun saa tänään eurolla!

archived

Tässäkö yllätysratkaisu aamuruuhkiiin?

Kuva Jyväskylän paikallisliikenteen auton sisältä
artikkelit

Bussilippu vuodeksi talvirenkaiden hinnalla

Sitran ja Jyväskylän kaupungin Bussiloikka-hankkeella on selvät tavoitteet: joukkoliikenteen matkustajamäärät on saatava kasvuun, hiilidioksidipäästöt ja polttoaineen kulutus laskuun. Samalla myös kaupungin hiukkaspäästöt vähenevät ja hengitysilman laatu paranee.  

Joukkoliikenteen kulkutapaosuus on Jyväskylän seudulla ollut vuosikymmeniä laskussa, ja nyt suuntaus olisi Bussiloikan avulla saatava käännetyksi nousuun. Paikallisen joukkoliikenteen osuus liikenteestä on noin 5 prosenttia.

Bussiloikka on osa Sitran ja Jyväskylän kaupungin Kohti resurssiviisautta -yhteishanketta, jonka tavoitteena on löytää keinoja päästöjen ja luonnonvarojen kulutuksen vähentämiseen alueellisesti niin, että samalla hyvinvointi alueella kasvaa.  Joukkoliikenteen käytön lisääminen säästää merkittävästi fossiilisia polttoaineita ja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Hanke on jatkoa Kokeile edes kerran -kokeilulle, jossa kaupunkilaiset saivat matkustaa päivän ilmaiseksi joukkoliikenteessä. Suomen ympäristökeskuksen vaikutusarvion mukaan Jyväskylän seudun hiilidioksidipäästöt olivat kokeilupäivän aikana noin 60 prosenttia, eli noin 10 tonnia, pienemmät kuin tavallisesti.

Tavoitteen saavuttamiseksi Jyväskylässä toteutetaan useita eri toimenpiteitä.


Liikkumisen rytmittäminen kohti kestäviä kulkumuotoja

Liikenteen ruuhkahuippuja pyritään tasaamaan selvittämällä ja kokeilemalla toimipaikkojen työskentelyn alkamis- ja päättymisajankohtien porrastamista, jolloin joukkoliikenteestä saataisiin entistä toimivampaa, sujuvampaa ja nopeampaa. Porrastaminen voi koskea esimerkiksi oppilaitoksia, työpaikkoja ja palvelupisteitä. Esimerkiksi perusopetuksen koulujen alkamisajankohtaa voidaan hankkeen aikana siirtää kello kahdeksasta puoli yhdeksään, jolloin töissäkäyvät ja peruskoululaiset voivat kulkea busseilla eri vuoroissa.

Tässäkö yllätysratkaisu aamuruuhkiin?

Resurssiviisautta työmatkoihin

Hankkeessa luodaan Keski-Suomen keskussairaalalle suunnitelma työmatkojen muuttamisessa resurssiviisaammiksi. Tavoitteena on joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn osuuden kasvattaminen työmatkaliikkumisessa. Kartoitetaan työmatkaliikkumisen nykytila ja muutospotentiaali, tarjotaan työntekijöille mahdollisuutta kokeilla uusia kulkutapoja sekä viestitään tuloksista ja kokemuksista Jyväskylän muille työyhteisöille.

Työmatkoja pyörällä, kävellen ja joukkoliikennettä hyödyntäen

Lue lisää hankkeesta 

Joukkoliikenne tutuksi ekaluokkalaisille

Bussiloikassa Jyväskylän kaupunki luo  varhaiskasvatukseen kestävän liikkumisen kasvatuksellisen mallin, jossa leikin avulla tutustutaan kestäviin liikkumismuotoihin. Mallia käytetään hankkeen aikana kaikissa Jyväskylän peruskoulujen ekaluokkalaisten opetuksessa.

Linkki tutuksi leikin varjolla

Jyväskylän kaupunki 31.10.2014: Lilli Linkki ja Laila Linkkikuski tekevät Bussiloikan Jyväskylän kouluihin

Asenteisiin vaikuttaminen ja joukkoliikenteen käytön helpottaminen

Yritysten kanssa yhteistyössä toteutetaan erilaisia kampanjoita joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi ja kaupunkilaisia tuetaan luopumaan oman auton käytöstä lähiliikenteessä.

Linkkilipun saa tänään eurolla!
Luovu autosta – saat puolen vuoden linkkiliput (pdf)
Keskisuomalainen 1.10.2014: Ilmaisbussit saivatkin yllättävän suosion
Yle Keski-Suomi 28.11.2014: Jyväskylä kampanjoi: Luovu omasta autosta, vastineeksi puolen vuoden bussikyydit
Keskisuomalainen 28.11.2014: Luovu omasta autosta, saat puolen vuoden bussilipun
Keskisuomalainen 11.12.2014: Nyt matkustamaan Linkillä! Lipun saa eurolla

Kaupunkilaisille rakennetaan hankkeen aikana innovatiivinen reittiopasjärjestelmä, joka antaa käyttäjille tietoa parhaasta joukkoliikenneyhteydestä, matka-ajasta, liikkumisen kustannuksista ja myös liikkumisen hiilijalanjäljestä. Reittioppaan rakentamisessa hyödynnetään avointa dataa, jonka toivotaan innostavan uusien sovellusten kehittämiseen.

Bussiloikka (pdf)

Lisätietoa Bussiloikka-hankkeesta:

Apulaiskaupungininsinööri Kari Ström
kari.strom(at)jkl.fi, p. 014 266 5139

 

Ota yhteyttä

Mistä on kyse?