1. Ihmiskeskeisyys

    Haluamme, että palvelut tukevat ihmisten sujuvaa arkea. Palveluita ja toimintatapoja tulee kehittää yhdessä asiakkaiden kanssa.

  2. Julkisen tiedon avaaminen

    Haluamme, että julkisilla varoilla tuotettua tietoa avataan kaikkien vapaasti hyödynnettäväksi. Näin syntyy uusia tiedon hyödyntämisen tapoja. Tiedon avaamista kokeillaan alueellisesti  Helsinki Region Infoshare -hankkeessa.

Ajankohtaista

    1. Helsinki Region Infoshare...

      Uutiset 0

      Kaupunginjohtajan vuoden saavutuspalkinto myönnettiin Helsinki Region Infoshare -hankkeelle 20.11. Usean toimijan yhteishankkeessa avataan...

      1 vuosi sitten kirjoittajalta Marja Pirttivaara
    2. Nuoria kuntosalilla

      Kylä kaupungissa -hanke...

      Uutiset 1

      Hankerahaa kaupunkilaisille, virkamiehet jalkautumaan lähiöihin, syrjäytyneet kuntosalille. ”Hankkeen saavutukset kannattaa monistaa muihinkin...

      1 vuosi sitten kirjoittajalta Laura Häkli
    3. Täydentävä kotipalvelu...

      Uutiset 0

      Lahdessa käynnistyy 19.3.2012 yli 65-vuotiaille tarkoitettu ns. täydentävä kotipalvelu, joka aloittaa toimintansa tuomalla lähiruokapohjaiset...

      2 vuotta sitten

Ihmiskeskeinen kehittäminen

Päättynyt aihe

Ihmiskeskeisyys tarkoitta kykyä ymmärtää ihmisten tarpeita, arkea ja oivaltaa kulttuurista syntyvät tarpeet. Palveluiden kehittämisen tavoitteena on saada aikaan parempaa vähemmällä panostuksella. Kestävät ratkaisut vaativat herkkyyttä soveltaa ratkaisuja merkityksellisellä tavalla.

Asukkaat, kaupunki, yritykset, järjestöt ja yhteisöt palveluiden tekijöinä

Modernia yhteisöllisyyttä rakennetaan osallistavalla lähialuetoiminnalla, ja asukkaat, yritykset ja muut toimijat ovat aktiivisesti mukana.

Asukkaat otetaan mukaan palveluiden kehittämiseen ja järjestämiseen, jolloin pystytään ottamaan huomioon erilaiset elämäntilanteet. Asukkaiden valinnanvapaus lisääntyy (esim. Kylä kaupungissa -hankkeessa Hämeenlinnassa). Palveluita voidaan tuottaa myös yhteisöllisesti, modernin kyläyhteisön tavoin (esim. Uusvanha kyläyhteisö -hankkeessa Lahdessa).

Julkisen tiedon avaaminen

Julkisen tiedon avaaminen tarkoittaa sitä, että julkisilla varoilla tuotettua tietoa avataan kaikkien saataville, vapaasti ja maksutta hyödynnettäväksi. Tämä edistää innovaatioita, tutkimusta ja kansalaisten aktiivisuutta.

Esimerkiksi Helsingin seudun liikenteen reittitiedon päälle alkoi syntyä julkisen liikenteen käyttöä helpottavia sovelluksia, ja HSL on avannut paljon tietoa tällaisia sovelluksia varten. Se taas on kiihdyttänyt uusien palveluiden syntymistä. Ks. HSL:n järjestämä sovelluskisa tai yksittäinen sovellusesimerkki.

Julkisen tiedon avaamisella saavutettavat hyödyt:

  • Toimivampia palveluita. Kaupunkilaisten arkipäivää hyödyttävät sovellukset ja palvelut.
  • Kansalaisosallistuminen. Tiedon avaaminen tuo läpinäkyvyyttä hallinnon toimintaan. Lisää kansalaisten ymmärrystä ja osallistaa päätöksentekoon. Työkalu vuorovaikutukseen hallinnon kanssa.
  • Liiketoiminnan edistäminen. Tiedon soveltaminen päätöksentekoon, tiedon jalostaminen ja soveltaminen osana liiketoimintaa.
  • Innovaatiot, tutkimus. Madaltunut kynnys käyttää ja kokeilla dataa eri tavoin, uudet käyttäjäryhmät, jotka soveltavat dataa uudesta näkökulmasta.
  • Hallinnon sisäinen tehokkuus. Edistää yhteistyötä eri virastojen välillä.

Helsinki Region Infoshare on laaja hanke, jossa tiedon avaamista toteutetaan paikallisesti. Pyrkimyksenä on, että toimintamalli leviää koko Suomeen ja maailmalle.

“Avoin data on nykyajan arvokas luonnonvara, joka ei kulu käytössä. Se on sitä arvokkaampaa, mitä enemmän sitä käytetään”, kuten Helsinki Region Infoshare -hankkeen projektipäällikkö Ville Meloni kiteyttää.

Arvoperusteisella palveluiden kehittämisellä laatua

Arvoperusteisessa kehittämisessä ajatuksena on parantaa palvelujen laatua ihmisten tarpeista käsin. Esim. leikkauksissa ajatuksena olisi kiinnittää huomiota paitsi leikkausten määrään ja niiden tekniseen onnistumiseen, myös siihen onko elämänlaatu parantunut leikkauksen myötä ja jos ei, niin millä tähän voitaisiin vaikuttaa.

Esim. Koukkuniemi 2020 -hankkeessa on ajatuksena synnyttää monituottajamalli, jossa palveluiden järjestämiseen tulevat mukaan yritykset, julkinen sektori ja asiakkaat. Hankkeessa syntyy yhteiskunnallinen yritys palveluiden tuottamiseen, ja siinä kehitetään arvopohohjaista hankintaa eli hankitaan ”hyvää vanhuutta”, kehitetään johtamista ja voimaannutetaan henkilökuntaa ja rakennetaan kannustinjärjestelmä.

Ota yhteyttä


Kommentit

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt Mollomin yksityisyyssäännöt.

Sisältövirtaa

Sitra.fi:stä Ulkoisista lähteistä
Facebook Uusi johtajuus

Huomisen sote-palvelut puhuttavat. Asiakaslähtöisyyttä, monikanavaisuutta, kustannustehokkuutta, tiedolla johtamista ja osaamisen johtamista, johdon yhteinen strategia. Johtaminen on olennainen osa palveluiden uudistamista. Listaa riittää, mutta porukalla voidaan pistää asiat kuntoon. Huomisen palveluita pohdittiin 17.9. Sitran työpajassa.

4 päivää sitten kirjoittajalta Uusi johtajuus

Facebook Uusi johtajuus

Tietojohtamisen käsikirja valmistui. Sitra ja Eksote kehittivät sote-tietojohtamisen toimintamallia. Mallia voidaan hyödyntää valtakunnallisesti sote-palveluiden johtamisessa. Sen käyttöönotto tuottaa nykyistä paremmin kohdennettuja palveluita kansalaisille kustannustehokkaasti. Malli lisää sote-hallinnon läpinäkyvyyttä ja sitä voidaan hyödyntää palveluiden rahoitus- ja ohjausjärjestelmässä.

1 viikko sitten kirjoittajalta Uusi johtajuus

Facebook Uusi johtajuus

Kolme pointtia kuntatuottavuuden parantamiseksi: 1. työn tuottavuuden ja työelämän laadun kehittäminen voidaan yhdistää 2. tuloksena saadaan säästöjä ja parempaa palvelua kuntalaisille 3. johdon tuki mahdollistaa henkilöstölähtöisen kehittämiskulttuurin syntymisen. Lue, miten tällainen toteutettiin käytännössä.

Yksi kuukausi sitten kirjoittajalta Uusi johtajuus

Facebook Uusi johtajuus

Viisi kuntaa kehitti ja kokeili henkilöstölähtöistä tuottavuuden kehittämistä. Lupa tehdä toisin -ajattelu ja koko henkilöstön yhteinen kehittäminen tuotti tuloksia ja Hollolassa jopa vältettiin lomautukset. LATU-toimintamalli on kaikkien kuntien vapaasti käytettävissä. Jatkossa toimintamalli on mukana Kunteko 2020 -hankkeessa, jossa yhteistyötä tekevät Kuntatyönantajat, JHL, JUKO, Kunta-alan Unioni ja Sitra.

3 kuukautta sitten kirjoittajalta Uusi johtajuus

Facebook Uusi johtajuus

Sitran uusijohtajuus.fi-blogisivuston aineisto on siirretty osaksi sitra.fi-sivustoa. Osoite uusijohtajuus.fi ohjautuu nyt suoraan uudelle sivulle. Blogaukset löytyvät sivun alalaidan Sisältövirtaa-osiosta.

7 kuukautta sitten kirjoittajalta Uusi johtajuus

Facebook Uusi johtajuus

Euroopan orastava kasvu ei tartu Suomeen tulevaisuudessakaan, jos muutoksia ei tehdä. Mm. Englanti ja Etelä-Korea käyttävät työkaluna päätöksenteossa pitkän tähtäimen visiota, jota myös Suomi voisi hyödyntää” – Mikko Kosonen YLE Radio 1:n Ykkösaamussa:

1 vuosi sitten kirjoittajalta Uusi johtajuus

Facebook Uusi johtajuus

Uusi ProudAge Vol.4, ikääntyvän yhteiskunnan asialla, esittelee mm. ruotsalaisen 3-3 -työaikamallin, jonka avulla voidaan merkittävästi edistää työssä jaksamista sekä asiakaslähtöisyyden toteutumista sosiaali- ja terveysalalla. Lisäksi mielenkiintoista asiaa siitä, miten kunnallinen vanhustyön yksikkö on onnistunut lisäämään asiakas- ja työtyytyväisyyttään ja samanaikaisesti tekemään 500 000 euroa säästöä vuodessa. Linkistä voi lukea lehtemme digiversion.

1 vuosi sitten kirjoittajalta Proud Age

Facebook Uusi johtajuus

Pienistä kokeiluista voi syntyä isoja asioita, kun ruohonjuuritason ideat käyttöön julkisen sektorin uudistamisessa.

Uutinen

www.tekes.fi

1 vuosi sitten kirjoittajalta Uusi johtajuus

Facebook Uusi johtajuus

Johda uutta oikein. Uuden toimintatavan kokeilu voi levätä yhdenkin aktiivin harteilla, mutta innovaatioon tarvitaan kaikki: työntekijät, esimies ja ylin johto.

TTT-Digi

www.tttdigi.fi

1 vuosi sitten kirjoittajalta Uusi johtajuus


Aiheita

2011 Sitra | käyttöehdot