archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Peloton idea -kilpailun voittaja ratkennut

Lähimatkapalveluita tarjoava Nopsa-matkatoimisto nousi voittajaksi. Peloton idea -kilpailulla haettiin käyttäjälähtöisiä innovaatioita, jotka auttaisivat muuttamaan suomalaisen elämäntavan vähähiilisemmäksi ja energiaviisaammaksi.

Kirjoittaja

Vesa-Matti Lahti

Johtava asiantuntija, Ennakointi ja strategia

Julkaistu

Lähimatkapalveluita tarjoava Nopsa-matkatoimisto nousi voittajaksi Sitran ja Demos Helsingin Peloton idea -kilpailussa. Kilpailulla haettiin käyttäjälähtöisiä innovaatioita, jotka auttaisivat muuttamaan suomalaisen elämäntavan vähähiilisemmäksi ja energiaviisaammaksi.

Voittajat valittiin yli 200 ehdokkaan joukosta. Raati arvosti ideoita, jotka tuovat kuluttajille selkeitä ratkaisuja arjen valintatilanteisiin.

Liisa Jokisen ja Ulla-Maaria Engeströmin voittajaidea on Nopsa-matkatoimisto, joka nostaa esiin paikallista luksusta.
– Paikallinen luksus on ekologisia, inhimillisiä ja esteettisiä pienen mittakaavan palveluita ja tuotteita, Jokinen kuvailee. Matkatoimisto paketoi palvelut 1–3 päivän seikkailullisiksi teemapaketeiksi, joita tilataan verkkopalvelusta.

– Nopsa on mainio esimerkki uudesta vähähiilisestä taloudesta. Kotimaan matkan päästöt ovat 80 % pienemmät kuin Tukholman-risteilyn ja jopa 90 % pienemmät kuin Kanarian-loman. Jotta päästövähennyksissä ei olisi kyse elämisen laadusta tinkimisestä, tarvitaan Nopsan kaltaisia uusia palveluita, sanoo Outi Kuittinen ajatushautomo Demos Helsingistä.

Jokinen ja Engeström suunnittelevat idean jalostamista valmiiksi palveluksi lähitulevaisuudessa. Työn tukena on Peloton idea -kisan voittajien palkinto, tuotekehityspäivä alan ammattilaisten kanssa.

Palveluinnovaatioilla kohti vähähiilistä Suomea

Kilpailussa jaettiin myös kaksi kunniamainintaa. Turkulainen Olli Rusi ideoi luokitusta, jonka avulla kuluttajalle selviäisi tuotteen koko elinkaaren kestävyys materiaaleista ja tuotantotavasta korjattavuuteen ja kierrätykseen. Toisen kunniamaininnan sai Pauliina Jalosen Juuresdeli-yritysidea, joka tarjoaisi herkullisia puolivalmisteita ja valmisruokia kotimaisista sesonkikasviksista.

– Kilpailuun tuli paljon hyviä ideoita jotka liittyvät asumiseen, liikkumiseen, ruokaan, kuluttamiseen ja vapaa-aikaan. Suomalaiset ovat perinteisesti keskittyneet teknisiin tuoteinnovaatioihin. Peloton idea -kilpailu osoitti, että suomalaiset osaavat kehittää myös palveluita. Ilman niitä vähähiilistä Suomea ei synny, sanoo Sitran Vesa-Matti Lahti. 

Kilpailun raatiin kuuluivat toimialajohtaja Vesa-Matti Lahti Sitran Energiaohjelmasta, rakentamisen ja remontoinnin osaajat Kerkko Halme ja Ville Heino Inno-ohjelmasta ja Tupla-H -rakennuspalvelusta, kokki ja ravintoloitsija Maija Silvennoinen sekä projektikoordinaattori Outi Kuittinen Demos Helsingistä.

Tutustu voittajaideoihin ja kilpailun satoon: www.peloton.me/ideat »

Lisätietoa

Outi Kuittinen, projektikoordinaattori, Demos Helsinki
puh. 050 326 5582, etunimi.sukunimi@demos.fi

Simo Vassinen, tutkija, Demos Helsinki
puh. 040 538 9221, etunimi.sukunimi@demos.fi

Peloton idea -video »
Demos Helsingin tiedotteeseen »

Peloton idea -kilpailu oli osa Demos Helsingin ja Sitran Peloton-hanketta, jossa kehitetään tuotteita ja palveluita vähähiiliseen elämäntapaan. Peloton-työpajoissa samaa työtä tehdään kohdennetusti sellaisten yritysten ja ammattilaisten kanssa, jotka ovat keskeisessä roolissa uuden energiaviisaan elämäntavan kannalta.

Vuoden 2009 työpajat oli suunnattu henkilöstö- ja lounasravintoloille, rautakaupoille sekä elämäntapalehtiä ja -ohjelmia toteuttaville mediataloille. Vuoden 2010 aikana työpajoihin osallistuvat mm. isännöitsijät, pankki- ja vakuutusala sekä kotitalousopettajat.