archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Gesundheit 2013 – hakuaika päättyy 15.8.

Gesundheit 2013 -pelikilpailun hakuaika on päättymässä, kilpailuaikaa on torstaihin 15. elokuuta saakka.

Julkaistu

Parhaan terveyspelin tai -sovelluksen kehittäjä voittaa 25 000 euroa ja matkan terveysalan messuille Piilaaksoon.

Sitra avaa maaliskuun alussa Gesundheit 2013 -pelikilpailun, joka kannustaa kehittämään terveysaiheisia sähköisiä pelejä ja sovelluksia. Kilpailuaikaa on torstaihin 15. elokuuta saakka (ideoita otetaan vastaan vielä koko torstaipäivän ajan). Kilpailun tavoitteena on synnyttää hauskoja ja koukuttavia suomalaisia terveysaiheisia selain- tai mobiilipohjaisia pelejä, joista paras toteutus palkitaan 25 000 eurolla ja paras peli-idea 15 000 eurolla. Voittajat pääsevät myös matkalle terveysalan Health 2.0 -konferenssiin Piilaaksoon, ja lisäksi Sitra voi tehdä pelin levittämiseksi pääomasijoituksen.

– Hyvinvointia ja terveyden edistämistä on Suomessa lähestytty pitkään opetuksen ja kielteisyyden kautta: ei saa tehdä sitä, pitää tehdä tätä. Nyt kokeilemme uutta, positiivista keinoa ja yritämme koukuttaa suomalaiset edistämään terveyttään ja huolehtimaan itsestään pelien kautta, sanoo johtaja Antti Kivelä Sitrasta.

Gesundheit 2013 -kilpailuun osallistuvan pelin pitää liittyä terveyden edistämiseen, terveyskasvatukseen tai hyvinvointiin, ja pelin on pohjauduttava lääketieteelliseen tietoon. Voittajan valitsee laaja-alainen teknologian ja peli-alan kehittäjistä, terveysalan asiantuntijoista ja aktiivisista kansalaisista koostuva tuomaristo. Tuomaristoon kuuluvat Kiti Müller Työterveyslaitoksesta, Tero Ojanperä Vision+:sta, Petteri Koponen Lifeline Venturesta, Tiina Zilliacus Gajatri Studiosta, Juha Tuominen Terveystalosta, kansalaisvaikuttaja Marja-Liisa Viherä ja vanhempi neuvonantaja Madis Tiik Sitrasta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan pelaamisella on paljon myönteisiä vaikutuksia, jotka voivat tukea lasten ja nuorten kehitystä. Pelejä onkin hyödynnetty kouluopetuksessa, tiedonvälityksessä, terapiassa ja liikuntaan kannustamisessa. Kilpailuun osallistuvien terveyspelien kautta tavoitellaan erityisesti nuoria, ja heitä innostetaan pitämään pelien avulla itsestään entistä parempaa huolta ja omaksumaan terveet elämäntavat.

– Varsinaisia terveisiin elämäntapoihin ja terveyden edistämiseen keskittyviä pelejä ei vielä juurikaan ole, vaikka niissä nähdään paljon mahdollisuuksia ympäri maailmaa. Pelien avulla voidaan vaikuttaa elämäntapoihin ja saada ihmiset oppimaan mukavalla tavalla uusia asioita. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Games for Health järjestää jatkuvasti terveysaiheisia pelinkehittämiskilpailuja. Pelillisyydestä on hyviä esimerkkejä, kuten ensiapukoulutuksessa käytetty Avatar-sovellus, joka on tuonut jopa parempia tuloksia kuin perinteinen opetus, sanoo asiantuntija Tapio Tuomi Sitrasta.

 

Mistä on kyse?