archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Vähähiilisyys vaatii yrityksiltä uudenlaista johtamista ja asennetta

Miten siirtymistä vähähiiliseen liiketoimintaan tulisi johtaa? Miten luoda edellytykset vähähiilisten innovaatioiden tuottamiseen?

Julkaistu

Miksi monet yritykset puhuvat vuosittaisissa juhlapuheissaan vähähiilisen liiketoiminnan tärkeydestä, mutta käytännön tasolla mitään merkittävää ei jalkauteta? Miten siirtymistä vähähiiliseen liiketoimintaan tulisi johtaa? Miten luodaan edellytykset jatkuvaan oman toiminnan kehittämiseen ja vähähiilisten innovaatioiden tuottamiseen?

Lue vastaukset näihin ja muihin polttaviin kysymyksiin Innovaatiojohtamisen pelikirjasta, jonka Ramse Consulting Sitran toimeksiannosta kehitti sparraamalla ja haastattelemalla 20 suomalaista yritysjohtajaa. Pelikirjaa navigoimalla yrityksen johto voi suunnitella ja johtaa läpimurtoa kohti vähähiilistä liiketoimintaa.

Pelikirja on avaus jatkuvaan, monivuotiseen ja haastavaan innovaatiojohtamiseen sen väistämättömän vähähiilisyys­murroksen edessä, joka koskettaa erityisesti resurssi-intensiivisten toimialojen yrityksiä. Kirjan peliopit kehitettiin johdon haastatteluin, case-analyysein ja työpajoin, joihin osallistui innovaatioammattilaisia Suomen johtavista yrityksistä mukaan lukien Ericsson, Finnair, Fortum, Gasum, Kone, Outotec, UPM ja VR.

Pelikirjan jäsentelyssä on sovellettu 7S-johtamisen mallia (Strategy, Structure, Systems, Style, Staff, Skills, Shared Values).

Peliopit yritysjohdolle

  • 7S-johtamismallin tärkeimmät peliopit parantavat johtajien valmiutta rakentaa merkittäviä muutoshankkeita.
  • Merkittävien vähähiilisyyshankkeiden johtaminen vaatii kaikilla 7S:n osa-alueilla pelaamista. Pelikirja kehittää johtajien pelitilannetajua havainnollistamalla 7S-mallin osa-alueiden tavoitteet, riippuvuussuhteet, haasteet ja haasteiden taklaamiskeinot.
  • Vähähiilisyysmurroksen johtaminen ja innovaatio­pelien pelaaminen ei ole yksittäinen sprintti­juoksu­harjoite, joka hoidetaan yhdellä työpajalla tai yksittäisellä ideointi­työkalulla. Sen sijaan muutoksen läpivienti vaatii yritykseltä 10-30 vuotta kestävän maratonjuoksun. Muutos­agendan ylläpitäminen ”tärkeä ja kiireellinen” -osastolla vaatii ylimmältä johtoryhmältä sinnikkyyttä, epäonnistumisten sieto­kykyä etenkin taloudellisesti haastavina aikoina sekä vankkumatonta uskoa muutoksen järkevyyteen.
  • Valtavirrasta poikkeavat vähähiilisyysinnovaatiot luovat jännitteitä ja valtapelejä organisaatiossa, kun innovaatio tietoisesti tai tiedostamatta pyrkii tuhoamaan olemassa olevaa. Innovaatiojohtajien keskeiseen rooliin kuuluu jatkuva tasa­painoilu ja navigointi sekä uuden, tulevaisuuden liiketoiminnan luomisen että vanhan kehittämisen välillä, läpimurtoideoiden ja nyky­tuotteiden parantamisen välillä, ideoihin liittyvien risti­riitojen ja konsensuksen hakemisen välillä sekä ideoiden laadun ja määrän kehittämisen välillä.

Pelikirja on suunnattu vähähiilisyysmurroksen parissa työskenteleville johtajille, asiantuntijoille ja muutoksen tekijöille. Sen käyttö on helppoa: poimi vinkit niistä osioista, jotka ovat yrityksellesi tarpeen. Muista kuitenkin, että kokonaisuus ratkaisee!

Mistä on kyse?