archived
Arvioitu lukuaika 1 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Globaali verkostotalous muuttaa yritysmaailman

Julkaistu

Teollisuuden alihankinta siirtyy parhaillaan Kiinaan. Mutta Kiina on johdonmukaisesti edennyt ylöspäin arvoketjussa. Se ei jatkossa tule olemaan maailman tehdas, jossa tehdään komponentteja ja kootaan muiden luomia tuotteita vaan innovaatiomahti, joka luo omia laadukkaita tuotteitaan joita sitten myydään ympäri maailman kiinalaisilla brändeillä.

Päämarkkinat – suurin kysyntä – useimmille tuotteille on Aasiassa, Etelä-Amerikassa, ehkä Afrikassa. Eurooppa on markkinana tulevaisuudessa vähäpätöinen kulutustuotteille, keskinkertainen markkina palveluille.

Globaalit arvoketjut fragmentoituvat. Yhden tuotteen tuottamisen eri vaiheita ideoinnista markkinointiin tehdään eri puolilla maailmaa. Tuote on verkoston työn tulos, mutta verkoston kapteeni omii isoimman osuuden katteista.

Millaista taloudellisesti kannattavaa työtä Suomessa tehdään tulevaisuudessa?

Matti Aistrich, Sitran ennakointiasiantuntija