Kuva: Sari Gustafsson

Julkaistu 13.04.2015

Matkalla kohti ilmiöpohjaista oppimista

Tavoitteena Ritaharjussa on tehdä oppimisesta yhteistoiminnallista ja eheyttää oppiaineiden sisältöjä.
Kirjoittaja

Marika Kerola toimii käsityön lehtorina ja yläkoulun tiimiwalmentajana Oulussa Ritaharjun monitoimitalossa. 

Uusi koulutus -foorumin ja oululaisen Ritaharjun koulun yhteisessä kokeilussa keskitytään ilmiöpohjaiseen oppimiseen ja yhdessä tekemiseen. Kokeilusta blogaavat lehtori Marika Kerola ja opinto-ohjaaja Nina Heikkinen.

Kuvittele mielessäsi, että olet lähdössä matkalle. Kohde on jo valittu, mietit vielä päiväohjelmaa ja nähtävyyksiä, joita haluat nähdä. Uuden kamerankin olet hankkinut muistojen tallentamista varten.

Tätä vertausta voidaan käyttää toimintakulttuurin muutoksesta, jonka olemme Ritaharjussa aloittaneet viime syksynä. Kokeilimme opetusta eheyttävää OK-viikkoa yläkoulussamme ja tänä keväänä ”parastamme” kokeiluamme 27.4. alkavalla viikolla.

Tavoitteenamme Ritaharjussa on tehdä oppimisesta yhteistoiminnallista ja eheyttää oppiaineiden sisältöjä. Haluamme osallistaa nuoria oman oppimisensa suunnitteluun ja toteutukseen. Koemme, että oppilailla tulee olla oman oppimisensa omistajuus. Toki he tarvitsevat ohjaajiksi monitoimitalomme opettajia, koulunkäynninohjaajia sekä kirjaston ja nuorisotalomme henkilökuntaa.

Ritaharjussa lukuvuosi on jaettu kolmeen jaksoon – Minä olen/Sinä olet/Me olemme OK. OK-jaksot ohjaavat oppimista ja työskentelytapoja (mitä ja miten). Esimerkiksi Minä olen OK -jaksossa keskitytään omaan hyvinvointiin, arjen hallintaan sekä itsetuntemukseen liittyviin teemoihin.

Monitoimitalon kehittämiseen on tehty strategia, josta on johdettu viisi painopistealuetta. Näiden painopistealueiden kautta nostetaan kokonaisuuksia oppiaineista:

  • Yhdenvertaisuus, monikulttuurisuus, tasa-arvo
  • Kestävä kehitys
  • Arjenhallinnantaidot
  • Osallisuus ja vaikuttaminen
  • Mediakasvatus ja monilukutaito

Painopistealueiden keskiössä on toisten arvostaminen, yhteisöllisyys ja ilo.

Opittua syvennetään ilmiöpohjaisen oppimisen viikolla

Jakson aikana opittua syvennetään OK-viikolla toukokuussa itse valitun opintokokonaisuuden kautta. Oppilas suunnittelee OK-työnsä oman mielenkiintonsa pohjalta.  Hän voi esimerkiksi yhdistää kotitaloudessa, englannissa ja historiassa oppimaansa. Työ voidaan tehdä myös parin kanssa tai ryhmässä.

OK-työ otetaan huomioon oppiaineiden arvioinnissa. Vertaisarviointi, itsearviointi – monipuoliset työkalut arvioinnissa – oppilaille annetaan palautetta OK-työstä monin tavoin. Tavoitteenamme on tehdä kokeilusta arjen toimintaa ja suunnitella jo tuleva lukuvuosi kokonaan OK-jaksoihin.

Onneksi teemme tätä matkaa yhdessä innostuneen ja kokeilunhaluisen matkaseuran sekä taitavien oppaiden kanssa. Viime viikolla oppainamme ilmiöpohjaiseen oppimiseen olivat oppimisen monitaiturit Anne Rongas ja Taru Kekkonen eOppimiskeskus ry:stä.

Yhden aamupäivän kestäneen työpajan aikana Anne ja Taru johdattivat meitä ilmiöpohjaiseen oppimiseen. Aluksi määriteltiin ilmiöpohjaisen oppimisen ja oppimisen prosessin käsitteitä. Omien kokemustemme ja tavoitteidemme pohjalta Anne ja Taru laittoivat meidän miettimään muuttuvia rooleja opetustyössä – aitoa yhteistyötä, yhteissuunnittelua ja verkostoja.

Tiiviistä ja meille erittäin ajankohtaisesta kokonaisuudesta päällimmäksi mieleemme jäi se, että oppimiskokonaisuudella täytyy olla selkeät raamit ja struktuuri. Tavoitteet on hyvä asettaa esimerkiksi konkreettisen aikajanan muodossa selkeästi näkyviin. Opiskeltavan kokonaisuuden pilkkominen osiin selventää ja helpottaa tehtävän ymmärtämistä ja toteuttamista.

Olemme jo aiemmasta kokeilustamme huomanneet, että arviointi ja sen kehittäminen ovat tärkeä osa oppimiskokonaisuutta. Ilmiöpohjaisen viikon valmistelutyöpajassakin arvioinnin monipuolisuus herätti paljon keskustelua, esimerkiksi; kuinka voisimme hyödyntää oppilaita vertaistiiminä paremmin? Pajassa myös tarkennettiin OK-jakson välitavoitteita ja määriteltiin, mitä sähköisiä työkaluja tässä OK-jaksossa tullaan käyttämään arvioinnin tukena.

Työpajan alussa saimme tehtävän hypätä lähitulevaisuuteen muistelemaan toteutunutta OK-viikkoamme. Toivomme, että todellisuudessakin viestimme toukokuussa ovat yhtä voimaantuneita kuin tämä:

”Huikea viikko takana! Oppimisen iloa ja yhteisöllisyyttä parhaimmillaan. Osallisuuden kautta sisäisen motivaation lähteille.”

Muutaman viikon pästä nähdään, miten onnistuimme!

 

Sitran Uusi koulutus -foorumi on työskennellyt joulukuusta 2014 asti pohtien, miten suomalaista koulutuskenttä voitaisi kehittää ja mihin suuntaan sen pitäisi mennä. Kevään 2015 aikana foorumi tekee uuteen koulutukseen liittyviä kokeiluja saaden näistä syötteitä foorumin työhön. Ritaharjun koulun Ilmiöpohjaisen oppimisen viikko eli OK-viikko toteutetaan viikolla 18. Foorumin kokeiluihin voi tutustua täällä.

Mistä on kyse?