Vierailija
Arvioitu lukuaika 3 min

Parempia pakkauksia etsimässä: Lidlin ero turhasta muovista

Lidl julkaisi keväällä 2018 tavoitteensa muovin vähentämiseksi omien merkkien tuotteissa ja pakkauksissa. Kesällä se ilmoitti, että muoviset vanupuikot, kertakäyttöaterimet ja pillit poistuvat myymälöistä 2019. Ensimmäiset askeleet on otettu, mutta mitä kaupalle käytännössä tarkoittaa turhasta muovista luopuminen?

Kirjoittaja

Maija Järvinen

Vastuullisuusasiantuntija, Lidl Suomi

Julkaistu

Muovin rooli elämässämme on kasvanut. Muovista on opittu valmistamaan entistä kestävämpiä, turvallisempia, halvempia ja mitä moninaisempia tuotteita ja pakkauksia. Muovia käytetään enemmän kuin koskaan ennen. Muovin eristävyys, edullisuus, keveys ja monikäyttöisyys ovat tehneet siitä helpon valinnan tuotteiden suojaksi tai materiaaliksi tuotteille pilleistä autoihin saakka.

Hyvien ominaisuuksien kääntöpuolena on muovin maatumattomuus. Muovin keräys- ja kierrätysratkaisut ja tutkimustieto muovin kulkeutumisesta luontoon eivät ole lähimainkaan pysyneet kiihtyvän käyttötahdin perässä. Tuloksena aina vaan lisää uutisia merien muovilautoista ja luontoon päätyvästä mikromuovista.

Hyvä renki, huono isäntä

Kaupalle muovi on hyvä renki. Muovi suojaa helposti pilaantuvia elintarvikkeita – ilman muovia ruokahävikki olisi moninkertaista. Muovi on myös kevyttä ja muokattavissa eri muotoihin, väreihin ja paksuuksiin. Siksi se mahdollistaa tehokkaat kuljetukset ja auttaa vähentämään logistiikan ympäristövaikutuksia.

Kuten sananlasku jatkuu, muovi on kuitenkin huono isäntä. Tarvitaanko muovia kaikissa tuotteissa, joissa sitä on, ainakaan niin paljon? Löytyykö sille korvaaja, jolla on muovin hyvät ominaisuudet, mutta vähemmän niitä huonoja? Voidaanko muovin päätyminen luontoon välttää ja kierrättää muovia paremmin? Me Lidlillä uskomme, että muovin määrää voidaan vähentää, muovia voidaan osittain korvata muilla raaka-aineilla ja kyllä, sen luontoon päätymistä voidaan ehkäistä ja kierrätettävyyttä parantaa. Mutta miten?

Miten otetaan ero muovista?

Lidlin tavoitteena on luopua kertakäyttöisistä muovisista pilleistä, vanupuikoista, astioista ja aterimista vuoden 2019 loppuun mennessä. Tällä ehkäisemme pienten muoviroskien päätymistä luontoon. Kaikki ratkaisut eivät ole yhtä nopeita: jotta ehdimme tutkia muovin korvaajia, käydä läpi pakkauksia, keskustella tavarantoimittajien kanssa ja hakea uusia ratkaisuja, tarvitsemme aikaa. Olemme sitoutuneet vähentämään muovin määrää omien merkkien tuotteissa ja pakkauksissa viidenneksellä vuoden 2025 loppuun mennessä, joten töitä riittää.

Ensisijainen keino muovin vähentämiselle on pakkausten optimointi. Esimerkkinä on Aleston Cashew-pähkinäpussi, jonka pussikokoa pienennettiin, vaikka sisältömäärä säilyi samana. Vähemmän muovia ja vähemmän tilantarvetta kuljetuksissa, win-win. Pähkinäpussi on vasta ensimmäinen tuote monista, ja matka on alussa. Koska jokainen tuote, pakkaus ja pakkauslinjasto on erilainen, muutos ei aina ole helppo. Esimerkiksi sipsit tarvitsevat ympärilleen ilmaa, tai asiakas ostaa perunalastujen sijaan perunamurusia.

Toinen mielenkiintoinen polku on etsiä muovia korvaavia materiaaleja. Muovin seuraajalla on suuret saappaat täytettävänä hävikintorjunnan, kustannustehokkuuden, keveyden ja muokattavuuden osalta.

Kolmas polku on sivupolku, mutta tärkeä. Silloin, kun muovia käytetään, on se saatava kiertoon käytön jälkeen. Lidlin muovin vähentämisen tavoitteeseen liittyy tavoite omamerkkituotteiden muovipakkausten sataprosenttisesta kierrätettävyydestä 2025 loppuun mennessä.

Lidl käyttää kaikkia näitä polkuja yhdessä tavarantoimittajiensa ja yhteistyökumppaneidensa kanssa. Yhteistyö koko toimitusketjun kanssa on avainasemassa, sillä kauppa ei valmista tuotteita tai pakkauksia itse, vaan ostaa lopputuotteita ja myy niitä eteenpäin. Muovin vähentäminen vaatii yhteistä tahtotilaa löytää uusia ratkaisuja ja ajatella vanhoja ratkaisuja uudella tavalla. Yhdessä voimme heittää hyvästit turhalle muoville ja käyttää muovia järkevästi, silloin – ja vain silloin –  kun se on kokonaisuutena oikea ratkaisu.

Sitran vierailijablogaukset antavat äänen eri alojen tulevaisuudentekijöille. Kirjoitukset eivät (välttämättä) kerro Sitran työstä, vaan ovat kirjoittajiensa ajatuksia ajankohtaisista asioista. Maija Järvinen on Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija.

Mistä on kyse?