archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Sveitsi edistää aktiivisesti cleantech-bisnestä

Kirjoittaja

Julkaistu

Yritysten välinen cleantech-yhteistyö kasvaa ja voi hyvin Sveitsissä. Sveitsiläiset yritykset perustivat vuonna 2009 itsenäisen cleantech-yhdistyksen Swiss Cleantech Business Association (SC). Perustajayritykset eivät olleet tyytyväisiä konservatiivisena pitämänsä yritysten kattojärjestön Economie Suissen toimintaan ympäristöliiketoiminnan edistämisessä.

Nykyisin omillaan toimeen tulevaan yhdistykseen kuuluu 300 yritystä. Se oli heti käynnistyttyään aktiivinen myös kansainvälisen Global Cleantech Cluster Association eli GCCA:n verkoston perustamisessa.

SC on pyrkinyt aktiivisesti vaikuttamaan liiketoimintaympäristönsä ja vihreän talouden kehitykseen. Yhdistys oli aloitteen tekijänä ja omalla panoksellaan luomassa Sveitsin kansallista cleantech -toimintasuunnitelmaa (Cleantech Master Plan). Se laati ensin oman yritysvetoisen cleantech strategiansa, joka oli selvästi kehittyneempi kuin Sitran vuonna 2007 valmistelema vastaava Cleantech Finland – ympäristöstä liiketoimintaa -raportti.

Tilanne kehittyi Sveitsissä kuten Suomessakin: energiasta tuli tärkein kasvualue. Siksi SC valmisteli viime syksynä oman energiastrategia-aloitteen Sveitsille (Cleantech Energiestrategie). Yritykset ovat yhdistyksen kautta nostaneet keskusteluun mm. energiatehokkuuden merkityksen ja mahdollisuudet, älykkäiden sähköverkkojen kehittämisen, rakennusten energiatehokkuusvaatimusten yhtenäistämisen maan 26:ssa kantonissa sekä tehneet kilpailukyvyn parantamiseen liittyviä aloitteita.

Tämä aktiivinen panos muovasi osaltaan Sveitsin kansallisen energiastrategian muutosta. SC on pystynyt tuomaan hallituksen agendalle monia aloitteita. Yhdistys on tehnyt työtä Sveitsin CO2-lain jalkauttamiseksi ja vaikuttanut maan päätökseen irtautua ydinvoimasta. Se on myös aktiivisesti auttanut yrityksiä saamaan rahoitusta kasvuun ja kansainvälistymiseen. Sveitsin esimerkki osoittaa, että yritykset pystyvät omalla aktiivisuudellaan parantamaan ilmastoa hyödyttävän liiketoiminnan edellytyksiä.

Mistä on kyse?