archived
Arvioitu lukuaika 4 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Terveydenhuolto muuttuu: ”Potilas ei halua olla auto, vaan auton omistaja”

Tapahtumassa korkean teknologian nuoret yritykset esittelivät ratkaisujaan, jotka liittyivät dataseulontaan ja digitaalisiin apuvälineisiin.

Julkaistu

Sitran GetPersonalized! -tapahtumassa nähtiin henkilökohtaisen digiterveydenhuollon kiinnostavin kärki. Kaapelitehtaalla 25.5. järjestetyssä  GetPersonalized! -seminaarissa tarkasteltiin henkilökohtaista terveydenhuoltoa niin Suomen valtakunnallisen strategian kuin yritysten tuottamien ratkaisujen näkökulmasta. Terveysteknologia ja henkilökohtainen terveys ovat globaaleja trendejä, ja ne keräävät nyt investointeja Suomessa enemmän kuin koskaan.

Entinen valtiosihteeri Mikko Alkio esitteli tilaisuudessa vuoden ikäistä Suomen terveysalan kasvustrategiaa (katso video esityksestä tästä). Erityisiksi ylitettäviksi esteiksi Alkio mainitsi kärsivällisen rahan investointien houkuttelemisen sekä yliopistojen ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyön tehostamisen. Myös johtaja Liisa­Maria Voipio­-Pulkki sosiaali­ ja terveysministeriöstä korosti kasvun vaativan uudenlaista innovaatioyhteistyötä. Voipio­-Pulkin mukaan kesäkuussa käynnistettävä kansallinen genomistrategia on askel henkilökohtaisempaan terveydenhuoltoon (video esityksestä täällä).

”Kun henkilökohtaisia taustatietoja kyetään hyödyntämään enemmän, muuttuu hoidon suunnittelu kokonaan. Suomella on tähän hyvät edellytykset, sillä kansalaiset suhtautuvat tutkimuksiin positiivisesti ja biopankkilainsäädäntökin on jo olemassa”, Voipio-Pulkki sanoi.

Terveydenhuollon innovatiivisia ratkaisuja esittelivät tapahtumassa useat korkean teknologian nuoret yritykset, joiden ratkaisut liittyivät tarkkaan dataseulontaan ja digitaalisiin apuvälineisiin. Suomalaisena kiinnostavana esimerkkinä kuultiin myös Hämeenlinnan kaupungin minunterveyteni.fi -palvelusta, joka tekee terveydenhuollosta entistä asiakaslähtöisempää.

Virtuaaliklinikan toimintamalliin perustuva palvelu hoitaa osan diagnosoinnista ilman fyysistä kohtaamista hoitohenkilökunnan kanssa, ja muun muassa säästää Viron mallin mukaisesti aikaa.

Terveysalan muutokset globaaleja

Suomalaisten ratkaisujen on sopeuduttava globaaleihin trendeihin. Päivän ensimmäinen kansainvälisen puheenvuoron piti Claudia Karnbach Bayerilta, jonka mukaan suurilla terveysalan yrityksillä on kaksi tietä menestykseen (video esityksestä täällä).

”Voidaan joko fokusoitua spesifeihin tauteihin tai sitten koko terveydenhuollon kustannustehokkuuden parantamiseen. Näiden kahden väliin jäävät yritykset ovat vaikeuksissa”, Karnbach varoitti.

Karnbachin mukaan tällä hetkellä terveysalaa mullistavat kaikkialla ilmiöt väestön ikääntymisestä kustannustehokkuusvaatimuksiin, mutta kaikkein tärkeimmäksi muutostekijäksi hän nostaa uudenlaisen kuluttajan.

”­Ihmiset ovat aktiivisia ja terveysratkaisuja pystytään myös kohdentamaan ihmisten taustan perusteella entistä tarkemmin.”

Uudenlaista henkilökohtaisen terveyden ratkaisua edustaa sveitsiläinen Health Bank, jota esittelivät yrityksen toimitusjohtaja Reto Schegg ja talousjohtaja Mark Hummel. Scheggin mukaan terveysdata on varallisuutta, jolle tarvitaan varainhoitaja aivan kuten muullekin varallisuudelle (video).

”­Potilas ei halua olla auto, vaan auton omistaja. Ihminen on saatava aidosti terveysalan ekosysteemin keskiöön”, Schegg vaati.

­”Toiminta­ajatuksenamme on toimia alustana, joka mahdollistaa kuluttajalle oman terveysdatansa myymisen sitä tarvitseville yrityksille. Olemme tallettajiemme omistama ja tarjoamme heille myös palkintoja”, Hummel lisäsi.

Henkilökohtaisuus ja nuoret yritykset uuden markkinan peruspilareita

Tapahtumassa nähtiin myös paneelikeskustelu, johon osallistuivat sijoitusasiantuntijat Tara Sharif Westpark Capitalilta ja Katrien Swerts VIB:ltä sekä FIMMillä työskentelevä professori Jonathan Knowles. Keskustelussa korostettiin, että suuret terveysalan yritykset etsivät nyt innovaatioita oman tutkimus­- ja kehittämisosastonsa ulkopuolelta (video paneelista täällä).

”Yhteistyöstä on tullut päivän sana: kaikkien on puhuttava kaikkien kanssa, jotta syntyy uusia ratkaisuja”, Swerts painotti.

­”Startup­hankinnat ja uudet kumppanuudet ovat selkeä alaa läpileikkaava trendi tällä hetkellä”, Jonathan Knowles komppasi.

Tara Sharifin mukaan suuret lääkeyhtiöt ovat vaikeuksissa alan uuden henkilökohtaistuvan käänteen takia.

”Hoidossa on siirretty kaikille tehdyistä pillereistä fokusoituihin, eri väestöryhmille suunnattuihin tuotteisiin. ”Big pharman” toimintamalli on ollut tehdä pillereitä kaikille. Siksi tarvitaan toimintatapojen uusimista ja pienten ja suurten yhteistyötä.”

Kohti asiakasta

Tilaisuuden lopuksi nähtiin Sitran vanhemman asiantuntijan Madis Tiikin toteuttama videohaastattelu The Scripps Translational Science Instituten  henkilökohtaisen ja digitaalisen lääketieteen asiantuntija Donald Jonesin kanssa (Jonesin haastattelu täällä).

Jonesin mukaan terveyskeskukset saavat nyt kilpailijoikseen aivan uudenlaisia kaupallisia toimijoita, joiden etuna ovat digitaaliset ratkaisut ja potilaskeskeisyys. Uusia ratkaisuja yhdistää myös se, että niissä yhdistyvät eri toiminnot.

Aiemmin pelkästään vähittäismyyntiin keskittyvät organisaatiot, kuten amerikkalainen Walgreens, voivat muuttua terveyspalvelujen tarjoajiksi. Digitaalisuus, vähittäiskauppa ja hoidon ammattilaisen konsultoinnit yhdistyvät saman toimijan palveluissa.

Jones korosti haastattelussa potilasnäkökulmaa yli kaiken. Uudenlainen kuluttaja ei tyydy olemaan pelkkä kohde. Tilaisuuden päätteeksi Jones haastoikin palvelujen suunnitelijoita ottamaan asiakkaiden toiveet tosissaan.

Yritysten on osattava luoda potilaan näkökulmasta elämää helpottavia ratkaisuja. Se on elinehto.

Mistä on kyse?