archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Sitran tukema Elämä pelissä voitti kansainvälisen formaattikisan

Kirjoittaja

Tiina Heinilä

Viestintä ja yhteistyösuhteet

Julkaistu

Suomalaiseen Elämä pelissä -hankkeeseen perustuva Pissed off -formaatti on voittanut ison kansainvälisen formaattikilpailun monimediasarjan. Formaatin ovat kehittäneet ITV Studios Nordic, Kustannus Oy Duodecim ja Yle. Elämä pelissä kannusti kolmannella tuotantokaudellaan 2012–2013 suomalaisia madaltamaan V-käyräänsä ja pidentämään näin elinaikaansa. Sitra oli mukana rahoittamassa tuotantoa, joka aiheensa puolesta sopii hyvin Sitran omahoidon ja hyvinvoinnin teema-alueisiin.

Elämä pelissä –ohjelman kolmannella kaudella viisi tunnettua suomalaista tunnusti harmistuvansa arkisista vastoinkäymisistä liian herkästi ja liian voimakkaasti. Hankkeen teema kiteytyi Paavo Väyrysen kuuluisaan lauseeseen ”Voiko v-tutukseen kuolla?”. Kokonaisuuteen kuuluivat Yle TV1:n 7-osainen tv-sarja, elinajanodotteen ja V-indeksin antanut nettitesti sekä kahdeksan viikkoa kestänyt koko kansan sähköpostivalmennus.

”Elämä pelissä –formaatti on hyvä: se yhdistää testin, tulokset ja valmennuksen, ja lisäksi julkkisten valmennuksen seuranta antaa testin tehneille mukavan vertailukohdan”, Sitran Tapio Tuomi kertoo. ”Olimme mukana jo ensimmäisessä tuotantokaudessa, joka käsitteli eliniän pidentämistä elintapoja muuttamalla. Kun toinen kausi käsitteli onnellisuutta, täydennettiin tällä kolmannella kaudella – vastoinkäymisten hallinnalla – hyvää kokonaisuutta.”

Tuomen mukaan parasta oli se, että kymmenet tuhannet suomalaiset lähtivät mukaan henkisen hyvinvoinnin verkkovalmennukseen – ja kokivat sen hyödylliseksi. ”Sarjan myötä syntyi ja käytiin hyödyllinen keskustelu v-käyrästä. Oli tärkeää nostaa kissa pöydälle”, Tuomi kertoo.

Positiivinen palaute Elämä pelissä 3. kaudesta on käynnistänyt yhteistyökumppaneiden (Yle, ITV, Duodecim, Sitra) kesken seuraavan tärkeän asian ideoinnin, tunnistamisen ja siihen keskittyvän ohjelman suunnittelun.

Tv-alan johtavan median C21:n yhteistyössä formaattijärjestö Frapan kanssa järjestämän kisan tulokset julkistettiin MIPCOM 2013 -markkinatapahtumassa Cannesissa. MIPCOM 2013 -tapahtuma järjestettiin Cannesissa 7.–10.10.

Formaattikilpailun seitsemän sarjan finalistit äänestivät C21:n lukijat, joita on 35 000. Voittajat valitsi ohjelmaostajista koostuva kansainvälinen tuomaristo.

Mistä on kyse?