Publikation
De viktigaste lärdomarna från finska pilotprojekt för att utveckla affärsmodeller inom cirkulärekonomin
Publicerad
15.4.2024
Henna Suomi, Pirkka Frosti (Ioxio), Taru Rastas, Heikki Aura (Sitra)
EU arbetar för att påskynda övergången till en cirkulär ekonomi genom en rad åtgärder. En av åtgärderna är att använda digitala produktpass (DPP). Ett digitalt produktpass är på sätt och vis en digital version av ett fysiskt objekt. Det ger korrekt och tillförlitlig information om en produkt under hela dess tillverknings- och transporthistoria, till exempel om dess råvaror, material och säkerhet. I framtiden måste nästan alla produkter som kommer in på EU-marknaden ha ett digitalt produktpass.
I Finland har företag från olika sektorer och en branschorganisation i fyra pilotprojekt undersökt utmaningarna och möjligheterna med digitala produktpass. Framtidshuset Sitra finansierade pilotprojekt från batteri-, textil-och logistikbranscherna.
Det här arbetspappret sammanställer lärdomar från ovannämnda pilotprojekt samt rekommendationer för hur reglering kring digitala produktpass borde genomföras och vad som borde uppmärksammas i lagstiftningen. Dessutom beskriver pappret hur digitala produktpass kan bidra till att utveckla nya affärsmodeller för cirkulär ekonomi samt öka konkurrenskraften hos europeiska företag. Observationerna och slutsatserna i pappret baserar sig på aktuell information och pilotprojektens resultat men det är viktigt att komma ihåg att utvecklingen av digitala produktpass befinner sig i ständig förändring.
Resultaten av pilotprojekten berör affärsutveckling, användning av data och tillämpning av tekniska lösningar. Pilotprojekten påvisar att digitala produktpass erbjuder möjligheter till nya cirkulära affärsmodeller. Pilotprojekten indikerade att konsumenter, kundföretag och investerare har mycket olika behov gällande digitala produktpass och att dessa olika perspektiv bör beaktas i lagstiftningsarbetet. Det konstaterades också att det är utmanande för företag att förstå alla kommande förordningar relaterade till digitala produktpass. Företagen behöver stöd av till exempel branschorganisationer för att förstå dem.
Pilotprojekten påvisade att införandet av digitala produktpass kräver nya tjänster som underlättar datadelning, till exempel dataöverföringstjänster. Det krävs också nya lösningar för att göra det möjligt för olika aktörer i värdekedjan att få tillgång till och använda data. I pilotprojekten identifierades kommodifiering av data som en möjlig grund för informationsarkitektur och standardisering av digitala produktpass. Ett annat anmärkningsvärt resultat var att den offentliga kostnadsfria testplattformen fungerade som en viktig plattform för dataöverföring och samarbete mellan organisationer.
Arbetsdokumentet bygger på lärdomar från pilotprojekten och ger Europeiska unionen sju rekommendationer om åtgärder för att stödja utvecklingen av ett nytt regelverk för digitala produktpass.
Digitala produktpass driver på hållbar tillväxt i Europa (sammanfattning)
Sitra
Helsingfors
2024
978-952-347-370-6
2737-1042
Digitala produktpass