Rahoitushaku: Data ja tekoäly julkisen sektorin strategisessa päätöksenteossa, toinen rahoitushaku
Sitra avaa toisen rahoitushaun ratkaisuihin, jotka edistävät merkittävästi datan ja tekoälyn hyödyntämistä julkisen sektorin strategisessa päätöksenteossa tuottavuuden parantamiseksi. Haku on auki 6.8.2025 klo 12.00 asti. Tutustu tämän sivun ohjeisiin huolellisesti ennen hakemuksen täyttämistä.
Mistä on kyse?
Sitra tukee Suomen julkisen sektorin kehittymistä datan ja tekoälyn hyödyntämisen edelläkävijäksi. Rahoitamme hankkeita, jotka tähtäävät merkittävään tuottavuuden parantamiseen. Hankkeiden avulla voidaan esimerkiksi nopeuttaa päätöksentekoa ja automatisoida rutiinitehtäviä, tukea julkisen sektorin tekoälyratkaisujen nopeaa käyttöönottoa tai datan hyödyntämistä yli organisaatiorajojen.
Avaamme toisen rahoitushaun vauhdittamaan datan ja tekoälyn hyödyntämistä strategisessa päätöksenteossa julkisella sektorilla.
Data ja tekoäly julkisen sektorin strategisessa päätöksenteossa -rahoitushaun avulla tuemme julkisen sektorin tiedonhallinnan ja tiedon hyödyntämisen merkittävää parantumista paikallis-, alue- ja keskushallinnon tasoilla.
Etsimme konkreettisia ratkaisuja, joilla voidaan parantaa tuottavuutta hyödyntämällä dataa strategisessa päätöksenteossa. Strategisella päätöksenteolla tarkoitetaan sellaisia päätöksiä, jotka suuntaavat organisaation toimintaa ja/tai resurssien käyttöä. Tässä rahoitushaussa etsimme erityisesti ratkaisuja, jotka tukevat johdon strategista ennakointia, riskienhallintaa ja skenaariotyötä.
Ratkaisu voi
- lisätä tuottavuutta esimerkiksi auttamalla ennakoimaan resurssien kohdentamisen tarpeita ja uudelleen suuntaamista
- auttaa tunnistamaan ja hallitsemaan toimintaympäristöön ja -malleihin liittyviä riskejä
- sisältää myös uudenlaisia tapoja analysoida ja visualisoida päätöksentekoa tukevaa skenaariotietoa, toimintamalleja tiedon tuottamiseksi ja hyödyntämiseksi tai prosesseja, joilla mallinnetaan tuottavuuden kehittymistä.
Rahoitusta voi hakea myös olemassa olevien ratkaisujen käyttöönottoon, jolloin hankkeen uutuusarvo liittyy toimintatapojen ja johtamisen muutokseen.
Mitä odotamme ratkaisuilta?
Odotamme ratkaisuilta suoraa tai perusteltavissa olevaa välillistä kytköstä Suomen julkisen sektorin tuottavuuden parantamiseen. Odotetun tuottavuuden parantumisen tulee olla todennettavissa.
Tuottavuuden parantamisella tarkoitetaan tässä haussa seuraavaa:
”Tuottavuuden parantamisen tavoitteena on kehittää julkisia prosesseja ja toimintamalleja siten, että prosessit nopeutuvat, henkilöstön työaikaa säästyy ja toiminnan laatu ja asiakasvaikuttavuus paranevat. Edelleen tavoitteena on hakea synergiaetuja ja karsia päällekkäistä tekemistä eri hallinnonalojen ja toimijoiden välillä sekä varmistaa, että johtamis- ja ohjausrakenteet tukevat tuloksellista toimintaa.”
(Valtionvarainministeriö, Julkisen sektorin innovaatiot ja tuottavuus)
Rahoitamme ensisijaisesti julkiselle sektorille skaalattavissa olevia ratkaisuja. Siksi rahoitushaussa rahoitetut hankkeet sitoutuvat julkaisemaan rahoituksen kohteena olleen ratkaisun kuvauksen sellaisessa muodossa ja kattavuudessa, joka mahdollistaa vastaavan ratkaisun skaalaamisen ja käyttöönoton kohtuullisin edellytyksin myös muissa organisaatioissa. Rahoitusta ei voi käyttää liikesalaisuuden piiriin kuuluvien ratkaisujen, toiminnallisuuksien ja/tai toimintamallien kehittämiseen.
Rahoituksen määrä ja jakautuminen
Rahoitusta myönnetään kahdessa vaiheessa. Molemmissa vaiheissa rahoituksen kokonaissumma on noin 200 000 euroa, jolloin kahden vaiheen yhteinen kokonaissumma on noin 400 000 euroa.
Rahoitusta voidaan myöntää hakemusten perusteella kaikkiaan 1–3 hankkeelle. Tarkka kokonaissumma määrittyy rahoitettavaksi valittavien hankkeiden mukaan siten, että yhdelle hankkeelle voi hakea ensimmäisessä vaiheessa enintään 200 000 euron rahoitusta. Kullekin hankkeelle myönnettävän rahoituksen osuus kokonaissummasta voi vaihdella hankkeittain.
Ensimmäisessä vaiheessa rahoitus myönnetään 6 kuukauden toimintajaksolle. Toisessa vaiheessa ensimmäisessä vaiheessa rahoitusta saanut hanke voi hakea ja saada Sitralta jatkorahoitusta 4 kuukauden jatkolle ratkaisun käytön juurruttamiseen. Sitra ilmoittaa myöhemmin ensimmäisen vaiheen rahoituksensaajille jatkorahoituksen saamisen edellytyksenä olevat tarkat kriteerit. Jatkorahoitus vastaa enintään kullekin hankkeelle myönnettyä ensimmäisen vaiheen rahoitusta.
Tässä haussa Sitran rahoitus on enintään 50 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista. Muu rahoitus voi olla hakijan omaa rahoitusta tai muun tahon myöntämää rahoitusta. Jos useampi organisaatio hakee rahoitusta yhdessä (konsortio), jokaisen konsortioon kuuluvan organisaation ei tarvitse täyttää 50 prosentin rahoitusehtoa eli riittää, että ehto täyttyy hakijakonsortion kokonaiskustannusten osalta.
Konsortion muodostavat Sitrasta rahoitusta hankkeelle yhdessä hakevat organisaatiot. Hankkeeseen mahdollisesti osallistuvaa muuta organisaatiota, joka ei hae itselleen rahoitusta Sitralta, ei katsota konsortion jäseneksi eikä sen kustannuksia huomioida Sitran rahoitusosuutta laskettaessa.
Sitran rahoituksen 50 prosentin enimmäismäärä koskee myös optiona olevaa jatkorahoitusta. Muun rahoituksen puuttuminen evää oikeuden option käyttämiseen.
Rahoituksen kaksi vaihetta
Ensimmäisessä rahoitusvaiheessa tavoitteena on tuottaa ja testata käyttöönottokelpoisia ratkaisuja. Optiona tarjottavan jatkorahoitusvaiheen tavoitteena on kehitetyn ratkaisun käyttöönotto, ylläpidon varmistaminen ja tuloksellisuuden todentaminen. Lisäksi luodaan edellytykset skaalautumiseen eli ratkaisun käyttöönottoon myös muissa siitä hyötyvissä organisaatioissa.
Tuemme, seuraamme ja arvioimme rahoitettavan kehityshankkeen toimintaa koko toimintajakson ajan. Päätös jatkorahoituksen optiosta tehdään ensimmäisen rahoituskauden 5. toimintakuukauden päättyessä.
Rahoituksen hakeminen
Kuka voi hakea?
Hakijan on oltava oikeushenkilö eli rekisteröity organisaatio, jolla on y-tunnus.
Edellä kuvatut organisaatiot voivat hakea rahoitusta myös yhdessä (konsortio), mutta tällöin Sitra tekee erillisen rahoituspäätöksen ja rahoitussopimuksen kunkin rahoitusta hakevan organisaation kanssa.
Hakijat voivat lähettää rahoitushakuun useamman hakemuksen.
Yksityishenkilöt eivät voi osallistua rahoitushakuun. Sitran työntekijät eivät voi olla mukana hankkeissa.
Sitra noudattaa rahoitusta myöntäessään EU:n valtiontukisääntöjä. Mikäli hakija harjoittaa taloudellista toimintaa, rahoitus voidaan myöntää EU:n de minimis -asetuksen tarkoittamana vähämerkityksellisenä tukena. Hakijan on oltava kelpoinen vastaanottamaan rahoitus kyseisessä tukimuodossa. Mikäli taloudellista toimintaa harjoittava hakija ei ole kelpoinen vastaanottamaan de minimis -rahoitusta, on se peruste koko hankkeen hylkäämiselle. Sitran pyynnöstä hakijan tulee antaa erillinen de minimis -ilmoitus.
Taloudellisella toiminnalla tarkoitetaan toimintaa, jossa tavaroita tai palveluja tarjotaan markkinoilla. Taloudellisen toiminnan harjoittajan oikeudellinen muoto tai rahoitustapa ei ole ratkaiseva taloudellisen toiminnan harjoittamisen määrittelemisessä. Ei-taloudellista toimintaa harjoittaville rahoituksen hakijoille rahoitus voidaan myöntää ns. tavallisena hankerahoituksena.
Sitralla on oikeus sulkea haun ulkopuolelle organisaatio, joka rikkoo haun sääntöjä tai voimassa olevia lakeja tai on muutoin perustellusti sopimaton osallistumaan hakuun.
Milloin ja miten hakemukset jätetään?
Rahoitusta haetaan täyttämällä ja lähettämällä hakulomake Sitran sähköisessä asiointipalvelussa. Hakija syöttää tiedot hakulomakkeelle. Lisäksi sähköiseen asiointipalveluun ladataan hankesuunnitelma ja mahdolliset muut liitteet. Hankesuunnitelmassa noudatetaan Sitran hankesuunnitelman mallipohjaa. Vain sähköisen asiointipalvelun kautta jätetyt hakemukset huomioidaan rahoitushaussa.
Hakemukset tulee jättää viimeistään keskiviikkona 6.8.2025 klo 12.00.
Hakija vastaa siitä, että hakemus on toimitettu ajoissa, vaikka palvelussa olisi esimerkiksi hetkellistä, ylikuormituksesta johtuvaa hitautta.
Hakija saa täydentää hakemustaan ennen hakuajan päättymistä niin kauan kuin hakemus on tallennettu sähköiselle alustalle luonnoksena. Kun hakulomake on lähetty, sitä ei voi enää muokata.
Sitralla on oikeus jatkaa hakuaikaa tai tehdä muita vähäisiä muutoksia haun ehtoihin. Sitralla on myös oikeus keskeyttää haku, jos olosuhteet tai haun avaamisen hetkellä vallinneet edellytykset ovat siinä määrin muuttuneet, että haun loppuun saattaminen ei Sitran arvion mukaan ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista. Muutoksista ilmoitetaan sitra.fi-sivustolla.
Jos haet rahoitusta yhdessä muiden hakijoiden kanssa (konsortio), kukin hakija täyttää oman kustannusarvionsa. Konsortion jäsenten on 10.6.2025 alkaen mahdollista täyttää omat kustannusarvionsa suoraan asiointipalveluun. Jos haet rahoitusta yhdessä muiden organisaatioiden kanssa, katso tarkemmat ohjeet hakemuksen jättämisestä asiointipalvelun ohjeista. Jos aloitat hakemuksen täyttämisen jo aiemmin, niin aloita tarvittaessa 10.6.2025 jälkeen uusi hakemus, niin saat kyseisen konsortiohakemisen toiminallisuuden käyttöösi.
Sitraa sitoo julkisuuslaki (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta). Sitralle toimitetut asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia, ellei niihin voida soveltaa julkisuuslain salassapitoa koskevia säännöksiä. Hakijaa pyydetään huomioimaan julkisuusperiaate ja merkitsemään esimerkiksi liikesalaisuuksiksi katsomansa tiedot salassa pidettäviksi. Julkisuuslain mukaan päätöksen asiakirjojen julkisuudesta tekee kuitenkin viime kädessä Sitra.
Hakijan tulee hakuvaiheessa esittää asiointipalvelussa julkinen lyhyt kuvaus hankkeesta. Sitra voi julkaista hakijan nimen ja hankkeen lyhyen kuvauksen Sitran sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä.
Haun eteneminen
Sitra pisteyttää määräaikaan jätetyt ja tarvittavat liitteet sisältävät hakemukset tässä hakuilmoituksessa ilmoitettujen valintakriteerien perusteella.
Kokonaispistemäärältään 3–5 korkeinta arviota saanutta hakijaa kutsutaan hakemusvaiheen haastatteluun. Haastatteluun kutsuttavien hakijoiden määrä riippuu hakemusten laadullisesta vaihtelusta ja arvioidaan kaikkien hakemusten pisteytyksen jälkeen. Hakemukset pisteytetään ja haastatteluvalinnat tehdään 7.–13.8.2025. Haastatteluun kutsuttaville ilmoitetaan valinnasta 13.8.2025 ja heille lähetetään samalla linkki haastatteluajan valitsemiseksi.
Haastattelut järjestetään 18.–22.8.2025. Teams-haastattelu kestää 45 minuuttia, ja siinä hakija(t) esittelee lyhyesti hankkeen, jolle rahoitusta haetaan. Sitran edustajat voivat esittää tarkentavia kysymyksiä hanke-ehdotuksesta.
Sitra tekee valinnat sopimusneuvotteluihin etenevistä hankkeista maanantaina 25.8.2025. Valinnoista ilmoitetaan kaikille haastatteluvaiheeseen osallistuneille tiistaina 26.8.2025.
Mistä saa lisätietoa?
Sitra järjestää rahoitushausta kolme hakuklinikkaa Teamsissa. Klinikoilla hausta kiinnostuneet voivat esittää hakuun liittyviä kysymyksiä, mutta Sitra ei ohjeista yksittäisiä hakijoita ja/tai hanke-ehdotuksia.
Klinikat järjestetään seuraavan aikataulun mukaan:
- pe 6.6.2025 klo 14.00–15.00, ilmoittaudu ensimmäiseen hakuklinikkaan
- pe 13.6.2025 klo 9.00–10.00, ilmoittaudu toiseen hakuklinikkaan
- ke 25.6.2025 klo 9.00–10.00, ilmoittaudu kolmanteen hakuklinikkaan
Hakuklinikoiden lisäksi hakija voi esittää kysymyksiä rahoitushausta erillisellä lomakkeella viimeistään keskiviikkona 25.6.2025 klo 12.00. Pyrimme vastaamaan kysymyksiin ja julkaisemaan ne sitra.fi-sivustolla mahdollisimman pian mutta viimeistään 27.6.2025 (linkki päivitetään myös tälle sivulle).
Sitra ei järjestä kiinnostuneille hakijoille hakuneuvontaa esimerkiksi sähköpostitse tai puhelimitse. Asiointipalveluun liittyvissä kysymyksissä teknistä tukea saa kuitenkin) lähettämällä sähköpostia osoitteeseen: rahoitushaut@sitra.fi
Mihin dokumentteihin hakijan pitää perehtyä?
Rahoitussopimusluonnos (PDF)
Rahoituksen käyttöehdot (PDF)
Hankesuunnitelmapohja (Word)
Kustannusraportointilomake (Excel)
Jos tämän hakusivun ja yllä listattujen asiakirjojen välillä on ristiriitaa, yllä mainitut asiakirjat saavat etusijan.
Rahoitushaun ja hankkeiden aikataulu
Rahoitushaku aukeaa 28.5.2025.
Ensimmäinen Teams-hakuklinikka rahoitushausta kiinnostuneille klo 14.00–15.00.
Toinen Teams-hakuklinikka rahoitushausta kiinnostuneille klo 9.00–10.00.
Kolmas Teams-hakuklinikka rahoitushausta kiinnostuneille klo 9.00–10.00.
Hakuun liittyvien kysymysten lähettäminen Sitraan kyselylomakkeella klo 12.00 mennessä.
Sitra julkaisee viimeiset vastaukset hakijoiden esittämiin kysymyksiin.
Hakuaika päättyy ja hakemukset tulee jättää Sitran sähköiseen asiointipalveluun klo 12.00 mennessä.
Sitra ilmoittaa valinnat haastatteluvaiheeseen etenevistä hakijoista.
Sitra ilmoittaa viimeistään valinnat rahoitustensaajista.
Sitra tekee sopimukset rahoitustensaajien kanssa ja antaa rahoituspäätökset.
Rahoitettavien hankkeiden toteutus.
5/2026
Hankkeiden yhteiset tapaamiset
Valintaprosessi ja -kriteerit
Rahoituksen myöntämisen edellytykset
Rahoituksen myöntämisen edellytyksenä on hakuilmoituksen mukaisen rahoitushakemuksen toimittaminen liitteineen annetussa määräajassa Sitran sähköiseen asiointipalveluun
Rahoituksen myöntäminen edellyttää lisäksi Sitran rahoituksen käyttöehtojen ja rahoitussopimuksen hyväksymistä. Rahoituksen käyttöehdot ja rahoitussopimus ovat tämän hakuilmoituksen liitteinä ja hakijaa pyydetään tutustumaan niihin ennen hakemuksen jättämistä. Rahoituksensaajan tulee ennen rahoituksen maksamista tehdä ja allekirjoittaa rahoitussopimus Sitran kanssa.
Rahoitushaun ja myönteisen rahoituspäätöksen perusteella myönnettävällä rahoituksella voidaan kattaa ainoastaan sellaisia hankekustannuksia, jotka on määritelty Sitran rahoituksen käyttöehdoissa. Sitra ei korvaa hakijalle mitään hakukuluja eikä rahoitukseen liittyen mitään muita kuluja.
Sitra toimii rahoittajana. Rahoitushakemukset, joiden perusteella Sitra ostaisi tai muutoin hankkisi hakijoilta palveluita, hylätään.
Valintakriteerit
Sitra tekee hankesuunnitelman, arviointikriteerien ja esitetyn budjetin perusteella kokonaisarvion Sitran rahallisen tuen myöntämisestä hankkeelle. Sitra varaa oikeuden ehdottaa hakijalle arviointiprosessin aikana hankkeen muokkaamista tai kahden hankkeen yhdistämistä yhdeksi hankkeeksi.
Data ja tekoäly julkisen sektorin strategisessa päätöksenteossa -rahoitushaun valintakriteerit jakautuvat (1) yleisiin valintakriteereihin sekä rahoitusta hakevan hankkeen (2) toteutettavuuden, (3) panos-tuotos-suhteen ja (4) yleisen merkittävyyden arviointiin. Yleiset rahoituskriteerit määrittelevät hakemuksen rahoituskelpoisuuden. Toteuttavuuden, panos-tuotos-suhteen ja yleisen merkittävyyden kriteereitä käytetään rahoituskelpoisten hakemusten laadulliseen vertailuun.
Yleisiä valintakriteerejä arvioidaan asteikolla: ”Kyllä/Ei”. Toteutettavuutta, panos-tuotos-suhdetta ja yleistä merkittävyyttä arvioidaan laadullisen arvioinnin Likert-asteikolla: 1–7. Laadullinen arviointi tehdään vain rahoitushakemuksista, jotka täyttävät yleiset valintakriteerit (=yleisten valintakriteerien kaikkien väittämien arviot tasolla: ”Kyllä”).
Laadullisen arvioinnin valintakriteereitä painotetaan siten, että toteutettavuuden ja panos-tuotos-suhteen kriteerien painoarvot ovat molemmilla 40 prosenttia. Yleisen merkittävyyden painoarvo on 20 prosenttia. Painoarvo lasketaan kriteerien alaisten tekijöiden arviointien keskiarvosta.
Kaikki rahoitushaun aikana sähköisellä lomakkeella toimitetut hakemukset arvioidaan. Kokonaispistemäärältään 3–5 korkeinta arviota saanutta hakijaa kutsutaan hakemusvaiheen haastatteluun. Haastatteluun kutsuttavien hakijoiden määrä riippuu hakemusten laadullisesta vaihtelusta ja arvioidaan kaikkien hakemusten pisteytyksen jälkeen.
Lopullinen rahoituspäätös perustuu kokonaisharkintaan ja tehdään hakemuksen sekä haastattelun yhteisarvion perusteella. Sitra varaa myös mahdollisuuden huomioida rahoituksen myöntämisessä muita hakuaikana esille tulevia sellaisia merkittäviä seikkoja, joilla voidaan nähdä olevan olennainen vaikutus rahoituksen kohteena olevan hankkeen onnistumisen edellytyksiin. Tällainen merkittävä seikka voi liittyä esimerkiksi hankkeessa hyödynnettävän teknologian vanhenemiseen, riskeihin tai hyödyntämisen edellytysten muuttumiseen.
Rahoitushaun yleiset valintakriteerit
(väittämien arviointi asteikolla: Kyllä/Ei)
- Hankkeen tuloksena syntyvä ratkaisu vastaa julkisella sektorilla tunnistettuun tarpeeseen tai ongelmaan.
- Hankkeen tuloksena syntyvälle ratkaisulle on nimettävissä julkisen sektorin omistaja, jolla on valmiudet ja intressi tuloksellisen ratkaisun käyttöönottoon.
- Hankkeen tuloksena syntyvä ratkaisu on kytkettävissä julkisen sektorin toimijan olemassa oleviin päätöksenteon käytäntöihin.
- Hankkeen tuloksena syntyvä ratkaisu vaikuttaa suoraan julkisen sektorin resurssien kohdentamiseen ja/tai käyttöön.
Hankkeen toteutettavuuden arviointikriteerit
(kriteerien arviointi Likert-asteikolla: 1–7)
- Hankkeen tuloksena syntyvän ratkaisun uutuusarvo strategisen ennakoinnin, riskienhallinnan ja/tai skenaariotyön hyödyntämisessä strategisen päätöksenteon tukena
- Hankkeen tuloksellisen toteutuksen systeemisten edellytysten tunnistaminen ja huomioiminen hankkeen toteutuksessa (esim. riippuvuudet, edellytykset, riskit)
- Hankkeen tuloksena syntyvän ratkaisun skaalautuvuuden potentiaali ja toteutumisen edellytysten huomioiminen (esim. konfigurointi, saatavuus, osaaminen)
Hankkeen panos-tuotos-suhteen arviointikriteerit
(kriteerien arviointi Likert-asteikolla: 1–7)
- Hankkeen tuloksena syntyvän ratkaisun vaikutukset ja lisäarvo strategisen päätöksenteon, resurssien kohdentamisen ja tuloksellisuuden todentamisen prosesseissa
- Hankkeen tuloksena syntyvän ratkaisun kustannusvaikutus suhteessa syntyvään lisäarvoon (ROI)
- Hankkeen tuloksena syntyvän ratkaisun kustannusvaikutus, käyttöönoton kesto ja käyttöönoton välittömät kustannukset
Hankkeen yleisen merkittävyyden arviointikriteerit
(kriteerien arviointi Likert-asteikolla: 1–7)
- Hankkeen tuloksena syntyvän ratkaisun suhteellinen merkittävyys julkisen hallinnon tuottavuuden lisäämisessä (esim. vaikutus, edustavuus, skaalautuvuus)
- Hankkeen tuloksena syntyvän ratkaisun arvo osaamisen kehittymisessä julkisen hallinnon tuottavuuden parantamiseksi
- Hankkeen hyödyllisyys julkisen sektorin tuottavuuden parantamisessa tarvittavien kumppanuuksien syntymisessä ja/tai kehittymisessä.
Rahoitushaun valinnat tekee Sitra. Sitran rahoituspäätöksistä ei voi valittaa.
Tulokset
Rahoitushaussa rahoitetut hankkeet sitoutuvat julkaisemaan rahoituksen kohteena olleen ratkaisun kuvauksen sellaisessa muodossa ja kattavuudessa, joka mahdollistaa vastaavan ratkaisun skaalaamisen ja käyttöönoton kohtuullisin edellytyksin myös uusissa organisaatioissa.
Rahoitusta ei voi käyttää liikesalaisuuden piiriin kuuluvien ratkaisujen, toiminnallisuuksien ja/tai toimintamallien kehittämiseen.
Julkisen sektorin turvaluokiteltujen ratkaisujen rahoittaminen muodostaa poikkeuksen. Niiden salassa pidettävyydestä ja rahoituksen ehdoista sovitaan rahoitusneuvottelun yhteydessä erikseen.
Ajankohtaista
Ota yhteyttä
Rahoitushakua koskevia kysymyksiä voit lähettää kyselylomakkeella 25.6.2025 klo 12.00 asti. Kaikki hakuun liittyvät kysymykset ja vastaukset julkaistaan Sitran verkkosivulla viimeistään 27.6.2025.