Kouluikäiset lapset joutuvat monissa perheissä viettämään paljon aikaa ilman aikuisen läsnäoloa lyhyiden koulupäivien ja vanhempien työssäkäynnin vuoksi. Kansainvälisten tutkimusten mukaan yksinololla on monia epäsuotuisia vaikutuksia lasten kehitykselle. Olisiko suomalaisen koulupäivän rakennetta tarvetta uudistaa lasten ja perheiden tarpeista käsin? Voisivatko myös harrastukset olla osa oppilaan koulupäivää? Psykologian professori Lea Pulkkisen ja rehtori, KT Leevi Launosen työ perustuu Sitran rahoittamaan valtakunnalliseen hankkeeseen, jossa kirjoittajat ohjasivat ja tutkivat kokeilukoulujen toimintaa. Eheytetyssä koulupäivässä oppiminen, lepo ja harrastukset muodostavat kokonaisuuden. Koulupäivän rakenteen uudistaminen ja moniammatillinen yhteistyö avaavat mahdollisuuksia sosiaalisen kasvun tukemiseen. Teos tarjoaa lapsilähtöisen ja ennakkoluulottoman n