Tulevaisuustalo Sitra kirittää ja rahoittaa Suomen uudistumista. Tehtävänämme on edistää hyvinvointia ja vauhdittaa talouden kasvua luonnon kantokyvyn rajoissa. Tutustu työhömme ja tule mukaan.
Edistämme Suomen hyvinvointia ja vauhditamme talouden kasvua luonnon kantokyvyn rajoissa.
Olemme rohkeasti uudistaneet yhteiskuntaa.
Ennakoimme tulevaa ja vahvistamme suomalaisten tulevaisuusajattelua. Luomme ymmärrystä Suomen tulevaisuuden kannalta merkittävistä kehityskuluista. Autamme niin päätöksentekijöitä, organisaatioita kuin yksittäisiä kansalaisiakin kuvittelemaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja toimimaan ennakointitiedon pohjalta.
Autamme kehittämään yhteiskunnallisia innovaatioita, jotka uudistavat Suomea. Etsimme yhdessä julkisen sektorin, yritysten, järjestöjen tai oppilaitosten kanssa ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin. Kun toimivia ratkaisuja löytyy, autamme niitä juurtumaan merkittäviksi innovaatioiksi.
Rahoitamme Suomea uudistavia kokeiluja, selvityksiä ja innovaatioita. Pyrimme nostamaan rahoituksen määrän 15 miljoonaan euroon vuodesta 2026 alkaen. Rahoituksen lisäksi tuemme kumppaneitamme hankkeiden läpiviennissä, yhteiskehittämisessä ja verkostojen rakentamisessa.
Sitran rooli on vaihdellut vuosikymmenten saatossa. Eri aikoina olemme toimineet esimerkiksi tutkimus- ja kehitysrahoittajana, pääomasijoittajana ja kouluttajana. Työmme ydin on kuitenkin pysynyt samana. Autamme Suomea uudistumaan, jotta pärjäisimme jatkossakin.
Lakisääteisenä tehtävänämme on edistää Suomen vakaata ja tasapainoista kehitystä, talouden määrällistä ja laadullista kasvua sekä kansainvälistä kilpailukykyä ja yhteistyötä.
Eduskunnan alaisena rahastona työmme rahoitetaan pääosin eduskunnalta aikoinaan saadun pääoman sijoitustuotoilla. Emme käytä verorahaa valtion budjetista.
Eduskunta perusti Sitran 5.12.1967 lahjaksi 50-vuotiaalle itsenäiselle Suomelle. Tuolloin Sitran tehtäväksi annettiin huomisen menestyvä Suomi. Sitran rooli yhteiskunnassa on vaihdellut vuosikymmenten saatossa, mutta tehtävä on pysynyt samana. Sitran roolin ytimessä onkin luoda edellytyksiä Suomen uudistumiselle. Sitran tehtävä on määritelty Sitra-lakiin.
Luomme ymmärrystä Suomen tulevaisuuden kannalta merkittävistä kehityskuluista ja autamme päätöksentekijöitä ja organisaatioita toimimaan ennakointitiedon pohjalta.Tuotamme yhdessä yritysten, julkisen sektorin ja muiden organisaatioiden kanssa innovaatioita, jotka ratkaisevat yhteiskunnallisia haasteita. Rahoitamme selvityksiä, kokeiluja ja hankkeita, jotka auttavat Suomea uudistumaan.
Kaikkea Sitran työtä läpileikkaavat arvot ovat vastuullisuus, osallisuus ja riippumattomuus.
Sitran tehtävänä on huomisen menestyvä Suomi, joten olemme ennen kaikkea tulevien sukupolvien edunvalvoja. Sitra on poliittisesti ja taloudellisesti riippumaton tulevaisuustalo, eikä minkään eturyhmän tai puolueen juoksupoika. Poliittinen ja taloudellinen riippumattomuus ovat Sitran toiminnalle ja sen uskottavuudelle äärimmäisen tärkeitä.
Sitra on julkinen organisaatio, mutta ei kuulu valtioneuvoston tai sen ministeriöiden toimivallan piiriin. Eduskunnan oikeusasiamiehen kesäkuussa 2016 tekemän päätöksen mukaan Sitra oikeudellinen asema rinnastuu hallinnon yleislaeissa tarkoitettuihin itsenäisiin julkisoikeudellisiin laitoksiin.
Sitra ei käytä verorahaa valtion budjetista, vaan rahat toimintaan hankitaan sijoitusmarkkinoilta. Toiminnan vuotuinen budjetti on noin 30 miljoonaa euroa. Peruspääomansa Sitra sai aikanaan valtiolta, käytännössä Suomen Pankilta.
Sitra sai perustamisensa yhteydessä 1967 Suomen Pankilta peruspääomakseen 100 miljoonan markan arvosta obligaatioita. Suomen Pankki korotti peruspääomaa 100 miljoonan markan pääomasiirroilla vuosina 1972, 1977 ja 1981 yhteensä 400 miljoonaan markkaan. Vuonna 1992 Sitra siirtyi Suomen Pankilta eduskunnan alaiseksi rahastoksi, ja sai Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi valtion salkusta irrotettuja Nokian osakkeita – jälleen 100 miljoonan markan arvosta. Tämän jälkeen Sitra sai vielä vuonna 1999 valtiolta ”muodollisen” määrärahan (1,7 miljoonaa euroa) kattamaan lähinnä tutkimustoiminnan tarpeita. Tämän jälkeen Sitra ei ole saanut rahoitusta valtion budjetista. Euroiksi muutettuna valtio on rahoittanut Sitran työtä vuosien saatossa 81,4 miljoonalla eurolla.
Sitran sijoitusomaisuuden markkina-arvo vaihtelee. Vuoden 2024 lopussa se oli noin 986 miljoonaa euroa.
Sitra sijoittaa varallisuutensa vastuullisesti ja tuottoa tavoitellen. Sijoitukset tehdään pääosin sijoitusrahastojen kautta. Vuoden 2024 lopussa sijoitusjakauma oli seuraavanlainen: osakkeet 44 prosenttia, korkoinstrumentit 20 prosenttia, pääomasijoitukset 17 prosenttia ja muut sijoitukset 19 prosenttia. Yli kolmasosa sijoituksista kohdistui Suomeen. Sitra tavoittelee sijoituksilleen inflaation huomioon ottavaa 3 prosentin vuotuista reaalituottoa. Lue lisää Sitrasta sijoittajana.
Sitra on asiantuntija- ja projektiorganisaatio, jonka työntekijämäärä vaihtelee. Vuoden 2023 lopussa meitä sitralaisia oli 184 (keskimääräinen lukumäärä tilikauden aikana 171). Sitralaisilla on perinteisesti korkea koulutusaste ja syväosaamista monilta aloilta. Se on tarpeen, sillä ennakointi, käytännön kokeilut ja yhteistyöverkostot edellyttävät niin sisältöjen kuin menetelmien perusteellista tuntemusta. Työn projektiluonteesta johtuen 36 prosenttia työsuhteista oli määräaikaisia.
Eduskunnan alaisena rahastona Sitran päätöksenteko on sidottu suomalaiseen parlamentarismiin. Hallinnostamme vastaavat hallintoneuvosto, hallitus ja yliasiamies. (Lisätietoa organisaatiosta ja päätöksenteosta.)
Hallintoneuvoston tehtävänä on valvoa Sitran hallintoa ja päättää toiminnan periaatteista. Hallintoneuvosto muun muassa hyväksyy Sitran talous- ja toimintasuunnitelman sekä toimittaa eduskunnalle vuosittain kertomuksen Sitran toiminnasta. Sitran toimintakertomukset löydät alempaa tältä sivulta ”Toimintakertomukset ja tilinpäätökset” otsikon alta.
Sitran toimintakertomus hyväksytään vuosittain eduskunnassa, ja siinä yhteydessä käydään keskustelua Sitran tarkoituksesta ja toiminnasta. Talousvaliokunta antaa Sitran toiminnasta eduskunnalle mietinnön. Eduskunnan keskustelupöytäkirjat sekä talousvaliokunnan mietinnöt löytyvät eduskunnan verkkosivuilta. Uusin mietintö Sitran toiminnasta löytyy täältä (TaVM 7/2024). Aiempien vuosien mietinnöt voit lukea täältä:
Sitran hallinnon ja tilien tarkastuksesta vastaa eduskunnan nimeämät tilintarkastajat.
Sitran työn vaikutuksia arvioidaan jatkuvasti monin eri tavoin. Vaikutusarviointiin on satsattu erityisesti, koska yhteiskunnallisen tulevaisuustyön tuloksia ei useinkaan voi suoraan mitata rahassa tai määrällisin mittarein. Vaikuttavinta Sitran työ on silloin, kun sitä tehdään tiiviissä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Kaikella työllä tavoitellaan pitkäaikaista yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Sitran arvioinnista ja seurannasta on nämä seikat huomioiden rakennettu monipuolinen kokonaisuus, jolla työtä voidaan arvioida ja kehittää. Lisätietoja Sitran vaikuttavuuden arvioinnista löydät täältä.
Tehtävänämme on edistää Suomen hyvinvointia ja vauhdittaa talouden kasvua luonnon kantokyvyn rajoissa. Vuonna 2024 päivitetyn strategiamme mukaisesti kirittämme ja rahoitamme Suomen uudistumista.
Työmme tavoittelee yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Joskus tulokset konkretisoituvat vasta vuosien päästä. Työtämme ja sen vaikuttavuutta arvioidaan säännöllisesti.
Työmme ja tulokset yksissä kansissa.
Neljä kertaa vuodessa koottava läpileikkaus työstämme.