1. Kunta

    Kuntien järjestämien hyvinvointipalvelujen osuus bruttokansantuotteesta kasvaa väestön ikääntymisen myötä. Julkisen talouden kestävyyden turvaaminen edellyttää kuntapalveluiden tuottavuuden parantamista.

  2. Hyvinvoinnin palvelutuotantoa edistämässä

    Kuntaohjelma kehittää kuntien palvelutuotantoa sekä uudistaa niiden palvelurakenteita vastatakseen entistä paremmin kansalaisten hyvinvointipalveluiden kysyntään ja turvatakseen julkisen talouden kestävyyden.

  3. Parempaa palvelua kustannustehokkaasti

    Kansalaisten palveluiden saatavuutta, valinnanvapautta ja vaikutusmahdollisuuksia lisätään palvelutarjontaa kehittämällä ja palvelurakenteita uudistamalla. Samaan aikaan on nostettava palveluiden tuottavuutta ja optimoitava resurssien käyttöä.

  4. Ehdotus rahoitus- ja ohjausjärjestelmästä

    Kuntaohjelma on esitellyt vaihtoehtoisen mallin uudistaa terveydenhoidon rahoitus- ja ohjausjärjestelmä, mikä takaisi kansalaisille tasa-arvoisen perusterveydenhuollon ja ratkaisisi nykyiseen järjestelmään liittyvät monimuotoiset haasteet.

  5. Palvelusetelillä valinnanvapautta

    Palveluseteli edustaa kuntalaisille henkilökohtaista valinnanvapautta hankkia sosiaali- ja terveyspalveluita yksityiseltä palveluntuottajalta. Palvelusetelin käyttöä on pilotoitu sosiaali- ja terveyspalveluissa, jotta saatuja kokemuksia ja toimintamalleja voidaan ottaa käyttöön laajemmin.

  6. Taltioni kansalaisten omaksi hyväksi

    Kehitettävällä Taltioni-palvelulla kansalaiset voivat hyödyntää ja tuottaa omaa terveyttään ja hyvinvointiaan koskevaa tietoa. Taltionin ekosysteemi luo innovatiivisen liiketoimintaympäristön terveys- ja hyvinvointipalveluja tuottaville yrityksille.

  7. Terveyskioskista hoitajapalveluita joustavasti

    Ylöjärven ja Lahden terveyskioskitoiminnalla on kokeiltu terveyspalveluiden saatavuutta ja henkilökunnan työtyytyväisyyttä lisäävää kustannustehokasta mallia julkisen terveydenhuollon rakenteelliseen uudistumiseen.

  8. Kunta MBA -koulutusohjelma tukee muutosjohtajuutta

    Yhteistyössä Jyväskylän yliopiston täydennyskoulutuksen kehitettiin Kunta MBA -koulutusohjelma, joka on suunnattu ja räätälöity kuntajohdon tarpeisiin. Kuntaohjelman tukemia koulutusohjelmia järjestettiin kolme kertaa.

  9. Sairaanhoitaja

    Tuottavuutta palvelukeskuksilla

    Kuntaohjelman ja kuntatoimijoiden halu uudistaa, yhtenäistää ja tehostaa toimintoja konkretisoitui kahden palvelukeskusyhtiön perustamiseen. Tietohallinnon palveluita edistää Kuntien Tiera Oy ja talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita Kunnan Taitoa Oy.

Ajankohtaista

    1. Terveyskioski, Kotka

      Sitra on valmis rahoittamaan...

      Uutiset 2

      Henkilökohtaisen budjetin käyttöä sosiaali- ja terveyspalveluissa on arvioitu sosiaalilainsäädännön uudistamistyöryhmässä. Työryhmä pitää...

      3 vuotta sitten kirjoittajalta Tuomo Melin
    2. Verenpaineen mittaaminen

      Tietojärjestelmi...

      Uutiset 14

      Suomen potilastietojärjestelmien yhtenäistäminen ja uusiminen on kansallisesti tärkeä hanke, tuottavuuden, laadun ja potilasturvallisuuden kannalta....

      3 vuotta sitten kirjoittajalta Antti Kivelä
    3. Valinnanvapaus...

      Julkaisut 0

      Kokemuksia Ruotsin ja Suomen käytännöistä

      Kuntalaisen valinnanvapaus korostuu uudessa terveydenhuoltolaissa. Oulun kaupungin laatima malli on hyvä esimerkki siitä, miten tyytyväisyys ja...



      → Lataa PDF

      3 vuotta sitten kirjoittajalta Kirsi Paasovaara, Tuomo Melin, Minna Tuominen-Thuesen ja Eeva Juntunen
    4. Terveydenhoitoon uusi...

      Uutiset 0

      Kokonaiskuvaa omasta terveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä on vaikea hahmottaa ilman riittävää tietoa. Sitran edistämän uuden sähköisen...

      4 vuotta sitten

Parempia palveluita kansalaisille

Päättynyt aihe

Sitrassa toteutettiin Kuntaohjelma vuosina 2009-2012.

Kuntien järjestämien hyvinvointipalvelujen osuus bruttokansantuotteesta kasvaa väestön ikääntymisen myötä. Samalla julkisen talouden kestävyyden turvaaminen edellyttää kuntapalveluiden tuottavuuden parantamista. Kuntapalveluja on kehitettävä vastaamaan väestön ikääntymisen, alueellisen eriytymisen ja työvoimapulan asettamiin haasteisiin, jotta kuntalaiset saisivat jatkossa entistä parempaa palvelua, parhaalla mahdollisella tavalla järjestettynä.

Sitran on mukana kehittämässä kuntien palvelutuotantoa sekä uudistamassa niiden palvelurakenteita vastatakseen entistä paremmin kansalaisten hyvinvointipalveluiden kysyntään ja turvatakseen julkisen talouden kestävyyden.

Sitran hankkeilla edistetään hyvinvointipalveluita:

  • palvelut ovat paremmin saatavilla
  • palvelut ovat laadukkaampia ja yksilöllisempiä
  • kuntalaiset valinnanvapautta parannetaan
  • palvelut tuotetaan kustannusvaikuttavasti
  • palveluiden tuottavuus lisääntyy
  • resursseja käytetään optimaalisesti

Näihin haasteisiin on haettu ratkaisuja mm. Taltioni-palvelulla, jolla edistetään kansallista, julkisen ja yksityisen sektorin yhteistä terveystaltiota ja ekosysteemiä, matalan kynnyksen terveyskioskitoimintamallilla  ja palvelusetelin kokeilu- ja käyttöönottoprojekteilla sosiaali- ja terveyspalveluissa, henkilökohtaisen budjetin soveltamisella sosiaali- ja terveyspalveluihin  ja edistämällä kansalaisten valinnanvapautta perusterveydenhuollossa.  

Sitra edistää myös hyvinvointipalveluiden rakenteiden syvällistä muutosta tuomalla keskusteluun uusia, vaihtoehtoisia näkemyksiä. Uusi terveydenhoidon rahoitus- ja ohjausjärjestelmä -malli esittelee vaihtoehtoisen tavan uudistaa terveydenhoitoa, ja Sirius-projektin loppuraportilla on selvitetty kansainvälisten potilastietojärjestelmien soveltuvuutta Suomeen. Kuntien muutosjohtamista on tuettu Kunta-MBA -koulutusohjelmalla.

Valtakunnallisilla palvelukeskuksilla edistetään merkittäviä tuottavuusparannuksia kuntien talouteen ja kansalaisten mahdollisuutta parempaan sähköiseen palveluasiointiin yli kuntarajojen. Sitran roolina oli vauhdittaa tietohallinnon sekä talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskusten perustamisesta.

Kuntaohjelman (2009-2012) tiimi koostui seuraavista henkilöistä:

Antti Kivelä, johtaja
Kirsti Kaustara, assistentti
Tuomo Melin, johtava asiantuntija
Marja Illi, johtava asiantuntija
Kirsi Suomalainen, viestinnän asiantuntija

Lisätietoa ohjelmasta voi sen päätyttyä kysyä Sitran viestinnän päivystysnumerosta puh. 040 548 0794.

Tapahtumat

Ota yhteyttä


Kommentit

Lomakkeen lähettämällä hyväksyt Mollomin yksityisyyssäännöt.

Sisältövirtaa

Sitra.fi:stä Ulkoisista lähteistä
Julkaisut Palvelupakettikäsikirja

Palvelupakettimalli luo kehikon, jonka avulla sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia, käyttöä, laatua ja vaikuttavuutta sekä uudistumiskykyä koskevat tiedot voidaan raportoida. Palvelupakettikäsikirjan versiossa 1.0 on ensimmäisen kerran määritelty palvelupakettien hierarkia, sisältö ja palveluiden kohdentamisen säännöt sekä tietojen keräämisen keskeiset määrittelyt....

Julkaisut Laajennettu valinnanvapaus, keskustelupaperi

Tämä dokumentti on Sitran ja kuntien yhteinen ehdotus siitä, miten sosiaali- ja terveyspalveluiden valintakokeiluissa 2017 - 2018 määriteltäisiin seuraavat keskeiset seikat: 1. Asiakkaan asema, oikeudet ja velvollisuudet. 2. Palvelun järjestäjän asema, oikeudet ja velvollisuudet. 3. Palveluntuottajan asema, oikeudet ja velvollisuudet. 4. Kokeilun vastaanottopalveluiden sisältö. 5....

Blogit Kestävyydestä – mitä se sosiaalinen puoli siinä oikein on?

“Tämä jäätelö on niin ällöttävää!” huokaili kaksivuotias lapseni onnellisen oloisena. Pienen tarkentavan keskustelun jälkeen kävi ilmi, että hän kyllä hahmotti, että kyseessä oli vahva alleviivaava sana, mutta sen sisältö oli hippusen vaihtunut vastakohdakseen. Ällöttävä-sana kun oli juuri niin ihanan pehmeä suussa kuin miltä jäätelö tuntui. Meille aikuisillekin...

1 viikko sitten kirjoittajalta Anne Birgitta Pessi

Julkaisut Sote-tiedosta tekoihin

Sote-palvelupaketit on uusi sosiaali- ja terveydenhuollon raportointimalli. Palvelupaketit ovat ensisijaisesti järjestämisvastuussa olevien maakuntien ja palveluiden tuottajien sekä järjestäjien ja valtion välinen raportoinnin työkalu, jota voidaan käyttää seurantaan ja ohjaukseen. Mallin avulla voidaan parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon tiedon saatavuutta, raportointia ja...

Julkaisut Tiedosta tekoihin

Tämä julkaisu kertoo tiivistetysti, miten voimme saada huomattavasti aiempaa kattavammin tietoa sote-järjestelmän toiminnasta ja miten tuo tieto voidaan valjastaa tavoitteellisen johtamisen työkaluksi järjestelmän uudistamiseksi.

Julkaisut Tiedosta tekoihin

Tämä julkaisu kertoo tiivistetysti, miten voimme saada huomattavasti aiempaa kattavammin tietoa sote-järjestelmän toiminnasta ja miten tuo tieto voidaan valjastaa tavoitteellisen johtamisen työkaluksi järjestelmän uudistamiseksi.

Artikkelit Uudistumiskyky

Miten digitalisoituminen, genomitiedon kehitys ja omahoidon lisääntyminen vaikuttavat suomalaisten hyvinvointiin ja terveydenhuollon tulevaisuuteen? Uudistumiskykyämme mitataan isosti sote-kehittämisessä.

2 kuukautta sitten

Blogit Asiakaskin hyötyy, kun arvokas työ tunnistetaan

Miksi sosiaali- ja terveyspalveluita ylipäätään pitäisi tuotteistaa? Siksi, että muuten meillä ei ole käsitystä siitä, mitä kaikkea esimerkiksi sote-palveluissa tehdään.

2 kuukautta sitten kirjoittajalta Eija Peltonen

Blogit Me ei olla enää me

Uuden soten taloudellisuus ja tuloksellisuus ratkaistaan kansalaislähtöisessä ja ihmisläheisessä palvelutuotannossa.

3 kuukautta sitten kirjoittajalta Markku Tervahauta

Julkaisut Sosiaali- ja terveyspalveluverkon kehityskuva 2025

Tämän analyysin tavoitteena on arvioida sosiaali- ja terveyspalveluiden perus- ja erikoispalveluiden maantieteellistä saavutettavuutta ja palveluverkon alueellisia muutostarpeita vuoteen 2025 mennessä suhteessa väestökehitykseen, ikärakenteeseen sekä uusien digitaalisten palveluiden ja sote-palveluiden maantieteellisen uudelleenorganisoinnin mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin.

Tiina Lankila, Ossi Kotavaara, Harri Antikainen, Tommi Hakkarainen, Jarmo Rusanen

Uutiset Ajankohtaista projekteissamme

Täältä löydät lisätietoja Sitran sote-rahoitusmallista, meneillä olevista hankkeista, uutisistamme, blogeista ja muusta materiaalista.

4 kuukautta sitten

Blogit Näkymätöntä ihmistä on vaikea auttaa

Ilman tietojohtamista sote-järjestelmää taas on mahdotonta aidosti uudistaa hallinnon lisäksi myös palvelujen ja toimintamallien tasolla.

4 kuukautta sitten kirjoittajalta Jukka Vahti


Aiheita

2016 Sitra | käyttöehdot