Kooste
Arvioitu lukuaika 7 min

Digiprofiilitesti – digiprofiilit ja vinkkejä

Tältä sivulta löydät Sitran digiprofiilitestin profiilivaihtoehdot ja vinkkejä jotka kannattaa ottaa huomioon kun liikut verkossa.

Julkaistu

Tee digiprofiilitesti!

Digiprofiilit

1. Epävarma

”En ole varma, mitä mieltä olen ja mitä minun pitäisi tehdä suojellakseni tietoni verkossa. Tarvitsen apua!”

Kuvituskuva: Apina puussa ihmeissään

2. Huoleton

”Suoraan sanottuna en paljon välitä. Tykkään vain käyttää palveluita.”Kuvituskuva: Pieni koira jahtaa perhosta

3. Hyväuskoinen

”Uskon, että palvelut toimivat etuni mukaan, käyttävät dataani eettisesti ja noudattavat sääntöjä.”Kuvituskuva: Gorilla

4. Epäluuloinen

”En luota siihen, että omalla toiminnallani on väliä. Yritykset tekevät mitä haluavat.”Kuvituskuva: Kettu jolla on valkoinen lippu

5. Luottavainen data-pro

”Tiedän, että verkkopalvelut toimivat loppujen lopuksi parhaan etuni mukaan.”Kuvituskuva: Kissaeläin trapetsitaiteilijana

6. Salaliittoteoreetikko

”Aion edelleen pitää foliohattua päässä, jotta hakukoneet eivät pysty lukemaan ajatuksiani.”Kuvituskuva: Hiiri sateenvarjon alla

7. Mukavuudenhaluinen

”Kunpa tietäisin enemmän…”Kuvituskuva: Panda köllii aalloilla

8. Keltanokka

”Olen kuullut huhuja, mutten oikein tiedä; eiköhän kaikki ole kuitenkin OK.”Kuvituskuva: Tipu kananmunan sisällä

9. Epäilevä data-pro

”En luota verkkopalveluihin. Antaa tulla vaan – minulla on VPN valmiina enkä pelkää käyttää sitä!”Kuvituskuva: pöllö kurkkii aidan takaa

 

Kannattaa huomioida

1. Monipuolinen, useista palveluista kerätty, data mahdollistaa uudenlaisten palvelujen synnyn.

Esimerkiksi digitaalinen hyvinvointisovelluksesi voisi yhdistää ruokaostoksiisi, nukkumistapoihisi, urheiluharrastuksiisi ja terveyteesi liittyviä tietoja ja tarjota sinulle yksilöllisempiä hyvinvointipalveluita.

2. Lukuisat tahot, kuten yritykset, poliittiset liikkeet ja muut organisaatiot, pyrkivät verkossa vaikuttamaan mielipiteisiisi ja käyttäytymiseesi.

On tavallista, että mielipiteisiisi ja käyttäytymiseesi yritetään vaikuttaa kohdennettujen sisältöjen avulla. Karkeimmissa tapauksissa kohdennettujen sisältöjen avulla voidaan esimerkiksi saada sinut epäilemään terveyssuosituksia, kuten rokotteita sekä kärjistää ihmisryhmien välistä vastakkainasettelua ja heikentää demokraattista päätöksentekoa.

3. Euroopan unioni on kehittänyt lainsäädäntöjä suojaamaan jäsenmaidensa kansalaisten yksityisyyttä ja on aktiivinen lainsäädännön kehittämisessä.

Kansallinen hallinto ja EU vastaavat sääntelystä, jonka pohjalta yritykset ja muut dataasi keräävät tahot käyttävät dataa. EU-lainsäädäntö velvoittaa kaikkia yrityksiä ja organisaatioita, jotka tarjoavat palvelujaan EU:n alueella. Euroopassa yleinen tietosuoja-asetus on vaikuttanut siihen, mitä henkilötietoja s

Mitä sinun olisi hyvä tietää?

Profilointi

Kaikkea, mitä teet verkossa, voidaan käyttää profiloinnin ja räätälöinnin raaka-aineena.

Profiili koostuu yksilön tai ryhmän mieltymyksiä, kykyjä tai tarpeita koskevista oletuksista. Se perustuu analyysiin esimerkiksi käyttäjän selaushistoriasta, sosiaaliseen mediaan tehdyistä päivityksistä, verkossa ostetuista tuotteista ja rekisteröidyistä asiakastiedoista.

Profilointi auttaa palveluntarjoajia räätälöimään palvelun kunkin kävijän tarpeiden mukaan. Palvelu voi esimerkiksi näyttää vaihtoehtoja, jotka ovat samankaltaisia kuin valinnat, joita käyttäjä on tehnyt aiemmin.

Sinusta luotu profiili katsotaan henkilötiedoksi, vaikka se muodostuu osittain oletuksista. Sinulla on oikeus tietää, miten sinut on profiloitu.

Ingognito-tila estää vain selaushistorian tallentamisen laitteelle, jotta muut saman laitteen käyttäjät eivät näe selaushistoriaasi.

Yksityinen selaaminen ei kuitenkaan tee sinusta tuntematonta netissä. Internet-palveluntarjoajasi tai sivustot voivat edelleen seurata, millä verkkosivuilla olet käynyt esimerkiksi ip-osoitteesi mukaan.

Usein käyttöehdot mahdollistavat tietojesi välittämisen palveluntarjoajan kumppaneille

Käyttäjäprofiilia voidaan hyödyntää esimerkiksi käyttäjän ostovoiman arvioimiseen.

Käyttäjästä on mahdollista koota digitaalisten jälkien, teknisten tietojen ja julkisesti saatavilla olevien henkilötietojen avulla paljon asioita, kuten nimi, postiosoite, matkapuhelinnumero ja ostoshistoria. Kaikki tämä tieto on osa käyttäjäprofiilia, jota voidaan hyödyntää käyttäjän ostovoiman tai muiden ominaisuuksien arvioimiseen.

GDPR-suojaa

Sinulla on tietosuoja-asetuksen mukaan oikeus tietää, mitä dataa sinusta kerätään ja miten sitä käytetään. Käytä oikeuksiasi.

Miksi tietosuoja-asetusta tarvitaan? Henkilötietojen eli myös sinun datasi arvo liike-elämän toimijoille ja organisaatioille kasvaa koko ajan. Dataasi kerätään ja sinua ja käyttäytymistäsi seurataan verkossa yhä enemmän. Tietojasi suojelemaan on säädetty tietosuoja-asetus (GDPR), joka takaa sinulle mm. seuraavat oikeudet:

  • Oikeus saada pääsy kaikkiin henkilötietoihin, joita palveluntarjoaja on sinulta kerännyt.
  • Oikeus saada sinulta kerätyt henkilötiedot oikaistuiksi tai päivitetyiksi.
  • Oikeus saada sinulta kerätyt henkilötiedot poistetuiksi.
  • Oikeus siirtää henkilötietoja järjestelmästä toiseen.
  • Oikeus tietää, miten ja mihin tarkoitukseen henkilötietojasi käytetään.
  • Oikeus saada ilmoitus, jos palveluntarjoajaan liittyy sinun dataasi koskeva tietoturvaloukkaus.
  • Oikeus rajoittaa henkilötietojesi käsittelyä, erityisesti automaattisen päätöksenteon yhteydessä.

Lisätietoa yleisestä tietosuoja-asetuksesta saat osoitteesta www.gdprexplained.eu.

Ilmaiset palvelut eivät ole aina ilmaisia

Merkittävä osa verkon “ilmaisista” palveluista perustuu siihen, että palveluntarjoaja hyödyntää dataasi liiketoiminnassaan.

Tuotekehitys: Useimmat palvelut keräävät käyttäjätietoja parantaakseen tuotteitaan ja palveluitaan. Kerättyjä tietoja voidaan käyttää myös uusien tuotteiden ja tulojen luomiseen.

Mainonta: Kohdennettu mainonta johtaa todennäköisemmin myyntitapahtumaan kuin kohdentamaton mainonta.

Datan myyminen: EU:ssa yleinen tietosuoja-asetus edellyttää, että organisaatiot kysyvät lupasi henkilötietojesi myymiseen. Lupapyyntö on yleensä sisällytetty tietosuojaselosteeseen tai käyttöehtoihin.

Datavetoinen palvelu: Dataa voidaan käyttää myös palvelun keskeisenä osana. Esimerkiksi aktivisuusmittareiden ja karttapalvelujen toiminta perustuu sinusta kerättävään dataan.

Datanvälittäjä (Databroker): Markkinoilla on useita datanvälitysyrityksiä, jotka ostavat kuluttajatietoja, analysoivat niitä ja myyvät niitä eteenpäin.

Evästeet ja kuinka dataa kerätään

Evästeet ovat verkkopalvelujen luomisessa välttämätön työkalu. On kuitenkin paljon evästeitä, jotka keräävät sinusta dataa, jota ei tarvita palvelussa.

Dataa keräävän palvelun täytyy antaa sinulle pääsy omaan dataasi (mm. datan luovuttaminen ulkopuoliselle, muualta yhdistelty data sinusta, profilointi).

On hyvä tietää, että tietojasi siirtyy yleensä ensimmäiseltä palveluntarjoajalta kolmansille osapuolille. Mikäli haluat tietää, mitä tietoja niillä sinusta on, sinun on kysyttävä tietojesi keräämisestä myös kolmansilta osapuolilta. Ne tulee luetella ensisijaisen palveluntarjoajan tietosuojaselosteessa. Jos et saa vastauksia tietopyyntöösi, voit ottaa yhteyttä tietosuojavaltuutetun toimistoon jatkotoimenpiteitä varten.

Mitä voit tehdä?

1. Mieti, haluatko, että palveluntarjoajat tietävät sijaintisi kaiken aikaa.

Kun sinulla on sijainnin jäljitys päällä laitteellasi käynnissä olevat palvelut voivat tallentaa tietoa siitä, missä liikut. Jos haluat rajoittaa palvelujen mahdollisuuksia tallentaa liikkumisdataasi, paras ratkaisu on sallia paikannusdatan käyttö vain niille sovelluksille, jotka sitä ehdottomasti tarvitsevat toimiakseen – esimerkiksi karttapalvelut (paikannusdatan käytön voit estää laitteesi asetuksista).

2. Sijaintidata mahdollistaa sen, että löydät helposti jonkin paikan, palvelun tai reittiohjeen. Käytä sitä ainoastaan tarvittaessa.

Jos sinulla on paikannus päällä koko ajan, laitteellasi käynnissä olevat muutkin palvelut voivat tallentaa tietoa siitä missä olet. Voit kytkeä paikannusominaisuuden pois päältä joko kokonaan laitteeltasi tai jokaisesta haluamastasi sovelluksesta erikseen.

3. Useimmat leikkimieliset testit on suunniteltu datasi keräämiseen. Suhtaudu harkiten testin tarjoajaan.

Humoristiset testit ovat usein datankeräysvälineitä. Ne haalivat dataa vastaajilta opettaakseen omia algoritmejaan ja tukeakseen palveluntarjoajan liiketoimintaa. Jos esimerkiksi lataat valokuvasi nähdäksesi, miltä voisit näyttää 20 vuoden kuluttua, palvelu voi käyttää dataasi luodakseen mainoksia tai kouluttaakseen kasvontunnistusalgoritmeja.

4. Kunnioita muita antamalla heidän päättää, mitä he haluavat itsestään jaettavan verkossa.

5. Evästeet kannattaa poistaa säännöllisesti. Poisto tapahtuu selaimen työkaluissa.

Evästeet ovat pieniä tiedonpalasia, joita verkkosivusto voi pyytää verkkoselaintasi tallentamaan tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi. Tämä tieto auttaa verkkosivustoa muistamaan mieltymyksesi tai yhteystietosi, mutta se voi myös seurata liikkumistasi ja käyttäytymistäsi sivustolla.

6. Ole aktiivinen henkilötietojesi suojaamisessa.

Jokaisen käyttämäsi sovelluksen tietosuoja-asetusten tarkistaminen on suositeltavaa, jotta olet turvassa verkossa. Monet verkkopalvelut tarjoavat kattavia vaihtoehtoja tietosuoja-asetusten muuttamiseen. Asetusten muuttaminen voi vaikuttaa selvästi yksityisyytesi suojaan.

7. Toimiva mainonnan estäjä jättää mainokset näyttämättä laitteellesi ja vähentää datan keräämistä sinusta.

Mainonnan estäjä pystyy estämään selaimesi ja mainospalvelimen yhteyden. Käyttäjä ei näe mainoksia, mutta hän näkee muun mediasisällön.

8. Vaikka se on hankalaa, pyri silti aina lukemaan tietosuojaseloste ja käyttöehdot.

Tietosuojaselosteessa/käyttöehdoissa selitetään, miten palveluntarjoaja aikoo suojata tietojasi ja se kertoo paljon palveluntarjoajan luotettavuudesta. Etenkin ilmaispalvelujen kohdalla on hyvä tutustua tietosuojaselosteeseen, jotta näet, miten palveluntarjoaja suojaa tietojasi, ja voit ottaa huomioon siihen liittyvät riskit.

9. Kirjautumalla samoilla tunnuksilla eri palveluihin annat niille luvan jakaa dataasi keskenään. Palvelujen käyttö on tästä eteenpäin riippuvaista toisistaan.

Jos palvelu on Insta-tunnustesi takana, Instagramin kaatuessa tai tunnuksesi lukkiutuessa et pääse toiseenkaan palveluun.

Mistä on kyse?