Menetelmä
Arvioitu lukuaika 8 min

Innosta ja sitouta tarinankerronnalla

Miten herätän monen huomion? Miten varmistan, että viesti ymmärretään enkä tahattomasti sulje osaa yleisöstä pois? Haluamme jakaa parhaat vinkkimme siitä, miten lähestyt sekä perinteistä että sosiaalista mediaa tarinoillasi.

Kirjoittaja

Heli Nissinen

Johtava asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet

Julkaistu

Kaikki aiemmat osiot ovat kuvanneet prosesseja, joilla muutos aloitetaan. Muutoksen vauhdittamisessa ei kuitenkaan ole kyse vain siitä, mitä teet, vaan myös siitä, miten teet sen. Tässä osiossa annamme konkreettisia esimerkkejä siitä, miten saat viestisi tehokkaasti ja innostavasti läpi.

Haluamme jakaa parhaat vinkkimme siitä, miten lähestyt sekä perinteistä että sosiaalista mediaa tarinoillasi ja miten sitoutat olennaisia sidosryhmiä. Ja mikä ehkä tärkeintä, miten viestit työstäsi ja mitä me kaikki voimme tehdä ilmastonmuutoksen torjumiseksi samalla, kun elämme hyvää elämää.

Älä kiirehdi tämän osion kanssa, sillä on monia kysymyksiä, joihin vain sinä voit vastata paikallisnäkemyksesi avulla. Kokoa tiimisi työskentelemään vastausten työstämiseksi yhdessä näihin kysymyksiin ja laadi viestintäsuunnitelma.

Positiivisen tarinankerronnan voima

Olkaamme rehellisiä: monimutkainen dystooppinen puhe ekologisesta kriisistä on niin latistavaa, että se voi helposti vieraannuttaa meidät ryhtymästä mihinkään tekoihin. Tarvitsemme ratkaisukeskeistä keskustelua, konkreettisia vaiheita ja kannustusta toimintaan muutoksen nopeuttamiseksi.

Sillä, miten asiat sanotaan, on suuri merkitys siihen, miten muut kuulevat viestisi, ja mikä tärkeintä, kuinka suuri yleisösi on. Et varmastikaan halua sulkea suurta osaa kuulijoistasi pois karmean jargonin ja vaikeiden sanojen käyttämisen vuoksi. Jos pystyt sanomaan jotakin yksinkertaisesti, tee niin. Älä käytä turhan monimutkaista kieltä.

Älä myöskään yritä keksiä pyörää uudelleen. Usein kestävä vaihtoehto ei ole uusinta uutta, vaan jotakin, jonka olemme unohtaneet valinnanvaihtoehtojen lisäännyttyä. Pidä esimerkiksi motivaatioprofiilit mielessä, kun valmistelet sanomaasi.

Kuvaa haluttu lopputulos – miltä kestävä arki näyttää? Kerro visiosi selvästi. Voit olla ihmislähtöisesti tiedelähtöinen. Älä juutu yksityiskohtiin – keskity kestävän arjen yksinkertaisiin peruspilareihin.

On myös muutamia periaatteita, joista voi olla apua viestin jäsentämiseen, missä oletkaan.

  • Selkeä tekstin rakenne tekee lukemisen helpoksi ja kiinnittää lukijan huomion. Käytä luetteloita ja alaotsikoita.
  • Muista, ettei sinun tarvitse tiivistää yhteen sisältöön kaikkea, minkä haluat sanoa. Jaa sanomasi pienempiin paloihin ja terävöitä pääviestiä.
  • Luo hiukan me-henkeä ja persoonallisuutta! Puhuttele lukijaa. Voit esittää kysymyksiä, joita lukija voi miettiä ja käyttää keskustelunavauksinaan myöhemmin.
  • Jätä numerot ja yksityiskohtaiset faktat kaavioihin ja taulukoihin. Kuvaa, miten suuresta vaikutuksesta puhut: jos esimerkiksi puhut kasvihuonekaasupäästöistä, älä puhu gigatonneista tai megatonneista.
  • Anna konkreettisia esimerkkejä, jotta ihmiset ymmärtävät mittakaavan – ”vastaa vuoden päivittäistä henkilöauton käyttöä” tarkoittaa monelle enemmän kuin ”kolme hiilidioksidiekvivalenttitonnia”.

Tässä vinkkimme kestävästä arjesta pähkinänkuoressa

Kestävällä arjella on muutamia yksinkertaisia peruspilareita. Siinä on kyse toiminnasta ja käyttäytymisemme ajattelemisesta uudelleen. Suosittelemme, että otat käyttöön muutaman peukalosäännön sen sijaan, että miettisit erikseen joka ikisen vaiheen tai tuotteen kohdalla, ovatko ne ekologisimpia vaihtoehtoja. Sen sijaan, että stressaisit muovi- ja pakkausjätteestä, jonka voisit välttää, tai kauppakassin unohtamisesta kotiin, keskity niihin tekoihin, joilla on suurin ympäristövaikutus. Suurin merkitys on kassin sisällöllä – jos se on täynnä liha- ja maitotuotteita, hiilijalanjälki suurenee paljon. Et voi mennä kovin paljon vikaan, jos otat kestävän arjen viitekehyksen ajattelutavaksi. Seuraavassa on joitakin keskeisiä tekoja, joilla on suurin vaikutus hiilijalanjälkeen.

  1. Lisää kasviksia aterioihisi myös terveytesi vuoksi.
  2. Liiku mahdollisimman paljon lihasvoimalla ja/tai julkisella liikenteellä.
  3. Osta vain tarpeeseen tai selvitä, voisitko lainata tai vuokrata tuotteita tai ostaa niitä käytettynä.
  4. Ole tietoinen energiankäytöstäsi. Voit ottaa sen mindfulness-harjoituksena, joka säästää myös rahaa! Muista, että lämmin vesi on myös energiaa.
  5. Kokeile uusia kestäviä tapoja ja keskustele kokeiluistasi naapuriesi ja ystäviesi kanssa. Keskustele rehellisesti siitä, mikä toimi ja mikä ei.
  6. Muista aina äänestää vaaleissa ehdokasta, joka pyrkii mahdollistamaan kestävämpiä valintoja alueellasi.

Kun alat valita kestävämpiä vaihtoehtoja, luot ja parannat samalla uusia myönteisiä normeja. Mieti nyt, miten tekosi voivat skaalautua. Pidä kestävyyslasit päässäsi myös töissä. Mitä voit tehdä työroolissasi tai muissa vastuutehtävissäsi, esimerkiksi harrastuksesi parissa? Mahdollisuutesi kannustaa muutosta ulottuu itsesi ulkopuolelle, ja me olemme valmiina auttamaan sinua tämän potentiaalin hyödyntämisessä.

TEE NÄIN

  • Korosta ratkaisuja
  • Esitä harkitusti faktoja ja pyri ratkaisuihin
  • Herätä uteliaisuutta
  • Ole mahdollisimman tarkka ja vältä abstraktia tasoa
  • Muistuta ihmisiä positiivisista kädenjäljistä ja siitä, miten jokaisella on rooli muutoksen vauhdittamisessa!

ÄLÄ

  • märehdi ongelmaa
  • hukuta yleisöäsi numeroihin ja faktoihin
  • saarnaa siitä, miten pitää tehdä sitä tai tätä, äläkä häpäise ihmisiä sanomalla ”kuinka kehtaat!”
  • pysy abstraktilla tasolla
  • mene yhdestä ääripäästä toiseen

Mediavinkkejä

Pidä työsi läpinäkyvänä – tiimistäsi voi tulla journalistien parhaita ystäviä. Kun dystooppiset visiot hallitsevat otsikoita, me kaikki kaipaamme hyviä uutisia. Voit erottua korostamalla ratkaisuja ongelmien sijaan.

Näytä kaikille kestävän arjen ratkaisujen runsaudensarvesi ja esittele työtäsi verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Tarinat kaipaavat kasvoja, joten esittele kaiken toiminnan taustalla oleva upea tiimi. Kerro myös medialle, että nämä ihmiset ovat valmiita ja halukkaita antamaan kommentteja ja haastatteluja.

Valmistele keskeiset viestisi. Säästä aikaa kirjoittamalla valmiiksi joitakin yleisiä vastauksia ja avainviestejä, jotka sopivat eri tilanteisiin ja median yhteydenottoihin. On myös hyödyllistä kerätä kaikki vastaukset ja lausunnot arkistoon, josta voit hakea sisältöä kiireisinä aikoina.

Älä välitä trolleista. Älä provosoidu negatiivisesta palautteesta, pysy keskittyneenä työhösi. Aina on ollut ja aina tulee olemaan joku, joka ei ole samaa mieltä kanssasi.

Kerää ihmisiä yhteen. Aina silloin tällöin on parasta kerätä innostavia ihmisiä yhteen ja jakaa opittua – mitä olette tehneet ja mitä seuraavaksi? Aina kun saat tuloksia projekteista, järjestä tilaisuus ja tiedota oleellisille sidosryhmille ja medialle. Hyödynnä myös olemassa olevia ja tulevia seminaareja ja webinaareja.

Sosiaalinen media

Nykyään on helpompaa olla yhteydessä ihmisiin kuin koskaan ennen, mutta samalla vaikeampaa kuin koskaan tulla huomatuksi. Tehokkain tapa saada viesti läpi suurelle ihmisjoukolle on käyttää olemassa olevia rakenteita, ryppäitä ja trendejä sen sijaan, että yrittäisi luoda uusia tyhjästä.

Sen sijaan, että yrittäisit luoda oman sosiaalisen median ryppään tai ryhmän, yritä hyödyntää olemassa olevia ryhmiä tai suosittuja asiasanoja. Pelkästään kestävyyteen keskittyvän ryhmän luominen tavoittaa usein vain ne samat vanhat ihmiset, jotka ovat jo kiinnostuneita näistä kysymyksistä ja sitoutuneet niihin. Ole luova ja tee yhteistyötä taustoiltaan erilaisten paikallisten bloggaajien, tubettajien ja sosiaalisen median ryhmien kanssa.

Sen sijaan, että loisit uusia kampanjoja tai tietoisuuspäiviä, hyödynnä nykyisiä teema- ja juhlapäiviä, joita jo jaetaan sosiaalisessa mediassa. Niillä ei tarvitse olla mitään tekemistä kestävyyden tai ympäristöasioiden kanssa. Suunnittele sosiaalisen median toiminnan vuosikello ja laadi viestisi etukäteen. Ne toimivat oppaanasi koko vuoden ajan ja pitävät sinut keskittyneenä kokonaiskuvaan. Joskus on tietysti parasta antaa virran viedä.

Käytä viestejä, joihin on helppo samastua ja joita ihmiset voivat jakaa muille. Muista kultainen sääntö, että usein kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Yritä valita tekoja tai arkisia käytäntöjä esittäviä kuvia perinteisten jääkarhujen ja kierrätyslogojen kestävyyskuvaston sijaan. Hyviä valokuvapankkeja on paljon, mutta mieti myös, voisiko tiimisi kuvata omia arjen haasteitaan tai onnistumisiaan.

Kannusta ihmisiä osallistumaan keskusteluun tarjoamasi sisällön passiivisen jakamisen sijaan. Ajattele sosiaalisen median yleisöäsi dialogikumppaneinasi.

Eri alustoilla joka päivä jaettavalla tietomäärällä ei ole mitään rajoja, joten sinun on asetettava omat rajasi. Hyväksy se tosiasia, että ei voi olla samaan aikaan kaikkialla, joten sinun on tarpeen priorisoida miten, milloin ja missä pysyt yhteydessä.

Mene ihmisten luo

Mikä tärkeintä, muista että usein ikimuistoisimmat keskustelut eivät tapahdu digitaalisessa maailmassa ja että tykkäysten määrä ei ole vaikutuksesi paras mittari. Mikään ei voita henkilökohtaista tapaamista ja kasvokkain juttelua.

Jalkaudu ihmisten pariin tiimisi ja työkalujesi kanssa. Osallistu paikallisille messuille ja festivaaleille äläkä rajoita osallistumistasi ympäristöteemaisiin tapahtumiin. Mieti esimerkiksi, miten voisit yhdistää juhlat muihin kestäviä valintoja edistäviin motiiveihin. Mieti, missä voisit olla läsnä tavoittaaksesi täysin uusia yleisöjä.

Käytä aikaa, ole läsnä ja kuuntele. Ei ole parempaa tapaa saada selville, mitä ihmiset oikeasti ajattelevat kestävistä elämäntavoista ja mikä estää heitä täyttämästä potentiaaliaan muutoksentekijöinä.

Muistilista

Valitse sanasi – Luo oma sanastosi lauseista, kielikuvista ja äänensävyistä, jotka vetoavat ihmisiin.

Laadi avainviestisi ja -resurssisi  – Suunnittele muutama lyhyt iskulause tai hokema, joita voit liittää viestiisi eri tilanteissa. Kerää kansioon valokuvia ja kuvia, joita voit jakaa. Voit aloittaa mediapankistamme.

Valitse alustasi – Selvitä, mitä media-alustoja eri kohderyhmät käyttävät, ja valitse mihin keskityt.

Laadi kalenteri – Selvitä alueesi tärkeimmät juhla- ja teemapäivät. Suunnittele muutama hyvin ajoitettu toimi joka kuukaudelle.

Laadi median yhteystietoluettelo  – Ketkä ovat sinulle tärkeimmät median ja sidosryhmien yhteyshenkilöt alueellasi? Opeta median edustajia ymmärtämään asiaa.

Kerää kokoon sidosryhmien tukiryhmä – Luo oma sidosryhmien vertaistukiryhmäsi ja nimeä yhteyshenkilöt, jotka pitävät yhteistyökumppaneihisi yhteyttä.

Järjestä lanseeraustilaisuus – Järjestä tilaisuus ja kerro osallistujille tavoitteistasi ja toimintatavoistasi tulevina vuosina.

Mene ihmisten luo – Kestävien elämäntapojen ilosanoman levittämisessä ei ole kyse tiedon kaatamisesta norsunluutorneista. Kyse on ihmisten kohtaamisesta.

Lataa metodi PDF-versiona (englanniksi): Engage with storytelling (pdf)

Mistä on kyse?