Julkaistu 15.12.2017

Kohderyhmien kutsuminen keskusteluun

Miksi?

Kun kohderyhmät on määritelty, on hyvä pysähtyä pohtimaan, mistä heidät löytää ja miten heidät saa paikalle. Kutsumiseen panostaminen kannattaa – keskustelijoiden moninaisuus vaikuttaa merkittävästi dialogin syvyyteen. Kutsumisessa kannattaa panostaa erityisesti sellaisten henkilöryhmien kutsumiseen, joita on yleensä vaikea saada paikalle. Jo valmiiksi aktiiviset tulevat mukaan pienemmälläkin vaivalla.

Miten?

Lähde liikkeelle kutsun muotoilusta. Jos tavoittelet eri kohderyhmiä, kutsusta voi muokata muutaman version. Puhuttele kutsussa suoraan kutsuttavaa henkilöä ja kerro, että toivot juuri hänet paikalle. Kiteytä tapahtuman ydinajatus, jota muidenkin on helppo välittää eteenpäin lyhyessäkin kohtaamisessa.

Lataa vinkkejä eri ryhmien kutsutapoihin sekä esimerkkikutsupohja

Mieti kutsua kirjoittaessa:

  • Mikä motivoi kohderyhmääsi tulemaan paikalle?
  • Minkä aiheen äärelle kutsut ihmiset? Onko se keskustelun todellinen vai välillinen aihe?
  • Mikä on keskustelun tavoite?
  • Missä ja milloin keskustelu järjestetään? Kuka järjestää? Mitä käytännön asioita kannattaa huomioida?
  • Ketä toivotaan paikalle?

Tästä vinkkejä kutsumiseen.

  • Toivotko paikalle moninaista joukkoa? Yhdistele eri kutsutapoja!
  • Jos kohderyhmääsi on hankala saada paikalle, mieti kuka kohtaa heitä jo valmiiksi. Selvitä tahot, joiden kautta tavoittaa parhaiten kohderyhmän ja sitouta heidät mukaan levittämään kutsua.
  • Kutsutko yhteistyössä muiden kanssa? Miettikää yhdessä, miten kutsut onnistuvat parhaiten kunkin kohdalla juuri heille luontevissa ja jo valmiissa kanavissa.
  • Voitko itse jalkautua sinne, missä ihmiset jo valmiiksi kokoontuvat? Mene nuorisotilaan, kauppakeskukseen, huoltoasemalle tai kirjastoon ja kutsu ihmiset henkilökohtaisesti mukaan tai pidä keskustelu siellä.
  • Miten kutsuisit itsesikin paikalle? Saa ihmiset tuntemaan että juuri heidän osallistumisensa on merkittävää ja kokemuksensa kiinnostava. Koska se on!
  • Keiden muiden pitäisi olla mukana keskustelussa? Kannattaa kannustaa kaikkia välittämään kutsua eteenpäin omille verkostoilleen, jos tavoite on saada paljon ihmisiä paikalle.
  • Jalkauduitko jo? Muista että eri viikonpäivinä ja kellonaikoina tavoittaa erilaisia ihmisiä. Jalkautumista on hyvä jakaa eri ajankohdille. Kokeile ja ylläty!
  • Jos haluat osallistaa, on kutsumisessa hyvä lähteä positiivisen kautta eikä leimata. Kohdataan tasavertaisesti!
  • Ennen kuin tukeudut pelkkiin sähköisiin kutsutapoihin, mieti tavoittavatko ne kohderyhmäsi. Miten tavoitat ne, jotka eivät vietä aikaa netissä?
  • Sitouttaminen – kerää alustava ilmoittautuminen ja vahvista osallistuminen esimerkiksi henkilökohtaisella soitolla tai tekstiviestillä. Muistuta vielä ennen tapahtumaa! Ehkä kahdestikin!
  • Jos tapahtumasi on kaksiosainen, mieti ketä puuttui ensimmäisestä keskustelusta ja panosta etenkin heidän kutsumiseen.
  • Haluatko paikalle nuoria tai muita jotka eivät normaalisti osallistu? Harkitse pienen palkkion antamista. Se voi kannustaa mukaan!

 

Mistä on kyse?

Työkaluja keskustelun suunnitteluun

Hyvän keskustelun eli dialogin suunnitteluun kannattaa varata aikaa. Kokosimme parhaat vinkit ja ideat keskustelujen suunnittelemiseksi. Käy kaikki työkalut läpi huolellisesti – se auttaa arvioimaan tarvittavan ajan ja muut resurssit.

“Vaikka keskustelun suunnittelu otti paljon aikaa, itse keskustelu oli mahtava kokemus ja hieno huomata että olemme kaikki ihmisten puolella yrittäen luoda yhteistä näkemystä ja toimintaa parempaa yhteiskuntaa kohti.”

– Erätauko-tapahtuman osallistuja

Katso myös työkalut osioista Keskustelun aikana ja Keskustelun jälkeen.

Lisää työkaluja

Näillä suunnittelu käyntiin.

Käytännön oppeja dialogista

Näin homma toimii.

Mistä on kyse?