Julkaisu
Julkaistu
24.5.2018
Katherine White & Rishad Habib
Miten vakuuttaa kuluttaja kestäviin valintoihin arjessa – vaikkapa asentamaan aurinkopaneelit kotinsa katolle tai kokeilemaan kasvisruokaa? Mitä haasteita liittyy siihen, että saisi himoshoppaajan ostamaan vähemmän ja kestävämpiä vaatteita?
Kestävä arki koostuu yksinkertaisista teoista. Pienetkin muutokset voivat olla vaikuttavia, jos iso joukko ihmisiä ryhtyy niihin.
Uudet innovatiiviset ratkaisut vaativat uudenlaista otetta kuluttajamarkkinointiin. On tärkeää löytää oikeat argumentit, jotka vetoavat kohderyhmään ja auttavat selättämään kulutusvalintojen taustalla vaikuttavia haasteita. SHIFT-markkinointimalli tarjoaa yrityksille ja yhteiskunnallisille markkinoijille konkreettisia työkaluja kestävän arjen ratkaisujen läpimurtoon.
Tämä työkirja on tarkoitettu SHIFT-selvityksen (SHIFT – A review and framework for encouraging ecologically sustainable consumer behavior, Sitra Studies 132) pariksi. Työkirjassa esitellään käytännön työkaluja, joiden avulla markkinoijat voivat edistää kestävää kuluttajakäyttäytymistä.
SHIFT-työkirja
Erweko
Helsinki
2018
34 s.
978-952-347-045-3
978-952-347-046-0
kulutuskäyttäytyminen, kestävä kulutus, kuluttaminen, motivaatio, psykologia, sosiaaliset normit, käyttäytymisen muutos