Beräknad läsningstid 1 min

Ersätt riset med något inhemskt

Visste du att korn minskar risken för diabetes? Eller att potatisen innehåller magnesium och vitamin C och B? Korn och potatis är inhemska alternativ för ris och de har både näringsämnen och smak.

Bild: Unsplash/Agence Producteurs Locaux Damien Kühn

Publicerad

Besparingar: Potatis är ett billigare alternativ än ris. Korn och ris rör sig ungefär i samma prisklass.

Observera: Om du är van vid att äta ris kan det först krävas lite vänjning innan du blir van vid korn och potatis. Särskilt korn passar dock väl istället för ris i de flesta maträtter.

Mindre koldioxidavtryck: Att byta ut riset mot korn eller potatis tre gånger i veckan minskar ditt koldioxidavtryck lika mycket som 60 kilometer med bil. Inbesparingarna uppstår eftersom de växthusgaser som uppstår vid risodlingarna minskar och eftersom du äter närproducerad mat i stället för sådan som transporterats långa vägar.

Tips: Bland annat Marthaförbundet ger mer anvisningar för miljövänliga måltider.

Projekt

100 smarta vardagsgärningar

Eftersom dina val – hur du bor, vad du äter och hur du motionerar – har en direkt inverkan på miljön. Du och hela världen kan ha nytta av smarta gärningar och levnadssätt. Det finns hundra att välja bland.

Publicerad

Flera tips för mer hållbar mat

Vad handlar det om?