Arvioitu lukuaika 1 min

Korvaa riisi kotimaisella

Tiesitkö, että ohran syöminen pienentää diabeteksen riskiä? Tai että peruna sisältää magnesiumia sekä C- ja B-vitamiineja? Ohra ja peruna ovat kotimaisia vaihtoehtoja riisille ja niissä riittää ravinteita sekä makua.

Kuva: Unsplash/Agence Producteurs Locaux Damien Kühn

Julkaistu

Säästöt: Peruna on riisiä halvempi vaihtoehto. Ohran ja riisin hinnat puolestaan liikkuvat samoissa summissa.

Huomioi nämä: Jos olet tottunut riisin kuluttaja, voi ohran ja perunan käyttö vaatia aluksi pientä totuttelua. Etenkin ohra sopii kuitenkin riisin sijaiseksi useimpiin ruokalajeihin.

Hiilijalanjäljen pienentyminen: Riisin vaihtaminen ohraan tai perunaan kolme kertaa viikossa pienentää hiilijalanjälkeäsi 60 autolla ajetun kilometrin verran. Säästöt syntyvät, koska riisin viljelystä muodostuvat kasvihuonekaasut vähentyvät ja kaukomailta kuljetetun ruoan sijasta lautaseltasi löytyy lähiruokaa.

Vinkit: Muun muassa Martat kertovat lisää ohjeita ympäristöystävälliseen ruokailuun.

Hanke

100 fiksua arjen tekoa

Sillä, mitä valitset – miten asut, syöt ja liikut – on välitön vaikutus ympäristöön. Sinä ja koko maapallo hyödytte fiksummista teoista ja elämäntavoista. Sadassa teossa on, mistä valita.

Julkaistu

Lisää vinkkejä kestävämpään ruokailuun

Mistä on kyse?