archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Vihattu ja rakastettu pyöräily

Pyöräily synnyttää kiivaita tunteita - Kansan liikkeen koehenkilöt lähtevät selvittämään, miten tätä liikkumismuotoa voisi lisätä omassa arjessa

Julkaistu

Kansan liikkeen toisessa jaksossa ihmetellään pyöräilyä. Miksi se synnyttää niin suuria tunteita? Entä miksi suomalaiset eivät pyöräile enemmän?

Kysymyksiin etsivät vastauksia ohjelman asiantuntijat, tutkija Tuuli Kaskinen Demosista sekä moottorimestari Tuomas Rajala yhdessä Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja ja Poljin-lehden päätoimittaja Matti Hirvosen kanssa.

Rajalalla pyöräily menee aina silloin tällöin tunteisiin, mikä käy ilmi ohjelmassakin. Kunniansa saavat kuulla muun muassa tandem-pyöräilijät sekä spandex-housuja käyttävät himofillaroitsijat.

Ohjelman koehenkilöt, jotka asuvat eri puolilla Suomea, joutuvat muutoksen eteen. Heistä useimmat pyöräilevät todella vähän ja liikkuvat enimmäkseen autolla. Apua haetaan sähköpyörästä.

– Kysehän on tarkemmin sanottuna sähköavusteisesta pyörästä, eli kyllä siinäkin ihminen tekee työtä, Hirvonen muistuttaa.

Kaskisen mielestä sähköpyöräilyä kannattaa ehdottomasti suosia.

– Sähköpyörällä kulkevat pitempiä matkoja, aloittavat aiemmin keväällä ja lopettavat myöhemmin syksyllä pyöräilykautensa kuin tavallisilla pyörillä liikkuvat, Kaskinen muistuttaa.

Yksi Kansan liikkeen koehenkilöistä, rovaniemeläinen Tri Nguyen kulkee autolla lyhyimmätkin matkat.

– Varsinkin työmatkat haluaisin polkea pyörällä, Tri tunnustaa.

Hänen – ja monen muunkin koehenkilön – testattavaksi annetaankin sähköpyörä. Miten koehenkilöiden käy?

Katso Kansan liike sunnuntaisin klo 18:45 TV1:ssä.

Mistä on kyse?