archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Ajatusleipomo nostatusvaiheessa – mukana yrittäjät ja kuluttajat

Kirjoittaja

Suvi Anttila

Markkinointi- ja viestintäjohtaja, ProAgria Keskusten Liitto, ProAgria Keskusten Liitto

Julkaistu

Yrittäjät ja kuluttajat yhdessä pohtimaan uusia palveluja ja tuotteita, siinä haaveemme. Toimisivatko koulutukset, pienryhmät vai asiakaspaneelit? Entä sosiaalinen media, aktiivisten, keskustelevien ja kantaaottavien ihmisten kohtauspaikat? Sysäyksen toteutukseen saimme kesäkuussa Sitran kokeiluprojektin muodossa. Innokkaasti lähdimme hakemaan kokeiluun jo hieman somea käyttäneitä yrittäjiä ja toisaalta asiantuntijoita sekä yhteistyökumppaneita. Maaliksi määritimme yrittäjien ja kuluttajien kohtaamisen virtuaalisesti ja keskustelut uusista palvelutarpeista ja ideoista.

Kiireisten yrittäjien mukaan saaminen tiiviiseen kokeiluun ei ollut helppoa. Saimme kuitenkin mukaan alan parhaimmistoa: Marja-Liisa Jäntti Ravintola Turengin Asemalta, Juha Näri Labbyn kartanosta, Simo Annala Livonsaaren leipomosta sekä Laura Rantanen Luomu Heikkilästä. Nettikätilöksi saimme Pauliina Mäkelän Kinda Oy:stä. Asiantuntijoiksi mukaan lähtivät yrityskonsultoinnin ja viestinnän ammattilaisia ProAgriasta, Maa- ja kotitalousnaisista sekä Sitrasta. Kaikilla pohjalla jo hieman some-kokemusta.

Uuden oppimista vanhasta luopumalla

Tiiviin kokeilun parasta antia oli koko joukon tiimiytyminen, osaamisen jakaminen sosiaalisen median kanavien oppimisessa ja hyödyntämisessä sekä erilaiset näkökulmat aiheeseen. Hikeä taisimme eniten valuttaa Facebook-sivujen nimeämisessä. Valitsimme Ajatusleipomon.

Mistä aika somen käyttöön? Yrittäjien arki on hektistä: asiakaspalvelua, tekemistä ja hallinnon askareita. Asiantuntijoilla somen käytön liimaaminen nykyisten toimintatapojen päälle osoittautui aika vaikeaksi. Tuonnekin pitäisi vielä ehtiä heittää muutama kommentti. Uudet toimintatavat ja somen kytkeminen arjen tekemiseen luontevaksi osaksi, on uuden toimintatavan opettelun paikka ja vanhasta luopumista.

Some-kanavien kirjo sai meidät ensin hämmennyksiin ennen kuin selkeytimme, mihin mitäkin käytetään. Facebookiin kokeiluryhmän konehuone ja Ajatusleipomo kohtaamispaikaksi, LinkedIn:iin asiantuntijafoorumi, Twitteristä nopea tiedonvälityspaikka, Sometu Ningiin blogit ja Purot.netiin kokeilun tietojen ja dokumenttien tallennus. Tarvitaanko todella näitä kaikkia? Sen näyttää aika, mitkä jäävät käyttöön ja mitkä tippuvat pois.

Hihat ylös ja tekemään

Kuukauden kokeiluprojektissa opimme, että lyhyessä ajassa on mahdollista saavuttaa hyviä tuloksia. Turhat rönsyt ja liiallinen suunnittelu karsiutuvat pois. Opitaan nopeasti ja pystytään suuntaamaan tekemistä maaston mukaan.

Kokeilun aikana saimme hyvin näkyvyyttä yrittäjien ideoille, osallistujia keskusteluihin, uusia kontakteja oman toimialamme ulkopuolelta, vastauksia esittämiimme kysymyksiin ja tykkääjiä perustetuille sivuille. Viimeisessä yhteisessä palaverissa totesimme, että saimme aikaan konkreettisia asioita lyhyessä ajassa.

Saimme näyttöä siitä, että palvelukehitystä on mahdollista siirtää sosiaaliseen mediaan erityisesti asiakasymmärryksen kasvattamisen näkökulmasta. Aiomme jatkaa tätä työtä, pitää kanavia aktiivisina ja innostaa yhä enemmän yrittäjiä mukaan.

Tykkäämme ja twiittaamme tämän.

 

Faktaa kokeilusta

  • Ajatusleipomo – Facebook-sivut – 140 tykkäjää, aiheina Turun tee-se-itse-kyläkauppa (154 tykkääjää) ja tapahtuma Kohti ”Resiinarallia”
  • Palvelukehitys sosiaalisessa mediassa – Linked in –ryhmä, 75 jäsentä, 24 keskustelunavausta
  • Twitter – #somemaalla 51 twiittiä, 30 retwiittiä
  • Purot.net – 13 materiaalisivua
  • Sometu Ning- 21 blogikirjoitusta
  • ProAgrian konehuone – suljettu ryhmä Facebookissa – 131 statusviestiä 17 eri kirjoittajalta, 171 linkkijakoa ja 317 kommentointia
  • Google-haku – hakusanoilla somemeneemaalle 440 tulosta, somemaalla 686 tulosta, palvelukehitys sosiaalisessa mediassa 4160 tulosta ja ajatusleipomo 281 tulosta