archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Autoile viisaasti, valitse fiksusti

Onko viisas autoilu oikeastaan autoilun välttelemistä? Kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikeenteen käyttämistä aina, kun suinkin mahdollista? Ei välttämättä. Harvaan asutussa Suomessa henkilöautoa tarvitaan monin paikoin. Silloin oma auto kannattaa kuitenkin valita viisaasti - ja käyttää sitä yhtä järkevästi.

Kirjoittaja

Nils-Olof Nylund

tutkimusprofessori, Teknologian tutkimuskeskus VTT

Julkaistu

Auton valinta on varsin haastava tehtävä, tarjolla kun on laaja tekniikan kirjo. Autoteollisuuden synnyinseuduilla Detroitissa käydessäni opin, ettei auton valinta ollut helppoa edes yli 100 vuotta sitten. Henry Fordin museosta löytyi mielenkiintoinen taulu, jossa verrattiin bensiini-, sähkö- ja höyryautoja keskenään. Nämä teknologiat kilpailivat tuolloin varsin tasaväkisesti toistensa kanssa.

Vertailuissa kiinnitettiin huomioita muun muassa auton käytön helppouteen, mäennousukykyyn ja toimintamatkaan. Päästöjä ei tuolloin mietitty. Tiedämme kaikki, miten tuossa kisassa kävi – polttomoottorikäyttöinen henkilöauto dominoi seuraavat 100 vuotta. Polttomoottoriauton veivät voittoon pitkä toimintamatka ja sähkökäynnistyksen mukanaan tuoma käytön helppous.

Entäpä tänä päivänä? Oikean auton valinta on edelleen haastavaa. Höyry tosin on tippunut pois, mutta valinnan varaa riittää silti. Vaihtoehtoina polttomoottoriautoissa on bensiini-, diesel- ja kaasukäyttöisiä malleja. Alkoholikäyttöisten, niin sanottujen flex-fuel-autojen tarjonta tosin on romahtanut kiristyneiden pakokaasumääräysten myötä.

Sähköäkin on edelleen tarjolla ja vieläpä useassa muodossa: perinteistä hybridiä, ladattavaa hybridiä ja täyssähköautoa. Polttokennoauto, joka tavallaan on sähköauton alamuoto, antaa vielä odottaa itseään hieman. Täyssähköautoissa tänäkin päivänä toimintamatkan riittävyys mietityttää.

Toisin kuin 100 vuotta sitten, auton hankinnassa mietitään nyt myös päästöjä, niin haitallisia lähipäästöjä kuin kasvihuonekaasupäästöjäkin. Päästöskandaali varmaankin vähentää dieselautojen houkuttelevuutta.

Ekoajolla taloudellisemmin

Joitakin yksinkertaistettuja neuvoja auton valintaan on kuitenkin mahdollista antaa.

  1. Hanki sellainen auto, joka täyttää sinun liikkumisesi ja kuljettamisesi tarpeet – älä yhtään isompaa.
  2. Rinnakkaisista malleista valitse se, jossa on pienin energian kulutus.
  3. Jos mahdollista, valitse sellainen malli, joka pystyy hyödyntämään vaihtoehtoista polttoainetta tai energiaa.

Uudet polttoainelaadut tuovat mielenkiintoisen lisämausteen tähän soppaan. Markkinoille on tullut 100-prosenttinen uusiutuva dieselpolttoaine, joka sopii kaikkiin dieselautoihin. Päästöskandaalien keskellä myös diesel vihertää.

Joku voi ajatella, että maasturityyppinen iso auto, leveät renkaat ja suksiboksi katolla, lisäävät katu-uskottavuutta. Suurin osa ihmisistä kuitenkin vieroksuu autolla pröystäilyä. Ehkä fiksusti valittu ”ekoauto” on sittenkin se vaihtoehto, joka tekee naapureihin suurimman vaikutuksen.

Jos ja kun oma auto on hankittu, sen käyttöä kannattaa hieman miettiä. Jo pienellä suunnittelulla voi välttää turhia ajoja ja ruuhka-ajoa. Lähes jokaisessa autossa on ajotietokone. Sen avulla on helppo opetella taloudellinen ajotapa, ja se antaa mahdollisuuden kisata itseään vastaan polttoaineen pihistelyssä.

Ja kuten alussa tuli todettua, kotiin jätetty auto ei tuota päästöjä eikä aiheuta ruuhkia. Jotta auto kuluttaisi mahdollisimman vähän polttoainetta ja tuottaisi mahdollisimman vähän päästöjä, se pitää huollattaa ja pitää hyvässä kunnossa.

Katso Kansan liikkeen autoilujakso täältä!

Mistä on kyse?