Arvioitu lukuaika 2 min

Energiankorjuuaika

Oi, kuinka monta kertaa olenkaan kuullut idean kuntopyörien vastuksen kytkemisestä sähköverkkoon. "Ilmaista energiaa!" Valitettavasti tällaista järjestelmää ei vielä ole kehitetty...

Kuva: Martti Tulenheimo

Kirjoittaja

Johanna Kirkinen

Julkaistu

Oi, kuinka monta kertaa olenkaan kuullut idean kuntopyörien vastuksen kytkemisestä sähköverkkoon. ”Ilmaista energiaa!” Valitettavasti tällaista järjestelmää ei vielä ole kehitetty, jolla moisen lihasvoimalla tuotetun ja muuten hukkaan menevän energian saisi talteen. Myös kaapatun energian määrä ei kuulemma olisi kovin suuri. Mutta loistava idea se on!

Muita vastaavanlaisia, jo testissä olevia, ovat mm. tärähdysenergian talteen ottaminen sekä aurinkoenergiapaneelien integroiminen eri materiaaleihin, kuten vaatteisiin. Mietin, kuinka joka kerta kävellessä kenkäni varastoisivat tärähdyksestä osan energiaa talteen. Myös vaatteeni tuottaisivat energiaa. Eli kun lähtisin ulos lenkille, voisin saada talteen jo pienen osan omaa päivittäistä energiankulutustani. Myös melusta on saatu energiaa talteen. Vain mielikuvitus on rajana, mitä kaikkia mahdollisuuksia tämä tarjoaakaan.

Tulevaisuudessa entistä tärkeämpää onkin energiankorjuu. Minkä kaiken kautta uusiutuvaa energiaa voisikin tuottaa ja mitä kaikkia tapoja sitä olisikaan säästää? Energiankorjuussa pienistä puroista syntyy suuri virta. Talojen osalta pitää miettiä ensin kaikki mahdolliset keinot energian hukkaamisen välttämiseen. Usein lämpimän käyttöveden tai ilmanvaihdon kautta menee läjäpäin energiaa kankkulan kaivoon!

Yksi mielenkiintoinen tapaus energiankorjuusta ovat kävelevät ja pyöräilevät bussit. Ne keksittiin jo Australiassa 90-luvulla ja ovat saaneet suosiota varsinkin Iso-Britanniassa. Kävelevä bussi tarkoittaa, että joukko aikuisia saattaa koululaiset kävellen kouluun. Kävelyporukka kiertää aina samat ”pysäkit” ja liikkuu samaan aikaan. Pyöräilevä bussi tekee vastaavaa pyörillä. Mikä onkaan parempi – lapset saavat raitista ilmaa ja liikuntaa sekä oppivat kulkemaan muutenkin kuin moottoriajoneuvoilla. Samalla energiaa säästyy ja ympäristö kiittää. Nyt nämä kävelevät ja pyöräilevät bussit ovat rantautuneet myös Suomeen. Tampereen Vuoreksessa asuntomessualueella otetaan käyttöön käveleviä ja pyöräileviä busseja.

Liikkumisesta puheen ollen, Helsingin Sanomissa (3.8.2012) oli yhdysvaltalaisen, nyt Suomessa asuvan, Tom Beidlerin kolumni. Beidlerin kahdenksankymppinen isä oli käymässä Suomessa. Hänen liikkumisensa oli hankalaa, eikä hän pystynyt kävelemään kunnolla. Hän oli fyysisesti huonommassa kunnossa kuin vastaavan ikäiset suomalaiset. Beidler aavisteli, että osasyynä on ainakin se, että Yhdysvalloissa asuessa kaikki matkat kuljetaan autolla, koska palvelut ovat levittäytyneet laajalle. Beidler lupasikin vastedes jättää auton talliin.

Pyöräily on mitä parasta hyötyliikuntaa ja energian säästöä.Tuntuukin koomiselta, kuinka vähän painoarvoa Suomessa annetaan pyöräilyn edistämiselle. Onneksi esimerkiksi Tampereella tehdään hartiavoimin töitä polkijoiden määrän lisäämiseksi.

Energiaa voi korjata talteen montaa eri kautta. Uskon, että jonain päivänä joku innovoi, että kuntopyörällä saa valot talossa palamaan. Tai kun kävelen ja käytän aurinkoenergiavaatteita, saan näistä korjatulla energialla tietokoneen päälle. Pikaisesti ottamani suihkun lämpimästä vedestä otetaan lämpö talteen ja näen reaaliaikaisesta visualisoinnista, kuinka paljon tämä lämmittää asuntoani. Näitä innovaatioita odotellessa pyöräilen töihin.

Kirjoittaja

Johanna Kirkinen

Julkaistu