archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Idän taju: Jään läpi länteen

Kirjoittaja

Julkaistu

Kiinalainen varustamojätti Cosco Shipping -yhtiö on aloittanut merirahdin kuljetukset käyttäen arktista Kollisväylää Kiinasta Eurooppaan ja Luoteisväylää Yhdysvaltoihin. Erikoisvarustettu 19 461 tonnin monitoimialus lähti viime elokuun alussa Dalianin satamasta Liongin maakunnasta neitsytmatkalleen tarkoituksena kulkea 33 päivässä pohjoinen merireitti ensimmäisenä kiinalaisena kauppalaivana.

Kiina on maailman suurin ulkomaanviejä. 90 prosenttia Kiinan ulkomaankaupasta kuljetetaan merireittejä eri puolille maailmaa. Kiinalaiset arvioivat että vuonna 2020 mennessä kymmenen prosenttia sen kaupallisista merikuljetuksista, 683 miljardin dollarin arvoista rahtia, voitaisiin tulevaisuudessa kuljettaa arktisia reittejä kuten Kollisväylää. Tällä hetkellä väylä pysyy sulana neljä kuukautta vuodessa kesäkuusta lokakuuhun.

Tänä kesänä hiiltä on kuljetettu Kanadasta Suomeen. Maailman suurin öljynjalostaja Vitol on rahdannut aasialaista diseliä Euroopan markkinoille. Molemmat merikuljetukset ovat säästäneet varustamoille kymmeniä, joissain tapauksissa satoja tuhansia euroja matkaa kohden. Kiinalaisten näkökulmasta Kollisväylä lyhentää merikuljetuksiin käytettävää aikaa kolmanneksella. Ja tätä myötä kuluu vähemmän polttoainetta sekä matkan hiilijalanjälki on pienempi.

Mutta aika nopeasti kiinalaisen Cosco varustamon kauppa-aluksen lähdön jälkeen Reuters raportoi Koillis- ja Luoteisväylien käytön olevan ongelmallisempaa ja kalliimpaa mitä tähän mennessä on arvioitu tai laskettu. Kollisväylä on reittinä haastava navigoida eikä siinä ole suoraa reittiä. Jäätilanne vaihtelee koko ajan. Kauppa-aluksia avustamassa pitää olla suuria tehokkaita jäänmurtajia. Tällä hetkellä arktisella alueella on käytössä vain neljä venäläistä murtajaa.

Vakuutusmaksut ovat nousemassa tappiin ja muodostumassa merkittäväksi lisäkustannukseksi varustamoille. Vauhtia nousulle antoi syyskuussa venäläisen öljytankkerin vaurioituminen törmäyksessä jäävuoreen Karan merellä. Vuotoa ei onnettomuudessa onneksi äärimmäisen aralla merialueella tapahtunut.

Vakuutusasiantuntija Michael Frodl C-Level Maritime Risks -konsulttiyhtiöstä kommentoi uutistoimisto Reutersille, että normaalibusineksessä olevat kaupalliset vakuutusyhtiöt eivät pysty tänään tarjoamaan vakuutuksia varustamoille, jotka käyttävät arktisia merireittejä.

– Oikeantyyppisiä turvallisia aluksia ei vielä ole, kuljetuksia valvovia ja tukevia infrastruktuureja sekä turvallisuusjärjestelmiä ei vielä ole riittävästi olemassa. Eikä todellisia riskejä osata vielä aidosti arvioida. Vakuutuksille ei osata määritellä oikeaa hintaa, toteaa Frodl.

Asiantuntijoiden mukaan pohjoisille arktisille merireiteille ei tule pitkään aikaan olemaan tunkua. Viimeisen sulan aikana matkan taittoi vain 40 alusta. Kun Suezin kanavan kautta kulki tuona aikana 700 miljoonaa tonnia lastia, niin arktisia reittejä rahdattiin vain miljoona tonnia.

Mistä on kyse?