archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Kilpajuoksu ilmastobisneksessä kovenee

Kirjoittaja

Jukka Noponen

Julkaistu

Maailman ilmastoasiantuntijat, päättäjät ja aktiivit ovat kokoontuivat Kööpenhaminaan paitsi sopimaan torjuntatoimista myös esittelemään niihin liiketoimintapohjaisia ratkaisuja. Ilmastobisnes oli vahvasti näkyvissä. Se näkyi katukuvassa ja ennen kaikkea BrightGreen messuilla.

Cleantech Finlandin näyttävä osasto oli kerännyt suojiinsa useita suomalaisia kärkiyrityksiä. Osaamisen kokoaminen yhden sateenvarjobrändin alle oli onnistunut ratkaisu. Se paransi näkyvyyttä ja lisäsi huomiota. Ruotsi, Norja, Tanska ja Itävalta olivat samalla mallilla liikkeellä.

Cleantech ja ilmastobisnes ovat selvästi useiden maiden strategioiden kärjessä. Kilpailu on nopeasti lisääntynyt ja markkinointipanokset kasvaneet merkittävästi. Ruotsi, Norja ja Tanska olivat saaneet kuninkaalliset perheensä näkyvästi mukaan pr-kampanjoihinsa. Messuilla näiden osastot saivatkin ylivoimaisesti huomiota. Norjan kärkenä olivat energian tuotantoteknologiat yritysvetoisesti. Ruotsi nosti pääteemakseen kestävän rakentamisen. Heidän kokonaisvaltaiseen kaupunkikehitykseen perustuva SymbioCity-konseptinsa nosti esiin myös puurakentamisen ja monipuolisesti puun käytön ja hyödyt osana ilmastonmuutoksen torjuntaa. Tanskalaisilla oli esillä mm. energiaomavarainen ja hiilivapaa loma-asunto. Käyköhän pian niin, että tanskalaiset myyvät meille kesämökitkin!

Yleinen päällimmäiseksi jäänyt tunnelma ilmastobisneksestä COP15-vierailun jälkeen on kaksijakoinen. Hienoa oli se, että sen edistämiseen on tartuttu voimallisesti kansallisin voimin ympäri maailman ja maailman pelastamisesta on jo tullut bisnestä. Muutenhan se ei onnistu. Harmin puolelle jäi se, että Suomi on ollut sittenkin hidas toimimaan. Ympäristöliiketoiminnan kasvutrendi oli täysin selvä jo 2000-luvun alussa, kun Sitra käynnisti ympäristöohjelmansa ja kansallisessa strategiassaan listasi toimenpiteet, joihin pitää tarttua. Cleantech Finland-brändityö etenee hyvin, mutta muuten kotitehtävät ovat kesken.  Erityisesti Suomi ympäristöliiketoiminnan parhaana kasvualustana ja kotimarkkinana olisi tarvinnut tositoimia jo vuosia sitten. Etunojaa ei uskallettu ottaa.