Cleantech Forum 2013 yhteydessä San Franciscossa minulla oli mahdollisuus päivittää ymmärrystäni start up –yritysten liiketoimintasuunnitelmien laatimisen nykytrendeistä ja niiden esittämisestä sijoittajille. Vaihdoin ajatuksia mm. Garage Technology Venturesin toimitusjohtajan Bill Reichartin kanssa. Vaikuttaa siltä, että trendit tulevat ja menevät, mutta klassiset perusasiat pysyvät muuttumattomina. Oleellisinta on tietää, mitä on tekemässä ja millaisia tuloksia tekemisellä saavutetaan. Kun pääomasijoittajalle esitellään yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa rahoituksen saamiseksi, tärkeintä on myydä, ei kuvailla tekemisiä.
Viime aikoina Business Model Canvasin käyttö alkavan yrityksen liiketoiminnan hahmottamiseen on ollut suosittua myös Suomessa. Business Model Canvas on hyvä työkalu, mutta senkin kohdalla kokemukset Kaliforniasta kertovat, että työkalun arvo muodostuu käyttäjien käsissä. Jos ei ymmärrä, mitä on tekemässä, rypäleet muuttuvat rusinoiksi sen sijaan, että niistä saisi hyvää viiniä. Liian usein kuulemma yrittäjät käyttävät Canvasia lomakkeen tavoin täyttämällä sen osiot, irrallaan ympäröivästä todellisuudesta tai analysoimatta liiketoimintakomponenttien keskinäisiä riippuvuussuhteita. Sapluuna alkaa ohjata ajattelua.
Ei siis mitään mullistavaa uutta. Pääomasijoituksella kasvua rakentavat yritykset tavoittelevat jotakin todella suurta. Jotain, jota kaikki tarvitsevat. Liikeideassakin pitää nykyään olla vau-tekijä.
Vau-tekijöitä syntyy harvoin neljän seinän sisällä kaukana yrityksen kohdemarkkinasta. Liikeidean jalostamisessa käytettäviä työkaluja tärkeämpää on verkottua laajasti ja kansainvälisesti heti alusta alkaen potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja testata omia ajatuksiaan jatkuvasti. Menestyneimmät suomalaiset alkavat yritykset näyttävät seuranneen tätä reseptiä. Kun Piilaaksokin on irtoamassa maantieteellisestä ja muuttumassa pilveksi, meidänkin on vihdoin irtauduttava Suomi-keskeisyydestä.
Suosittelemme