Julkaistu 19.06.2017

Muutos on aina mahdollisuus

"Huomasin olevani kädet savessa Jyväskylän kaupungin ja Sitran rahoittamassa Hyvinvoinnista elinvoimaa -hankkeessa, jonka yhtenä tavoitteena on löytää uusia ja innovatiivisia palveluita tulevaisuuden soteen liittyen."
Kirjoittaja
Piija Äijänen työskentelee Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikössä. Kehittämistyötä on takana reilut 10 vuotta kehittämisyhtiössä useissa erilaisissa projekteissa kattaen niin luovan talouden kehittämisen kuin palveluliiketoiminnan kehittämisen. Aktiviinen myynnin ja markkinoinnin ammattilainen ja monessa mukana. Saunoo paljon, jopa työkseen ja auditoi suomalaisia saunoja kohti maailman parasta saunaelämystä.

Sote-keskusteluiden alkaessa ajattelin, että selviän sote-uudistuksesta, kuten kuka tahansa kuntalainen. Mietin että tulevaisuudessa valitsisin sen palveluntuottajan, joka minua parhaiten palvelisi ja mistä kokisin saavani parhaan hyödyn. Rahani ja aikani saisi se, joka pystyisi luomaan minulle parhaiten asiakasarvoa.

Työrintamalla tapahtui kuitenkin kevään aikana muutamia uudelleen järjestelyitä. Pian huomasinkin olevani kädet savessa Jyväskylän kaupungin ja Sitran rahoittamassa Hyvinvoinnista elinvoimaa -hankkeessa, jonka yhtenä tavoitteena on löytää uusia ja innovatiivisia palveluita tulevaisuuden soteen liittyen. Tämä tapahtuu verkottamalla toimijoita, kehittämällä kumppanuuksia, pitämällä yllä jatkuvaa vuoropuhelua ja sparraamalla ideoidensa kanssa painivia yrityksiä.

Edelläkävijät ovat tulevaisuuden voittajia.

Yrityksiltä odotetaan nyt edelläkävijyyttä. On osattava hakea kumppaneita, verkostoiduttava alan parhaiden toimijoiden kanssa. Verkostomainen toimintatapa tulee haastamaan monet toimijat entisestään. Digitaalisuus tuo mukanaan oman mausteensa. On jaettava omaa dataa ja hyödynnettävä toisten. Ja ikään kuin bonuksena liitetään mukaan asiakaskeskeisyys., joka jo yksinään olisi riittävän iso strategisen ajattelutavan muutos. Tuolloin koko liiketoimintaa tarkastellaan asiakkaan toiveiden, tarpeiden ja tavoitteiden kautta.

Tulevaisuudesta kertovaa kristallipalloa ei ole kenelläkään, joten ei auta kuin lähteä liikkeelle. Askel kerrallaan. Urheilussa käytetään usein termiä, pallo pomppii niille, ketkä ovat jo liikkeessä. Ja mitä enemmän laukauksia kohti maalia, sen useammin on mahdollista osua.

On siis ennakoitava sekä kuljettava silmät ja aistit avoinna. On tartuttava mahdollisuuksiin. Testattava, kerättävä palautetta ja kehitettävä, koska parhaiten asiakkaiden tarpeet selviää asiakkaiden luona. Unohtamatta euroja, jotka tässä yhteydessä liitän myyntiin ja markkinointiin.

Pilointointirahoituksella vauhtia ideoihin Jyväskylässä

Kun tulevaisuus ei ole kirkas, on tehtävä jotain. Kerättävä toimijat kasaan ja muodostettavia verkostoja ja löytää yhdessä uusia tapoja toimia. Verkostoissa on voimaa. Hyvinvoinnista elinvoimaa -hanke toimii juuri tässä apuna.

Järjestämme Jyväskylässä Soteuttamoita, jotka toimivat ihmisten ja ideoiden kohtaamispaikkoina. Kohtaamisia, joissa on mahdollista saada sparrausta, kehittää omaa liiketoimintaa, yksin tai yhdessä. Kohtaamisia, joissa saa uusia ideoita, innostutaan ja joissa käydään vuoropuhelua eri toimijoiden kanssa.

Ja niitä paljon puhuttuja tekoja on myös hankkeen pilotointirahoitus, jolla vauhditetaan ehkä vielä piilossa olevia ideoita tulevaisuuden sotea silmällä pitäen. Haku on nyt auki ja se kestää elokuun loppuun.

Pilotointirahaa haetaan vähintään yhden kumppanin kanssa. Pilotoinnit toteutetaan Jyväskylän seudulla. Rahoitettavien pilottien valinnassa painotetaan asioita kuten toteutettavuus tulevassa soten valinnanvapausmallissa ja palvelun ihmis- ja asiakaslähtöisyys. Lisäksi odotamme, että pilotoivalla palvelulla on olemassa kasvu- ja vientipotentiaali.

Tarkemmat kriteerit ja hakuohjeet löydät hyvinvoinnista elinvoimaa –hankkeen sivuilta.

Piija Äijänen työskentelee Jyväskylän kaupungin elinkeinoyksikössä. Kehittämistyötä on takana reilut 10 vuotta kehittämisyhtiössä useissa erilaisissa projekteissa kattaen niin luovan talouden kehittämisen kuin palveluliiketoiminnan kehittämisen. Aktiviinen myynnin ja markkinoinnin ammattilainen ja monessa mukana. Saunoo paljon, jopa työkseen ja auditoi suomalaisia saunoja kohti maailman parasta saunaelämystä.  

Mistä on kyse?