Kuva: Elina Kiiski-Kataja

Julkaistu 06.09.2016

Opiskelijat ratkomaan maailman kiperiä ongelmia

1200 uutta opiskelijaa laitettiin heti ensimmäisellä viikolla ratkomaan maailman vaikeita ongelmia Future Factoryssa.
Kirjoittaja
Johtava asiantuntija, Ennakointi , Sitra
Elina Kiiski Kataja on Sitran tulevaisuusasiantuntija. Hänen työtään on napata kiinni yhteiskunnassa jo nyt tapahtuvista tärkeistä kehityskuluista, joilla voi olla suuri merkitys tulevaisuudellemme.

Sain ilahduttavan kutsun osallistua Oulun yliopiston uusien opiskelijoiden aloitusviikkoon. Oulussa ei ole turhia kainosteltu vaan 1200 uutta opiskelijaa laitettiin ensimmäisen viikon päätteeksi ratkomaan maailman vaikeita ongelmia Future Factoryssa. Kyseessä oli työpaja, jossa sovellettiin haastekilpailun työskentelytapaa: opiskelijat hahmottivat Sitran megatrendilistan pohjalta niitä haasteita joihin tulevaisuudessa joudumme todennäköisesti vastaamaan ja pyrkivät muotoilemaan monialaisesti ratkaisuja näihin haasteisiin. Oli aivan huikeaa nähdä 600-henkinen yleisö luentosalissa ja tämän lisäksi toiset 600 uutta opiskelijaa seurasivat tehtävänantoa ympäri kampusta etäyhteyksien avulla.

Yliopiston koulutusrehtori Helka-Liisa Hentilän ideasta lähtenyt ajatus on ollut tarjota opiskelijoille näkymä siihen, millaista opiskelu monialaisessa ja kansainvälisessä tiedeyliopistossa on ja tarjota heti alusta lähtien opiskelijoille aktiivista roolia tekijöinä ja ratkaisijoina sen sijaan että he olisivat tiedon passiivisia vastaanottajia. Future Factoryn meininkiä voi katsoa oheisesta videosta, joka tapahtumasta tehtiin.

En voi olla ihailematta Oulun yliopiston otetta ja asennetta jonka uskon olevan tulevaisuuden valttikortti. Tinkimätön ylpeys akateemisesta yhteisöstä ja usko tieteen voimaan yhdistettynä rohkeaan eri alojen opiskelijoiden sekoittamiseen, toisiinsa tutustumiseen sekä ongelmanratkaisuun ovat mielestäni upea startti uusille opiskelijoille. Toivottavasti tällainen aloitus antaa eväitä ajatella asioita ennakkoluulottomasti myös myöhemmin sekä akateemisella taipaleella että työelämään siirryttäessä.

Opiskelijoilla on edessään ehkä yksi elämän tärkeimmistä kokemuksista kun he sukeltavat oman tieteenalansa maailmaan. Ainakin itselleni yliopisto-opintojen aloittaminen oli tajunnanräjäyttävä kokemus, kun yhtäkkiä eteen avautui täysin uusi tiedon maailma ja kieli.  Kun opiskelijat myöhemmin syventyvät opintoihinsa toivon, että mieleen on painunut häivähdys ensimmäiseltä viikolta, joka kannustaa myöhemmin kokeilemaan, oppimaan ja ratkaisemaan eteen tulevia asioita monenlaisten ihmisten, ajattelijoiden ja tieteenalojen kesken. Toivon myös, että tulevaisuudessa esimerkiksi työelämässä näin toimiminen on uusi normaali, ei enää poikkeus.

Opiskelijat ratkoivat hahmottelemiaan haasteita kolmen päivän ajan ja haluamme myös Sitrasta palkita omasta mielestämme parhaat työt. Opiskelijat lähtivät hahmottelemaan haastetta kolmen megatrendimme pohjalta, jotka koskevat teknologian nopeaa kehitystä, globalisaation haasteita sekä ekologista kestävyyttä. Siten myös haasteiden ratkaisut osuvat tavalla tai toisella näihin kategorioihin. Alla parhaat tiimit, onnittelut heille ja lämmin kiitos kaikille osallistuneille, oli ilo lukea ajatuksianne ja vaikeaa valita niin monesta hyvästä ideasta! Kilpailukategorioissa on tällä kertaa painottunut pelillisyys ja teknologia, systeeminen ajattelu ja moneen asiaan yhtäaikaisesti vaikuttaminen.

Teknologia: Tiimi Paulan pallerot

Senior Go on ratkaisu jossa sovelluksen kautta saatetaan nuoria ja vanhuksia yhteen työmahdollisuuksien kautta ja sitä kautta paitsi autetaan vanhuksia erilaisissa pienissä töissä helpotetaan myös eri sukupolvien kohtaamista ja vanhusten yksinäisyyttä. Ratkaisussa hyödynnetään teknologiaa ja ratkotaan samalla sekä työtä että hyvinvointia koskevia haasteita.

Globalisaatio: Tiimi Noborders

A tool to break the Ice on on peli, jonka kautta esimerkiksi koululuokat voivat oppia uusista kulttuureista ja Suomeen muualta tulevat suomalaisesta kulttuurista lähiympäristössään. Peli hyödyntää karttateknologiaa ja kerää lähiympäristöstä erilaisia kulttuurisia viitteitä ja sen avulla voi oppia ymmärtämään itselle vieraita asioita, aiheita ja ihmisiä. Pelin tavoitteena on konkreettisesti myös lisätä ihmisten välistä kohtaamista elävässä elämässä teknologian avulla.

Ekologinen kestävyys: Tiimi Ashamslopt

Reducing Carbon emissions by obligatory product markings –ratkaisuna on lainsäädännön ja hyvän infografiikan kautta auttaa kuluttajia hahmottamaan millainen hiilijalanjälki heidän ostamillaan tuotteilla on. Ratkaisussa on hienosti oivallettu, että suuret systeemiset muutokset tarvitsevat usein tapahtuakseen sekä poliittisia päätöksiä ja lainsäädäntöä että ihmisten valintoja helpottavia työkaluja.

Erityismaininta: Tiimi Tekniikan ihmelapset

Luotto teknologiaan vähentää luottoa ihmiseen -ratkaisussa ehdotetaan kouluihin teemaviikkoa ilman teknologiaa, jolloin houkutellaan toimimaan eri tavoin kuin teknologian kyllästämässä ympäristössä. Ratkaisu on tärkeä ajassamme, sillä teknologia voi aina pettää ja tällaisessa tilanteessa tarvitsemme toisenlaisia taitoja. Ratkaisussa ollaan myös globaalin trendin äärellä; maailman teknologiakeskuksissa vanhemmat ovat alkaneet suosia kouluja joissa teknologian roolia on vähäisempi ja pääroolissa on ajattelu ja ymmärrys. Teknologia on tärkeää, mutta samoin on oma ajattelumme sekä resilienssi, kyky toimia uudenlaisessa tilanteessa joustavasti ja fiksusti. Tästä aiheesta lisää mm. täällä.  

Viikon varrelta -kirjoitukset vetävät yhteen ajankohtaiset puheenaiheet Sitran strategia- ja tutkimustiimissä. Viikon varrella kirjoitukset löytyvät kootusti täältä.

Suosittelemme

Mistä on kyse?