Arvioitu lukuaika 1 min

Hyvään kondikseen lähes huomaamatta

Aktiivisuusranneke tsemppaa lisäämään arkiliikuntaa sekä tarkkailemaan omaa hyvinvointia. Päivittäisiä askelia lisäämällä kuntoaan voi kohentaa helposti.

Kuva: Unsplash/Julian Santa Ana

Julkaistu

Säästöt: Aktiivisuusranneke on edullinen sijoitus omaan terveyteen. Alkusijoituksen jälkeen säästöä syntyy autoilun tai joukkoliikenteen käyttämisen vähentämisestä. Arkiliikunnalla voi korvata myös osan muista liikuntaharrastuksista.

Huomioi nämä: Aktiivisuusranneke kädessä ei vielä riitä. Ylös, ulos ja lenkille  pitää edelleen lähteä ihan oma-aloitteisesti. Ranneke toimii kuitenkin tehokkaana kannustajana ja näyttää tarvittavan päivittäisen liikunnan määrän.

Hiilijalanjäljen pienentyminen: Korvaamalla kahden kilometrin autoilun kävelyllä kolme kertaa viikossa voit pienentää hiilijalanjälkeäsi puoli prosenttia vuodessa. Jos miljoonaa suomalaista vaihtaa reippailuun säästöä syntyy 5000 kokonaishiilijalanjäljen verran vuodessa.

Vinkit: Arkiliikunnan hyötyjä on tutkinut esimerkiksi UKK-instituutti, joka tarjoaa myös hyviä vinkkejä aktiivisuuden lisäämiseen. Aktiivisuusrannekeita myyvät urheilu- ja elektroniikkaliikkeet. Rannekeita löytyy eri ominaisuuksilla ja eri hintaluokissa. Arkiaktiivisuuden mittaamiseen riittää edullisempikin malli.

Hanke

100 fiksua arjen tekoa

Sillä, mitä valitset – miten asut, syöt ja liikut – on välitön vaikutus ympäristöön. Sinä ja koko maapallo hyödytte fiksummista teoista ja elämäntavoista. Sadassa teossa on, mistä valita.

Julkaistu

Lisää vinkkejä kestävämpään liikkumiseen

Mistä on kyse?