MAAMERKIT-BAROMETRI

Maaseudun merkityksiä ja tulevaisuutta kartoittava ensimmäinen barometri julkaistiin helmikuussa 2010. Toinen barometri julkaistiin keväällä 2011. Seuraavan kerran barometri julkaistaan 2014 ja sen toteutuksesta vastaa Työ- ja elinkeinoministeriö.

Maamerkit-barometrin tehtävänä on antaa tuoretta tietoa suomalaisten maaseutukäsityksistä. Ensimmäisen Maamerkit-barometrin tulokset vahvistivat Maamerkit-ohjelman valmistelussa syntynyttä näkemystä: suomalaiset kokevat maaseudun erityisenä voimavarana. Maaseutuympäristön virkistävyys on tärkeää suomalaisille ja yritysmaailma näkee siellä uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Jatkossa barometrilla seurataan, miten maaseutuun liittyvät ajatukset ja kokemukset muuttuvat.

Tiedote (3.2.2010): ”Sitran Maamerkit-barometri seuraa suomalaisten suhdetta maaseutuun”   

Tiedote (7.3.2011): ”Sitra selvitti suomalaisten maaseutusuhdetta ja maaseudun kehittämistoiveita – uusille palvelukonsepteille on kysyntää”

Tiedote (23.3.2011): ”Sitran barometri paljastaa toimittajat ja Vihreät uuden maaseutuajattelun edelläkävijöiksi”

Tiedote (18.5.2011): ”Suomalaisten mielestä hyvä elämä rakentuu terveydestä, sujuvasta arjesta sekä oikeudenmukaisuudesta”

Maamerkit-barometrin 2010 tulokset   

Maamerkit-barometri 2011

Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote 23.1.2014: Suomalaiset näkevät maaseudun tulevaisuuden valoisana

Ota yhteyttä

ihmiset
Päivi Hirvola
Johtaja, Koulutus