Rahoitushaku
Tarjoamme rahoitusta tuotteistettavissa oleville tai tuotteistetuille data- ja tekoälypohjaisille ratkaisuille julkisen sektorin tuottavuuden vauhdittamiseksi. Tavoitteena on pureutua julkisen sektorin yhteisiin ja toistuviin haasteisiin, jotka jarruttavat tuottavuuden parantamista. Haku on auki maanantaihin 24.11. klo 12 asti. Lue tämän sivun ohjeet huolellisesti ennen hakemista.
Johtava asiantuntija
Projekti
Tuottavuutta julkiselle sektorille
Haku alkaa
6.11.2025 00:00
Haku päättyy
24.11.2025 12:00
Tila
Käynnissä
Data ja tekoäly tarjoavat mahdollisuuden julkisen sektorin tuottavuuden merkittävään parantumiseen. Tämä voi turvata resurssit ja parantaa kansalaisille ja yrityksille tuotettavien palveluiden laatua. Sitra tukee Suomen julkisen sektorin kehittymistä datan ja tekoälyn hyödyntämisen edelläkävijäksi vuoteen 2030 mennessä. Avasimme rahoitushaun vauhdittamaan datan ja tekoälyn käyttöä julkisen sektorin strategisessa päätöksenteossa keväällä 2025. Toinen samaan aiheeseen liittyvä rahoitushaku oli käynnissä heinä-elokuussa 2025.
Tässä kolmannessa rahoitushaussa haemme tuotteistettavissa olevia tai jo tuotteistettuja data- ja tekoälypohjaisia ratkaisuja, jotka vauhdittavat julkisen sektorin tuottavuutta. Tuotteistettavissa oleva tai tuotteistettu ratkaisu on modulaarinen, skaalautuva ja monistettavissa oleva kokonaisuus. Se voidaan ottaa käyttöön eri toimintaympäristöissä pienin muutoksin, ja sen toimivuus on todennettu, standardoitu ja toistettavissa.
Tarjoamme rahoitusta innovatiivisille palveluile tai prosesseille, jotka voivat hyödyttää useampaa eri organisaatiota tai sen osaa, ja jotka voivat ratkoa useampaa ongelmaa samanaikaisesti. Ratkaisujen tulee olla skaalattavissa eli levitettävissä ja juurrutettavissa julkiselle sektorille laajemmin. Tavoitteena on, että ratkaisuja kehitetään yhteistyössä teknologiayritysten kanssa. Tämä rahoitushakuprosessi on jaettu kahteen vaiheeseen: Ensimmäisessä vaiheessa hakijat toimittavat tiiviin hakemuksen valmiiseen PowerPoint -pohjaan. Sen perusteella toiseen vaiheeseen valitaan 3–5 hakijaa, joilta edellytetään tarkempi hankesuunnitelma sekä täydennetty kustannusarvio. Tässä rahoitushaussa Sitra voi myöntää yhteensä noin 300 000 euroa, joka jakautuu 1–3 valitun hankkeen kesken. Yhdelle hankkeelle voi hakea rahoitusta enintään 300 000 euroa. Sitra rahoittaa enintään 50 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista. Rahoitettavaksi valituilla hakijoilla on myöhemmin optiona mahdollisuus hakea Sitralta jatkorahoitusta, kun hankkeiden vaikuttavuus on todennettu. Jatkorahoituksella mahdollistetaan ratkaisujen levittäminen ja juurruttaminen laajemmin julkisen sektorin käyttöön, esimerkiksi toiseen organisaatioon tai saman organisaation toiseen prosessiin.
Hakuun voivat osallistua:
Sitra edellyttää, että hankkeessa on mukana vähintään yksi julkisen sektorin toimija joko hakijana tai kumppanina, jotta ratkaisun vaikuttavuus julkisen sektorin toiminnassa voidaan todentaa.
Haemme uudenlaisia ja innovatiivisia data- ja tekoälypohjaisia palveluita tai prosesseja, jotka ratkovat julkisen sektorin yhteisiä ja toistuvia haasteita sekä parantavat tuottavuutta. Tavoitteena on, että hankkeessa kehitetään ja otetaan käyttöön julkisten organisaatioiden tuottavuutta todennetusti parantava ratkaisu, joka perustuu tuotteistettavissa olevaan tai tuotteistettuun palveluun tai teknologiaan. Ratkaisujen tulee olla skaalattavissa eli levitettävissä ja juurrutettavissa julkiselle sektorille laajemmin. Emme rahoita tässä rahoitushaussa geneerisiä teknologiaratkaisuja.
Odotamme ratkaisuilta suoraa tai perusteltavissa olevaa välillistä kytköstä Suomen julkisen sektorin tuottavuuden parantamiseen. Tuottavuuden parantumisen tulee olla todennettavissa. Tuottavuuden parantamisella tarkoitetaan tässä haussa seuraavaa:
”Tuottavuuden parantamisen tavoitteena on kehittää julkisia prosesseja ja toimintamalleja siten, että prosessit nopeutuvat, henkilöstön työaikaa säästyy ja toiminnan laatu ja asiakasvaikuttavuus paranevat. Edelleen tavoitteena on hakea synergiaetuja ja karsia päällekkäistä tekemistä eri hallinnonalojen ja toimijoiden välillä sekä varmistaa, että johtamis- ja ohjausrakenteet tukevat tuloksellista toimintaa.” (Valtionvarainministeriö, Julkisen sektorin innovaatiot ja tuottavuus)
Alla on listattu toimialoittain esimerkkejä, jotka ovat suuntaa-antavia. Ne eivät ole rajaavia.
Hallinnon sisäiset prosessit Esimerkiksi viranomaisyhteistyön automatisointi lupaprosesseissa tai päätöksenteon tukipalveluissa, joissa hyödynnetään yhteistä dataa ja tekoälyä.
Sosiaali- ja terveyspalvelut Esimerkiksi tekoälypohjainen palvelutarpeen ennakointi, joka auttaa kohdentamaan resurssit tehokkaammin usean hyvinvointialueen yhteisessä sote-palvelussa.
Koulutus ja osaaminen Esimerkiksi oppilaitosten hallinnollisen työn automatisointi tai opiskelijapalveluiden kehittäminen tekoälyn avulla usean koulutuksen järjestäjän yhteistyönä.
Ympäristö ja ilmasto Esimerkiksi ympäristötiedon analytiikka ja valvontaratkaisut, jotka tukevat usean viranomaisen yhteistä lupahallintoa tai seurantaa.
Tieto- ja teknologia-infrastruktuuri Esimerkiksi yhteinen data-alusta tai rajapintaratkaisu, joka mahdollistaa eri viranomaisten järjestelmien yhteentoimivuuden ja tuottavuusparannukset.
Asiakaspalvelu ja asiointi Esimerkiksi tekoälypohjainen neuvontaratkaisu, joka palvelee usean viranomaisen asiakkaita yhdellä käyttöliittymällä.
Hankinnat ja sopimushallinta Esimerkiksi sopimusanalytiikka ja kilpailutusratkaisut, jotka hyödyntävät yhteistä dataa ja parantavat hankintojen vaikuttavuutta.
Turvallisuus ja viranomaiskäyttö (rajattu tietojen käyttö) Esimerkiksi sisäministeriön ja poliisin yhteinen analytiikkaratkaisu, jossa rajatusti ja valvotusti hyödynnetään operatiivista dataa resurssien kohdentamiseen tai tilannekuvan muodostamiseen tietoturva ja käyttöoikeudet huomioiden.
Johtamisen näkymät ja tilannekuvat Esimerkiksi usean viranomaisen yhteinen johtamisen näkymä, joka kokoaa keskeiset tuottavuus-, resurssi- ja vaikuttavuusmittarit päätöksenteon tueksi.
Tässä rahoitushaussa Sitra voi myöntää rahoitusta yhteensä noin 300 000 euroa, joka jaetaan 1–3 valitun hankkeen kesken. Kullekin hankkeelle voi hakea enintään 300 000 euron suuruista rahoitusta. Jokaiselle hankkeelle myönnettävän rahoituksen osuus kokonaissummasta voi vaihdella hankkeittain. Rahoitus myönnetään enintään kuuden (6) kuukauden toimintajaksolle. Tuemme, seuraamme ja arvioimme rahoitettavan hankkeen toimintaa koko toimintajakson ajan. Sitra rahoittaa enintään 50 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista. Muu rahoitus voi olla hakijan omaa rahoitusta tai muun tahon myöntämää rahoitusta. Yhdessä rahoitusta hankkeelle hakevat organisaatiot muodostavat konsortion. Jokaisen konsortioon kuuluvan organisaation ei tarvitse täyttää 50 prosentin rahoitusehtoa. Riittää, että ehto täyttyy hakijakonsortion kokonaiskustannuksissa.
Hankkeeseen mahdollisesti osallistuvaa muuta organisaatiota, joka ei hae itselleen rahoitusta Sitralta, ei katsota konsortion jäseneksi, eikä sen kustannuksia huomioida Sitran rahoitusosuutta laskettaessa. Optio jatkorahoitukseen valituille hankkeille Tässä rahoitushaussa rahoituksen saanut hanke voi hakea ja saada Sitralta jatkorahoitusta kuudelle (6) lisäkuukaudelle ratkaisun käytön levittämiseen ja juurruttamiseen laajemmin julkisen sektorin käyttöön. Jatkorahoitusoptiossa Sitra voi myöntää rahoitusta myös yhteensä noin 300 000 euroa. Sitra ilmoittaa myöhemmin rahoituksensaajille jatkorahoituksen saamisen edellytyksenä olevat tarkat kriteerit sekä aikataulun. Jatkorahoitusoptio on tarkoitettu ainoastaan niille tahoille, joille Sitra on myöntänyt rahoituksen tässä rahoitushaussa.
Sitran rahoituksen 50 prosentin enimmäismäärä koskee myös optiona olevaa jatkorahoitusta. Muun rahoituksen puuttuminen evää mahdollisuuden jatkorahoituksen saamiseen.
Hakijan on oltava oikeushenkilö eli rekisteröity organisaatio, jolla on y-tunnus.
Organisaatiot voivat hakea rahoitusta myös yhdessä (konsortio). Konsortion jäseninä pidetään rahoitushaussa vain niitä, jotka hakevat Sitralta rahoitusta. Konsortion jäsenet hakevat rahoitusta yhteisellä hakemuksella, mutta Sitra tekee erillisen rahoituspäätöksen ja rahoitussopimuksen kunkin rahoitusta hakevan organisaation kanssa.
Hakijat voivat lähettää rahoitushakuun useamman hakemuksen.
Yksityishenkilöt eivät voi osallistua rahoitushakuun. Yksityiset elinkeinoharjoittajat eli ns. toiminimi-yrittäjät eivät näin ollen voi osallistua. Sitran työntekijät eivät voi olla mukana hankkeissa.
Sitra noudattaa rahoitusta myöntäessään EU:n valtiontukisääntöjä. Mikäli hakija harjoittaa taloudellista toimintaa, rahoitus voidaan myöntää EU:n de minimis -asetuksen tarkoittamana vähämerkityksellisenä tukena. Hakijan on oltava kelpoinen vastaanottamaan rahoitus kyseisessä tukimuodossa. Mikäli taloudellista toimintaa harjoittava hakija ei ole kelpoinen vastaanottamaan de minimis -rahoitusta, on se peruste koko hankkeen hylkäämiselle. Sitran pyynnöstä hakijan tulee antaa erillinen ilmoitus aiemmin saamistaan de minimis -tuista. Komission asetuksen (EU 28 2023/2831) mukaan yhdelle yritykselle myönnettyjen de minimis -tukien kokonaismäärä ei saa olla yli 300 000 euroa minkään kolmen vuoden jakson aikana. Samaan konserniin kuuluville yrityksille myönnetyt tuet lasketaan yhteen. Taloudellisella toiminnalla tarkoitetaan toimintaa, jossa tavaroita tai palveluja tarjotaan markkinoilla. Taloudellisen toiminnan harjoittajan oikeudellinen muoto tai rahoitustapa ei ole ratkaiseva taloudellisen toiminnan harjoittamisen määrittelemisessä. Ei-taloudellista toimintaa harjoittaville rahoituksen hakijoille rahoitus voidaan myöntää ns. tavallisena hankerahoituksena.
Sitralla on oikeus sulkea haun ulkopuolelle organisaatio, joka rikkoo haun sääntöjä tai voimassa olevia lakeja tai on muutoin perustellusti sopimaton osallistumaan hakuun.
Rahoitusta haetaan täyttämällä ja lähettämällä hakulomake Sitran sähköisessä asiointipalvelussa. Ensimmäisessä vaiheessa hakija syöttää perustiedot hakijasta (tai mahdollisesti konsortion osapuolista) ja hankkeesta asiointipalvelun hakulomakkeelle. Lisäksi hakija lataa sähköiseen asiointipalveluun Sitran tuottaman PowerPoint -pohjan mukaisen hakemuksen. Muita liitteitä ei arvioida. Lisäksi asiointipalvelun rahoitussuunnitelmalomakkeelle pitää ensimmäisessä vaiheessa ilmoittaa Sitralta haettavan rahoituksen määrä. Kustannusarviota ei tarvitse ensimmäisessä vaiheessa täyttää. Jos kyseessä on konsortiohakemus, jokainen konsortion jäsen täydentää asiointipalvelun hakulomakkeelle omat tietonsa. Vain sähköisen asiointipalvelun kautta jätetyt hakemukset huomioidaan rahoitushaussa. Ensimmäisen vaiheen hakemukset tulee jättää viimeistään 24.11.2025 klo 12.00.
Ensimmäisen vaiheen hakemusten perusteella Sitra valitsee 3-5 hakijaa toiseen vaiheeseen. Toisessa vaiheessa hakija täydentää hakulomakkeen Sitran sähköisessä asiointipalvelussa. Hakijan tulee ladata hankesuunnitelma asiointipalveluun sekä täydentää kustannusarvio. Hankesuunnitelman tulee vastata toisen vaiheen arviointikriteereihin. Konsortiohakemuksessa jokainen konsortion osapuoli täyttää oman kustannusarvionsa ja rahoitussuunnitelmansa. Hankesuunnitelman, kustannusarvion ja rahoitussuunnitelman tuottamisessa ohjaa Sitran rahoituksen yleiset ehdot. Tarkemmat ohjeet hakemuksen toimittamiseen löytyvät asiointipalvelusta.
Vain sähköisen asiointipalvelun kautta jätetyt hakemukset huomioidaan rahoitushaussa.
Toisen vaiheen hakemukset tulee jättää viimeistään 8.12.2025 klo 12.00.
Sitra suosittelee lähettämään hakemukset hyvissä ajoin ennen määräaikaa. Sitra ei vastaa mahdollisten tilapäisten teknisten häiriöiden vuoksi viivästyneistä hakemuksista. Hakuajan jälkeen saapuneita hakemuksia ei lueta.
Hakija saa täydentää hakemustaan ennen hakuajan päättymistä niin kauan kuin hakemus on tallennettu sähköiselle alustalle luonnoksena. Jos haet rahoitusta yhdessä muiden hakijoiden kanssa (konsortio), jokaisen konsortion jäsenen tulee täyttää asiointipalvelussa oma kustannusarvionsa ja rahoitussuunnitelmansa ennen kuin päähakija lähettää hakemuksen Sitraan. Kun hakulomake on lähetty, sitä ei voi enää muokata.
Sitralla on oikeus jatkaa hakuaikaa tai tehdä muita vähäisiä muutoksia haun ehtoihin. Sitralla on myös oikeus keskeyttää haku, jos olosuhteet tai haun avaamisen hetkellä vallinneet edellytykset ovat siinä määrin muuttuneet, että haun loppuun saattaminen ei Sitran arvion mukaan ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista. Muutoksista ilmoitetaan sitra.fi-sivustolla.
Sitraa sitoo julkisuuslaki (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta). Sitralle toimitetut asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia, ellei niihin voida soveltaa julkisuuslain salassapitoa koskevia säännöksiä. Hakijaa pyydetään huomioimaan julkisuusperiaate ja merkitsemään esimerkiksi liikesalaisuuksiksi katsomansa tiedot salassa pidettäviksi. Julkisuuslain mukaan päätöksen asiakirjojen julkisuudesta tekee kuitenkin viime kädessä Sitra.
Hakijan tulee hakuvaiheessa esittää asiointipalvelussa julkinen lyhyt kuvaus hankkeesta. Sitra voi julkaista hakijan nimen ja hankkeen lyhyen kuvauksen Sitran sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä.
Sitra pisteyttää määräaikaan jätetyt ja tarvittavat liitteet sisältävät hakemukset tässä hakuilmoituksessa ilmoitettujen valintakriteerien perusteella.
Hakemukset pisteytetään ja valinnat toiseen vaiheeseen etenevistä hankkeista tehdään 25.–28.11.2025. Toiseen vaiheeseen kutsuttaville ilmoitetaan valinnasta 28.11.2025.
Toisen vaiheen materiaalien valmisteluaika on 28.11.–8.12.2025 klo 12.00.
Toiseen vaiheeseen edenneiden hakijoiden haastattelut järjestetään 10–12.12.2025. Teams-haastattelu kestää 45 minuuttia, ja siinä hakija(t) esittelee lyhyesti hankkeen, jolle rahoitusta haetaan. Sitran edustajat voivat esittää tarkentavia kysymyksiä.
Sitra tekee valinnat sopimusneuvotteluihin etenevistä hankkeista 12.12.2025.
Valinnoista ilmoitetaan kaikille haastatteluvaiheeseen osallistuneille 12.12.2025.
Sitra järjestää rahoitushausta kaksi hakuklinikkaa Teamsissa. Klinikoilla hausta kiinnostuneet voivat esittää hakuun liittyviä kysymyksiä, mutta Sitra ei ohjeista yksittäisiä hakijoita ja/tai hanke-ehdotuksia.
Molemmilla klinikoilla käymme läpi seuraavat aiheet:
Klinikoiden aikataulu:
• pe 14.11.2025 klo 9.00–10.00
• ke 19.11.2025 klo 14.00–15.00
Hakuklinikoiden lisäksi hakija voi esittää kysymyksiä rahoitushausta sähköisessä asiointipalvelussa viimeistään 14.11.2025 klo 12.00 mennessä. Kaikki hakuun liittyvät kysymykset ja vastaukset julkaistaan Sitran verkkosivuilla. Linkki kysymyksiin ja vastauksiin päivitetään myös tälle sivulle. Pyrimme vastaamaan kysymyksiin mahdollisimman pian. Kaikki hakua koskevat kysymykset ja vastaukset on julkaistu viimeistään 17.11.2025
Sitra ei järjestä kiinnostuneille hakijoille hakuneuvontaa esimerkiksi sähköpostitse tai puhelimitse. Asiointipalvelun käyttöön ja hakemuksen lähettämiseen liittyviä teknisiä kysymyksiä voi kuitenkin jättää haun sulkeutumiseen asti. Teknisiin kysymyksiin vastataan kysyjälle sähköpostitse.
Rahoituksen myöntämisen edellytyksenä on hakuilmoituksen mukaisen rahoitushakemuksen toimittaminen liitteineen annetussa määräajassa Sitran sähköiseen asiointipalveluun.
Rahoituksen myöntäminen edellyttää lisäksi Sitran rahoituksen yleisten ehtojen ja rahoitussopimuksen hyväksymistä. Rahoituksen yleiset ehdot ja rahoitussopimus ovat tämän hakuilmoituksen liitteinä ja hakijaa pyydetään tutustumaan niihin ennen hakemuksen jättämistä. Rahoituksensaajan tulee ennen rahoituksen maksamista tehdä ja allekirjoittaa rahoitussopimus Sitran kanssa.
Rahoitushaun ja myönteisen rahoituspäätöksen perusteella myönnettävällä rahoituksella voidaan kattaa ainoastaan sellaisia hankekustannuksia, jotka on määritelty Sitran rahoituksen yleisissä ehdoissa. Sitra ei korvaa hakijalle mitään hakukuluja eikä rahoitukseen liittyen mitään muita kuluja.
Sitra toimii rahoittajana. Rahoitushakemukset, joiden perusteella Sitra ostaisi tai muutoin hankkisi hakijoilta palveluita, hylätään.
Valintakriteerit
Sitra tekee kokonaisarvion rahallisen tuen myöntämisestä, joka perustuu arviointikriteereihin, PowerPoint -mallipohjan mukaiseen hakemukseen, hankesuunnitelmaan sekä kustannusarvioon. Sitra varaa oikeuden ehdottaa hakijalle arviointiprosessin aikana hankkeen muokkaamista tai esimerkiksi kahden hankkeen yhdistämistä yhdeksi hankkeeksi.
Tämän rahoitushaun valintakriteerit ovat seuraavat:
(1) yleiset valintakriteerit (Kyllä/Ei)
(2) hankkeen toteutettavuus (Likert-asteikko: 1–7)
(3) hankkeen panos-tuotos -suhde (Likert-asteikko: 1–7)
(4) hankkeen yleinen merkittävyys (Likert-asteikko: 1–7)
(5) hakijatiimin kyvykkyys (Kyllä/Ei)
(6) hankkeen johtaminen ja kulttuurimuutos (Kyllä/Ei)
(7) hankkeen skaalaus ja tuotteistus (Likert-asteikko: 1–7)
Laadullinen Likert-asteikkoon perustuva arviointi tehdään vain rahoitushakemuksista, jotka täyttävät rahoitettavuusvaatimukset, jotka ovat yllä olevan listan Kyllä/Ei -asteikolla arvioitavat kohdat.
Laadullisen arvioinnin kriteereillä on sama painoarvo. Painoarvo lasketaan kriteerien alaisten tekijöiden arviointien keskiarvosta.
Kaikki rahoitushaun aikana sähköisellä lomakkeella toimitetut hakemukset arvioidaan. Kokonaispistemäärältään 3–5 korkeinta arviota saanutta hakijaa kutsutaan toiseen vaiheeseen.
Toiseen vaiheeseen kutsuttavien hakijoiden määrä riippuu hakemusten laadusta. Määrä arvioidaan hakemusten pisteytyksen jälkeen.
Ensimmäisen vaiheen arviot tehdään liitteenä olevan PowerPoint -mallipohjan rakenteen mukaan tehdyn hakemuksen perusteella. Ensimmäisessä vaiheessa arviointikriteerejä on vähemmän. Vaiheen kriteerit on eroteltu tämän dokumentin valintakriteerit kappaleessa.
Toisessa vaiheessa toimitetut hakemukset arvioidaan tarkempien dokumenttien (hankesuunnitelma ja kustannusarvio) sekä hakijatiimin haastattelun perusteella.
Lopullinen rahoituspäätös perustuu kokonaisharkintaan ja tehdään hakemuksen sekä haastattelun yhteisarvion perusteella. Sitra varaa myös mahdollisuuden huomioida rahoituksen myöntämisessä muita hakuaikana esille tulevia sellaisia merkittäviä seikkoja, joilla voidaan nähdä olevan olennainen vaikutus rahoituksen kohteena olevan hankkeen onnistumisen edellytyksiin. Tällainen merkittävä seikka voi liittyä esimerkiksi hankkeessa hyödynnettävän teknologian vanhenemiseen, riskeihin tai hyödyntämisen edellytysten muuttumiseen.
Rahoitushaun valinnat tekee Sitra. Sitran rahoituspäätöksistä ei voi valittaa.
Rahoitushaun yleiset valintakriteerit [väittämien arviointi asteikolla: Kyllä/Ei]
1. Yleiset valintakriteerit
(väittämien arviointi asteikolla: Kyllä=1 ja Ei=0)
2. Toteutettavuuden arviointikriteerit
(arviointi Likert-asteikolla 1–7)
3. Panos-tuotos -suhteen arviointikriteerit
4. Yleisen merkittävyyden arviointikriteerit
5. Hakijatiimin ja toteutuskyvykkyyden arviointikriteerit
Miten hyvä skaalauksen mallin kustannustehokkuus on (SaaS, lisenssi, avoin koodi tmv. valitsemasi).
(Kyllä=1 ja Ei=0)
6. Johtamisen ja kulttuurimuutoksen arviointikriteerit
7. Skaalauksen ja tuotteistuksen arviointikriteerit
Rahoitushaussa rahoitetut hankkeet sitoutuvat julkaisemaan rahoituksen kohteena olleen ratkaisun kuvauksen sellaisessa muodossa ja kattavuudessa, joka mahdollistaa vastaavan ratkaisun levittämisen ja käyttöönoton kohtuullisin edellytyksin myös uusissa organisaatioissa.
Selvyyden vuoksi todetaan, että Sitran edellyttämä julkisuus ja julkaiseminen koskee vain Sitran rahoittaman hankkeen tuloksia. Jos teknologian, tuotteen tai palvelun kehitykseen käytetään muuta rahoitusta eikä ko. kehittäminen sisälly Sitran rahoittamaan hankkeeseen, voi kyseinen kehitystyö kuulua liikesalaisuuden piiriin.
Sitran rahoitusta ei voi käyttää liikesalaisuuden piiriin kuuluvien ratkaisujen, toiminnallisuuksien ja/tai toimintamallien kehittämiseen.
Julkisen sektorin turvaluokiteltujen ratkaisujen rahoittaminen muodostaa poikkeuksen. Niiden salassa pidettävyydestä ja rahoituksen ehdoista sovitaan rahoitusneuvottelun yhteydessä erikseen.
6.11.
14.11.
14..11.
17.11.
19.11.
24.11. klo 12
28.11.
8.12. klo 12
10.–12.12.
12.12.
15.12.–31.12.
1.1.-1.9.2026
Tarkka aloitusajankohta sovitaan hankekohtaisesti, kunhan hanke on kokonaan toteutetaan tällä aikavälillä.
+358 294 618 260
antti.harjunpaa@sitra.fi
+358 294 618 397
jonna.heliskoski@sitra.fi