archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Innovaatioiden johtaminen on rohkeutta poiketa totutuista kaavoista

Mitä uutta voi todeta innovaatioista ja innovatiivisuudesta, juhlapuheiden suosikkisanoista? Paljonkin, kunhan nostetaan ihmiset esiin mappihyllyjen ja tuoteinnovaatioiden takaa, todistavat <b>Tuula Antola </b>ja <b>Jukka Pohjola</b> Sitran uudessa <i>Innovatiivisuuden johtaminen</i> -kirjassa, joka julkistettiin Helsingissä.

Julkaistu

Mitä uutta voi todeta innovaatioista ja innovatiivisuudesta, juhlapuheiden suosikkisanoista? Paljonkin, kunhan nostetaan ihmiset esiin mappihyllyjen ja tuoteinnovaatioiden takaa, todistavat Tuula Antola ja Jukka Pohjola Sitran uudessa Innovatiivisuuden johtaminen -kirjassa, joka julkistettiin Helsingissä.

– Innovaatiot eivät ole vain teknologisia läpimurtoja, eikä innovatiivisuus harvojen ja valittujen yksinoikeutta. Kyse on siitä, saadaanko ihmisissä piilevä innovaatiopotentiaali liikkeelle ja tuottamaan uutta arvoa yrityksille ja yhteiskunnalle Tuula Antola sanoo.

Kirja vie lukijat juhlapuheita syvemmälle tarinoiden ja ihmisten avulla, mutta teoriaa unohtamatta. Kirja haastaa lukijan tunnistamaan innovatiivisuuden edellytykset omassa toimintaympäristössään sekä kyseenalaistamaan uudistumisen esteinä toimivat vallitsevat totuudet ja valtarakenteet. Ajattelemisen aihetta saavat etenkin yritysten ja muiden yhteisöjen johto ja esimiehet, organisaatioidensa innovatiivisuuden kahlitsijat tai vapauttajat.

– Koko organisaation uudistumisvoiman liikkeelle saattaminen edellyttää yritysjohdolta nykyistä visionäärisempää ja inhimillisempää otetta sekä jämäkkää asiajohtamista, Jukka Pohjola täydentää.

Kirja sisältää paljon matkaeväitä niille, jotka haluavat johtaa oman organisaationsa innovaatiotoiminnan eturintamaan. Kirjan sivuilla kohdataan muun muassa tanssija ja koreografi Tero Saarinen Tero Saarinen Companysta, Sulake Corporation Oy:n luova johtaja Sampo Karjalainen, puun läpivärjäysmenetelmän keksijä Riku Kärri, Technology Fellow Erkki Kuisma Nokialta ja suunnittelija Paola Suhonen.

Innovatiivisuuden johtamista kuvataan kirjassa enemmänkin jatkuvana matkana kuin projektina, jolla on alku ja loppu. Noin vuoden kestänyt kirjahanke osoitti käytännössä, että innovatiivisuus elää ja voi hyvin rajapintojen kohtaamisissa. Siinä, että uskaltautuu pois omasta laatikostaan.

– Minulle tämä kirjamatka opetti, että innovatiivisuuden johtaminen ei ole rakettitiedettä, vaan enemmänkin yhdistelmä systematiikkaa ja valmistautumista kohtaamisiin sekä suotuisiin sattumiin, mutta etenkin rohkeutta poiketa totutuista kaavoista, Antola kuvailee.

Lisätietoja

Tuula Antola
Toimitusjohtaja, InnoSpa Consulting Oy
Puh. 050 577 1929
etunimi.sukunimi@innospa.fi

Jukka Pohjola
Toimitusjohtaja, Tutkimusyhtiö Corporate Image Oy
Puh. 050 63 115
etunimi.sukunimi@corporateimage.fi

Julkaisun tiedot

Innovatiivisuuden johtaminen.
Tuula Antola ja Jukka Pohjola.
Sitra 280. Edita, Helsinki, 2006.
ISBN 951-37-4789-1, ISSN 0785-8388 (Sitra).
Julkaisujen myynti: Edita-asiakaspalvelu ja kirjakaupat. Kirjan hinta 39 €.