archived
Arvioitu lukuaika 6 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Autojen yhteiskäyttöpalvelu Weego voitti Peloton Innovation Campin

Palvelu tekee oman henkilöauton tarpeettomaksi. Weego-konsepti on voittanut Peloton Innovation Camp -tuotekehityskilpailun. Weego on järjestelmä, joka mahdollistaa auton vuokraamisen ihmiseltä-ihmiselle. Tutkimusten mukaan autojen yhteiskäyttö vähentää merkittävästi autoilun päästöjä.

Julkaistu

Palvelu tekee oman henkilöauton tarpeettomaksi

Weego-konsepti on voittanut Peloton Innovation Camp -tuotekehityskilpailun. Weego on järjestelmä, joka mahdollistaa auton vuokraamisen ihmiseltä ihmiselle. Tutkimusten mukaan autojen yhteiskäyttö vähentää merkittävästi autoilun päästöjä.

Weego on uudenlainen tapa, jolla autonomistajat voivat tienata rahaa pysäköidyillä autoillaan, kertoo tiimissä työskennellyt viestintäosaaja Timo Nurmi innostuneena.
– Suomessa on 3 miljoonaa autoa, jotka seisovat käyttämättöminä pääosan ajasta. Weego vähentää autojen käyttöä koko yhteiskunnassa, kun autoa käytetään vain tarpeeseen, eikä omaa autoa tarvitse hankkia, Nurmi jatkaa.

– Konsepteja on maailmalla paljon, mutta Weego onnistui innovatiivisesti löytämään uuden kulman autojen yhteiskäyttöön eli ad-hoc -käytön. Weego on pitkälle mietitty lahjakkaan tiimin työstämä konsepti, jolla on iso potentiaali menestyä ja kasvaa, kertoo tuomariston puheenjohtaja, N2-suunnittelutoimiston asiakkuusjohtaja Pauliina Valpas.

Voittaja palkitaan räätälöidyllä jatkokehityspaketilla, johon sisältyy muun muassa palvelumuotoilua, markkinoinnin ja viestinnän suunnittelua ja rahoittajien tapaamista. Näin tuetaan konseptin kehitystä todelliseksi yritykseksi. Kilpailussa jaetun kakkossijan saivat Energiafiksu isännöinti- ja Voimala-ideat.

Peloton Innovation Camp on tähän asti suurin Suomessa järjestetty energiaviisaaseen kuluttajabisnekseen keskittynyt tuote- ja palvelukehityskilpailu. Kilpailu järjestettiin pe-la 2.-3.11.2011 Helsingin Kallahdessa. Se oli osa Demos Helsingin ja Sitran kolmivuotista Peloton-ohjelmaa.

– Kaksipäiväisen leirin aikana tekijät loivat ideoista käyttäjälähtöistä bisnestä, joka muovaa yhteiskuntamme tulevaisuutta.Startup-pöhinä yhdistyi merkitykselliseen bisnekseen ja työntekoon, kertoo Demos Helsingin tutkija Outi Kuittinen.

Peloton Innovation Camp herätti kansainvälistä kiinnostusta

Työskentelyä arvioimassa ja voittajaa valitsemassa oli viiden hengen raati, johon kuuluivat Bonnier Publicationsin toimitusjohtaja Marjaana Toiminen, N2-suunnittelutoimiston asiakkuusjohtaja Pauliina Valpas, cleantech-bisnesenkeli Ari Hyppönen, Helsingin yliopiston tutkimus- ja innovaatiopalveluiden koulutuspäällikkö Erto Örnberg, Sitran johtava asiantuntija Vesa-Matti Lahti ja Demos Helsingin tutkija Tommi Laitio.

Leiriin kävi tutustumassa yli 50 vierailijaa, heidän joukossaan mm.Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreck, Sitran yliasiamies Mikko Kosonen ja Harvard Business Review -lehden vihreän bisneksen kolumnisti Eric Lowitt, joka saapui Suomeen seuraamaan Peloton Innovation Campia – maailmanlaajuisestikin ainutlaatuista bisneskehitysleiriä.

Ilmastoystävällisen bisnes on tulevaisuuden suuri markkinamahdollisuus. Peloton Innovation Campin osallistujat ovat aikansa edelläkävijöitä, jotka tunnistavat haasteen ja lähtevät tekemään tulevaisuuden taloutta. Vastaavalla tavalla Steve Jobs ja Bill Gateskin aloittivat 1970-luvulla – tietämättä miten suurta muutosta olivat rakentamassa. Nyt tulevaisuus tehdään energiafiksulla bisneksellä.

Mistä on kyse?

Peloton Innovation Camp Helsinkiin valittiin 10 ideaa ja 100 tiimiläistä yli kolmensadan halukkaan joukosta. Leirille päässeet ideat valitsi raati, jonka tuomareina toimivat Bonnierin toimitusjohtaja Marjaana Toiminen, Idealist-yrityksen perustaja Saku Tuominen, suunnittelutoimisto N2:n asiakasjohtaja Pauliina Valpas, erikoistutkija Ari Nissinen Suomen ympäristökeskuksesta, tietokirjailija Jussi Laitinen ja Demos Helsingin tutkija Tuuli Kaskinen.

Leiri on kolmevuotisen Peloton-liikkeen loppuhuipennus. Demos Helsingin ja Sitran Peloton-liike on sparrannut eri alojen yrityksiä ja organisaatioita luomaan tuotteita, palveluita ja sosiaalisia innovaatioita, joiden avulla energiafiksuista, ilmastoystävällisistä valinnoista tulee suomalaisille helppoja ja haluttavia. Lue lisää Pelottomasta » 

Peloton Innovation Campin järjestää Demos Helsinki. Mukana ovat Sitra, Helsingin yliopisto, Helsingin Energia, N2, DMP ja Laitilan Wirvoitusjuomatehdas.

LISÄTIETOA:Outi
Outi Kuittinen, Demos Helsinki, outi.kuittinen@demos.fi, puh. 050 326 5582
Juha Leppänen, Demos Helsinki, juha.leppanen@demos.fi, puh. 040 700 658

Katso kuvia tapahtumasta »
Lue lisää Pelottomasta »

Kuvaukset muista kilpailijoista

Enpathy – empaattiset energiankäyttömittarit

– Teemme energiadatasta ymmärrystä energian käytöstä. Opetamme lapsia opettamaan vanhempiaan erilaisten energiankäyttöä näyttävien tuotteiden kautta. Näiden joukossa muun muassa kahvimörkö, joka kehoittaa sammuttamaan päälle jätetyn keittimen, kertoo tiimissä työskennellyt Ville Tikka.

Mökki Sharing & Caring uudistaa mökkeilyn energiaviisaaksi

– Vain ⅓ Suomen 500 000 mökistä on ympärivuotisessa käytössä, kertoo idean Peloton Innovation Campille lähettänyt Terja Salaspuro.
– Kehitämme mökkivuokrauspalvelua, jonka tuloilla mahdollistetaan energiaviisaat korjaukset mökeille. Vuokraus kannattaa, koska ennemmin tai myöhemmin mökit pitää peruskorjata energiafiksuiksi. Mökki sharing tekee sen helpoksi! Salaspuro kertoo.

Kanna muutos kotiin -palvelu

– Me tuomme ilmastoystävällisen ruoan kotiin asti. Kanna muutos kotiin on uudenlainen konsepti lounasravintoloiden sisällä. Se tuo hyvän ruoan kotipöytään asti, kertoo Katri Korolainen-Virkajärvi, joka oli mukana tiimissä työstämässä tulevaisuuden tapaa syödä terveellisesti ja ympäristöystävällisesti.

Hyvikki

– Kaupalta tulee vuosittain ruokahävikkiä 65 miljoona kiloa, tietää tiimijäsen Petra Jyrkäs.
– Me teimme hävikistä Hyvikki-merkin! Nyt voi ylpeillä alennetun ruoan ostamisella, sillä se on ilmastoteko. Ruoan osuus on noin 20% ihmisen hiilijalanjäljestä. On typerää, että ruokaa heitetään niin paljon pois, Jyrkäs toteaa.

Urban Hunters: uuden talouden pelikenttä

– Teemme henkilökohtaisista ympäristöystävällisistä valinnoista näkyviä. Tämä on vähän kuin menestynyt Groupon-palvelu, mutta ekoteoille. Meistä tämä on tulevaisuutta. Se, että tuodaan pelillisyyttä kestävien elämäntapojen ympärille on jotain, mitä ei ole vielä riittävästi tehty, tietää Aki Ovaska Urban Hunters -tiimistä.

Energiafiksu isännöinti

– Meillä energiansäästö otetaan huomioon kaikissa asumiseen liittyvissä palveluissa. Ihmiset eli asukkaat ovat niitä, jotka päättävät kaikista asumisen valinnoista”, isännöinnin ammattilainen Unni Holm tietää.
– Isännöintipalvelut ovat usein liian hankalasti hahmotettavia asukkaille, vaikka monet haluavatkin ilmastoystävällisiä valintoja. Me teemme energiafiksusta isännöinnistä totta! Holm jatkaa.

Materiaaliportaali.com

– Teollisuus tuottaa paljon ylijäämämateriaalia ja meidän palvelun kautta se saadaan uuteen käyttöön. Vuonna 2015 saamme kolme miljoonaa tonnia tästä jätemateriaalista hyötykäyttöön, kertoo Antti Etelämäki innostuneena.
– Yhdistämme materiaalin myyjät ja ostajat; teemme jätteestä myyntitavaraa. Tämä on valtavan merkittävä palvelu erityisesti pk-yrittäjille, Etelämäki jatkaa.

Tuju.fi – riippumatonta tutkivaa journalismia kestävistä elämäntavoista

– Suomalaiset pelkäävät ilmastonmuutosta enemmän kuin talouskriisiä, mutta media uutisoi aiheesta liian yksinkertaistetusti, kertoo Tuju-tiimin jäsen Julia Wiikeri.
– Kestävästi toimivat yritykset, yhteisöt ja ihmiset rahoittavat Tujun, koska tuomme ilmastoystävällisyyden näkyville ja se on heille hyödyllistä. Tämä kannustaa muita yrityksiä muuttamaan toimintaansa kestäväksi.
Toimittajamme eivät tiedä mistä rahat tulivat, jotta objektiivisuus säilyy. Tuju.fi on journalismin tulevaisuus!, Wiikeri hehkuttaa.

Voimala App

– Energiantuotanto ja -käyttö on isossa murroksessa, tietää tiimin jäsen Sami Niemelä.
– Teemme mobiiliäppsin, joka on ilmainen käyttäjälle. Energiayhtiöt haluavat maksaa tästä palvelusta, koska voivat näin hallita energiankäyttöä. Tämä ns. kysyntäjousto on keskeistä, kun kestävät tuotantotavat kuten tuulivoima yleistyvät. Voimala App tekee energiansäästöstä merkityksellistä kuluttajalle ja säästää potentiaalisesti satoja miljoonia energiayhtiöille, Niemelä jatkaa.

Lisätietoja
Aleksi Neuvonen, Demos Helsinki, aleksi.neuvonen@demos.fi, +358 50 534 4241, Twitter: @Leksis
www.demos.fi
www.dodo.org
www.peloton.me