Arvioitu lukuaika 2 min

FoodfromFinland-palvelu auttaa suomalaisen ruoan viejiä

Finfood – Suomen Ruokatieto ry avasi FoodfromFinland-palvelun vauhdittamaan suomalaista elintarvikevientiä ja tehostamaan elintarvikealan ulkomaista markkinointia. Sitran ERA-ohjelma on hankkeen merkittävä tukija.

Julkaistu

Finfood  – Suomen Ruokatieto ry avasi FoodfromFinland-palvelun vauhdittamaan suomalaista elintarvikevientiä ja tehostamaan elintarvikealan ulkomaista markkinointia. Sitran Elintarvike- ja ravitsemusohjelma ERA on hankkeen merkittävä tukija. Palvelu rakentaa suomalaisen ruuan imagoa ja helpottaa sen kaupallistamista.

FoodfromFinland-palvelu vie suomalaisen ruuan viestiä maailmalle ensin englanninkielellä ja syksyllä myös venäjäksi. Tiedotus suunnataan medialle ja yritysasiakkaille. Keinoina Internet-sivuston lisäksi ovat kuukausittain lähetettävä kansainvälinen uutiskirje sekä tapahtumamarkkinointi. Sitran Elintarvike- ja ravitsemusohjelma ERA on palvelun rakentamisvaiheen päärahoittaja. Muu rahoitus on tullut maa- ja metsätalousministeriöltä ja yhteistyöyrityksistä.

– Suomalainen elintarvikevienti kasvoi vuonna 2006 ennätyslukemiin, ja yritykset ovat investoineet voimakkaasti Itämeren kotimarkkina-alueella. Suomella on tarjottavanaan ulkomaisille kauppakumppaneille korkealaatuisia tuotteita sekä arvostettua erikoisosaamista. Alalla riittää kerrottavaa, kun nyt saamme viestinnän välineet kuntoon, Finfoodin toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi totesi tiedotustilaisuudessa 30.5.2007.

Maukasta ja rehdisti valmistettua ruokaa – järkiruokaa

Tuleva markkinointi nostaa esille kolme suomalaisen ruuan eritysvahvuutta: ruuan hyvän maun, tuotteiden hyvinvointia tukevat ominaisuudet ja rehdin suomalaisen valmistustavan. Markkinointiviesteillä pyritään erottumaan kohdemarkkinoilla ja rakentamaan suomalaisen ruuan ulkomaista imagoa pitkällä tähtäimellä. Palvelu tukee myös Sitran ERA-ohjelman tavoitteita parantaa alan kansainvälistymismahdollisuuksia terveellisen ruuan saralla.

FoodfromFinland-palvelu tuo kiinnostavalla tavalla esiin suomalaista osaamista terveellisessä ’järkiruoassa’, Sitran ohjelmajohtaja Anu Harkki sanoi.

Hän kertoi ERA-ohjelmassa luodusta alan yhteisestä visiosta tehdä Suomesta terveellisen ravitsemuksen mallimaa. Mallimaan rakentamisen yksi vaihe on se, että pystymme tarjoamaan kuluttajille ruokaa, joka on sekä maukasta että terveellistä, ja osaamme sekä kehittää että kaupallistaa sen.

– Terveydellä on kysyntää kaikkialla maailmassa. Nyt luomme edellytyksiä, osaamista ja rakentavaa yhteistyötä, jotta terveelliset tuotteet saadaan maistumaan entistä useammille, Harkki kertoi.

FoodfromFinland-palvelun ensimmäisiä yhteistyökumppaneita ovat Valio Oy, Vaasan & Vaasan Oy, Oy Snellman Ab, Saarioinen Oy, Polar Shiitake Oy, Oy Gustav Paulig Ab, Myllyn Paras Oy, Maustaja Oy ja Halva Oy. Elintarvikeyritysten lisäksi palvelu tarjoaa viestinnän mahdollisuuksia asiantuntijaorganisaatioille ja muille elintarvikealaa lähellä oleville toimijoille.

Lisätietoja

Linkki foodfromfinland-sivuille: 
http://www.foodfromfinland.com/ 
 
Finfood – Suomen Ruokatieto ry
Toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi
Puh. 040 722 2424
etunimi.sukunimi@finfood.fi

Projektipäällikkö Eeva-Liisa Lilja
Puh. 040 833 7727
etunimi.sukunimi@finfood.fi

Sitra
Ohjelmajohtaja Anu Harkki
Puh. 050 431 1651
etunimi.sukunimi@sitra.fi

Viestintäasiantuntija Seija Kurunmäki (Kuule Oy)
Puh. 0400 460 894
etunimi.sukunimi@kuule.fi  

Teema

Elintarvikkeet ja ravitsemus

Järkiruoka on hyvää, terveellistä ja kestävää. Elintarvike- ja ravitsemusohjelma (ERA) 2005-2008 vauhditti järkiruuan nostetta esimerkiksi tutkimuksella, koulutuksella ja alan toimijoiden yhteishankkeilla.

Julkaistu

Mistä on kyse?