archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Peloton Innovation Camp mullistaa elämäntavat

Demos Helsingin ja Sitran järjestämällä Peloton Innovation Campilla uuden energiaviisaan talouden tekijät luovat ideoista käyttäjälähtöisiä tuotteita ja palveluita. Leirillä tehdään bisnestä, joka muovaa yhteiskunatmme tulevaisuutta ja näytetään yhdessä tekemisen voima innovoinnissa.

Julkaistu

Leiri rakentaa energiaviisasta taloutta

Demos Helsingin ja Sitran järjestämällä Peloton Innovation Campilla uuden energiaviisaan talouden tekijät luovat ideoista käyttäjälähtöisiä tuotteita ja palveluita. Leirillä tehdään bisnestä, joka muovaa yhteiskunatmme tulevaisuutta ja näytetään yhdessä tekemisen voima innovoinnissa.

– Tulevaisuuden bisnesmahdollisuudet ovat energiassa. Uudet ratkaisut edellyttävät materiaalien uudelleenajattelua, käyttäjän parempaa ymmärtämistä ja nokkelampaa markkinointia. Peloton-leirille valitut ideat edustavat uutta, parempaa tulevaisuutta, sanoo N2:n asiakasjohtaja Pauliina Valpas, joka on yksi Peloton Innovation Campin tuomareista.

Miten elämme, asumme, liikumme ja syömme, kun öljyn hinta nousee ja energian saatavuus vaikeutuu?

Peloton Innovation Camp Helsinkiin valittiin 10 ideaa ja 80 tiimiläistä yli kolmensadan halukkaan joukosta. Nämä 80 osaajaa ovat energiaviisaan talouden edelläkävijöitä, jotka tunnistavat uuden markkina-alueen avautumisen ja sen tuomat mahdollisuudet. Leiri järjestetään 2.-3. joulukuuta Helsingin Kallahdessa.

Samaa pohditaan globaalisti. Boston Consulting Groupin mukaan yli 60 % yhdysvaltalaisista yrityksistä investoi aiempaa enemmän kestävään talouteen taantumasta huolimatta. Peloton Innovation Camp tuo erilaisia ihmisiä ja yrityksiä yhteen, jotta uudet innovaatiot voisivat syntyä.

Maailman ensimmäinen Peloton Innovation Camp järjestettiin Seinäjoella marraskuun alussa. Seinäjoen leirin voitti Hukkatila-konsepti: uuden ajan kiinteistökehitysyhtiö, joka hyödyntää tyhjillään olevia tiloja.

– Hukkatilan oivallus on selkeä bisneslogiikka, joka hyödyntää käyttämättömiä, olemassa olevia resursseja. Hukkatila tuo lisätuloja kiinteistöille, elävöittää alueellisuutta, saattaa ihmisiä yhteen, haastaa uudisrakentamisen sekä tarttuu realistisesti päästö- ja energiavaikutuksiin, sanoo Seinäjoen-leirin tuomariston puheenjohtajana toiminut Bonnier Publications Oy:n toimitusjohtaja Marjaana Toiminen.

Helsingin leirille valitut, elämäntapoja mullistavat konseptit pitävät sisällään mökki-sharingia, ruuan hävikin brändäämistä ravintolakonseptiksi, empaattisia sähkömittareita, autojen yhteiskäyttöpalvelua, palvelun tekemistä energiansäästöstä, raaka-aineiden käytön mullistavan materiaaliportaalin, sähkönkulutus widgetin, ympäristötekojen Foursquaren, kestävän lounasravintolan ja kestävien elämäntapojen uudenlaisen median.
Tutustu konsepteihin Peloton-sivuilla »

Leirille päässeet ideat valitsi raati, jonka tuomareina toimivat Bonnierin toimitusjohtaja Marjaana Toiminen, Idealist-yrityksen perustaja Saku Tuominen, mainostoimisto N2:n asiakasjohtaja Pauliina Valpas, erikoistutkija Ari Nissinen Suomen ympäristökeskuksesta, tietokirjailija Jussi Laitinen ja Demos Helsingin tutkija Tuuli Kaskinen.

Leirit ovat kolmevuotisen Peloton-liikkeen loppuhuipennus. Demos Helsingin ja Sitran Peloton-liike on sparrannut eri alojen yrityksiä ja organisaatioita luomaan tuotteita, palveluita ja sosiaalisia innovaatioita, joiden avulla ilmastoystävällisistä valinnoista tulee suomalaisille helppoja ja haluttavia. Lue lisää Pelottomasta »

Lisätietoja

Outi Kuittinen, Demos Helsinki, outi.kuittinen@demos.fi, 050 326 5582
Juha Leppänen, Demos Helsinki, juha.leppanen@demos.fi, 040 700 658

Lue lisää Pelottomasta »

Peloton Innovation Campin järjestää Demos Helsinki. Mukana ovat Sitra, Helsingin yliopisto, Helsingin Energia, N2, Seinäjoen Energia, Frami, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Seinäjoen elinkeinokeskus, Semio, Thermopolis, Seinäjoen KOKO-verkosto, DMP ja Laitilan Wirvoitusjuomatehdas.

Mistä on kyse?