Arvioitu lukuaika 2 min

Peloton polkaisee käyntiin vähähiilisen talouden

Demos Helsinki ja Sitra ovat käynnistäneet uuden talouden hankkeen, jossa ihmisiä ja yrityksiä motivoidaan viisaaseen energiankäyttöön.

Julkaistu

Energian tehokkaasta käytöstä nousee uusi talous

Demos Helsinki ja Sitra käynnistävät uuden talouden hankkeen, jossa ihmisiä ja yrityksiä motivoidaan viisaaseen energiankäyttöön. Peloton antaa organisaatioille virikkeitä luoda tuotteita, palveluita ja sosiaalisia innovaatioita, joiden avulla suomalaisten ekologisista valinnoista tulee helppoja ja houkuttelevia.

– Viisaasta energiankäytöstä tulee nopeasti menestystekijä, josta hyötyvät kansalaiset, yritykset ja kansantaloudet, sanoo Jukka Noponen Sitran Energiaohjelmasta. Pelottoman tarkoituksena on lyödä yhteen taloudellinen hyöty ja valmistautuminen kalliin energian aikaan. Peloton keskittyy eniten energiankulutukseen vaikuttaviin päätöksiimme, eli asumiseen, liikkumiseen ja ruokavalioon.

Kolmivuotisen toiminnan keskipisteessä ovat kuluttajan valinnat. Valintaympäristön luovat tuote- ja palvelutarjonnan suunnittelijat, elämäntapamediat sekä suusta suuhun -suositukset. Peloton aktivoi näitä portinvartijaryhmiä ymmärtämään ja hyödyntämään vaikutusvaltansa.

– Yritykset ovat jo heränneet korjaamaan tuotantoprosessejaan ja logistiikkaketjujaan energiapiheiksi, mutta Pelottomassa mennään askelta pidemmälle, sanoo Pelottoman projektikoordinaattori Outi Kuittinen Demos Helsingistä.
– Jatkossa yritysten on keskityttävä myös siihen, miten kuluttajat saadaan kehittämään energiankäyttöään.

Peloton hakee parhaillaan yhteistyökumppaneita portinvartija-organisaatioista. Mukaan ovat jo lähteneet Fazer Amica, Bonnier Publications, Rautakesko, S-ryhmä, Starkki, Puukeskus ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri. Ensimmäisinä syksyllä 2009 töihin käyvät elämäntapamediat, lounas- ja henkilöstöravintolat, rautakaupat ja pienten lasten vanhemmat. Toiminta alkaa Peloton-työpajoissa. Niissä eri alojen ammattilaiset ja vertaisvaikuttajat kehittävät ideoita siitä, miten he voivat vähentää asiakkaiden ja muiden ihmisten energiankulutusta ja miten tästä tehdään liiketoimintaa.

Peloton ottaa mallia vertaiskehittelystä: tavasta, jolla harrastaja ja muutvertaisryhmät kehittävät innovatiivisia ja radikaaleja palveluita itselleen. Tuote- ja palvelukehitykseen tuodaan osaamista suoraan ruohonjuuritasolta, asiakaspalvelijoilta ja kotitalouksien suurimpien energiapäätösten tekijöiltä.

Lisätietoja

Outi Kuittinen, projektikoordinaattori, Demos Helsinki
puh. 050 3265582, sähköposti etunimi.sukunimi @ demos.fi

Vesa-Matti Lahti
, toimialajohtaja, Sitran Energiaohjelma
puh. (09) 6189 9446, sähköposti etunimi.sukunimi @ sitra.fi

Lue lisää Peloton-hankkeesta »
Osallistu Peloton idea kilpailuun »

Julkaistu