Siirry suoraan sisältöön

Julkaistu 29.05.2009

Suomen ensimmäinen terveyskioski avattiin

Ylöjärven kaupunki avasi kesäkuun alussa kauppakeskus Eloon uudentyyppisen terveyskioskin, josta kaupungin tarjoamia terveydenhuollon palveluita saa luotettavasti, helposti ja nopeasti.
Kirjoittaja
Johtaja, Uudistumiskyky, Sitra

Ylöjärven kaupunki tarjoaa terveyspalveluja vuoronumerolla kauppakeskuksesta

Ylöjärven kaupunki avasi kesäkuun alussa kauppakeskus Eloon uudentyyppisen terveyskioskin, josta kaupungin tarjoamia terveydenhuollon palveluita saa luotettavasti, helposti ja nopeasti.

Terveyskioski on ihmisten päivittäiseen ympäristöön sijoitettu terveydenhuollon palvelupiste, joka tarjoaa monipuolisia terveydenhuollon ammattilaisten palveluita; terveysneuvontaa, pienimuotoista vastaanottotoimintaa (esim. verenpaine-, verensokeri-, kolesteroli- ja lihasvoimamittausta), palveluohjausta sekä erilaisia teemapäiviä ja vaikkapa rokotuskampanjoita.

– Terveyskioskin toivotaan madaltavan kynnystä tulla kysymään omaan terveyteen liittyviä kysymyksiä, vaikka pieniäkin asioita. Oikea hoito varhaisessa vaiheessa on sekä kuntalaisen että kunnan etu, Ylöjärven perusturvajohtaja Kari Virta perustelee terveyspalveluiden tuomista terveyskeskuksen ulkopuolelle. Kioskin toivotaan tuovan myös suoraa helpotusta terveyskeskukseen kohdistuvaan paineeseen – niin käyntien kuin puhelinkontaktien vähenemisenä.

Terveyskioski tekee asioinnista helppoa ja nopeaa; ajanvarausta ei tarvita, joten paikalle voi tulla silloin kuin se omaan aikatauluun parhaiten sopii. Kioski on avoinna maanantaista perjantaihin klo 10-18, ja lauantaisin klo 10-16.

Terveyskioski on osa Ylöjärven kaupungin perusterveydenhuoltoa, ja Sitran Kuntaohjelma toimii kaksi vuotta kestävässä kehityshankkeessa uudenlaisen terveydenhuollon palvelukonseptin edistäjänä, osarahoittajana sekä parhaiden käytäntöjen levittäjänä.

– Terveyskioski -hankkeessa kokeillaan tapaa hoitaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämistä hieman uudesta näkökulmasta. Haemme malleja rakenteelliseen uudistumiseen, Sitran Kuntaohjelman ohjelmajohtaja Antti Kivelä sanoo.

– Sitran tavoite on edistää ja kehittää suomalaista terveydenhuoltoa tukemalla innovatiivisten uusien toimintamallien kokeilua ja kehittämistä, sekä maailmalla hyviksi havaittujen toimintamallien soveltamista Suomeen. Terveyskioski toteuttaa näistä tavoitteista jokaista, Kivelä jatkaa.

Terveyskioskin mallia on haettu Yhdysvalloissa suositusta Retail Clinic -konseptista, jossa kauppakeskuksiin on pystytetty samantyyppisiä matalan kynnyksen kioskeja, joista terveydenhoitajatasoisia terveyspalveluita saa vuoronumerolla nopeasti ja edullisesti.

Lisätietoja

Kari Virta, perusturvajohtaja, Ylöjärvi, puh. 050 337 5168
Pentti Sivunen, kaupunginjohtaja, Ylöjärvi, puh. 050 554 2490
Seija Ritala, johtava hoitaja, Ylöjärvi, puh.050 306 3965

Valokuvia

Kysy terveyskioski-aiheisia valokuvia Sitran viestinnästä:
Jenni Sarolahti, Sitran Kuntaohjelman tiedottaja, puh. 050 372 0828, jenni.sarolahti@sitra.fi