archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Tekemällä oppii -viikko levittäytyy 29 ala-asteen koululle

Nuorten kansallinen teknologiaviikko käynnistyi Ylivieskassa maanantaina 29.10. Sitran rahoittama hanke levittäytyy viikon aikana 29 ala-asteen koululle eri puolille Suomea. Tekemällä oppii -viikon työpajoissa koululaiset pääsevät hyödyntämään teknologiaa käytännössä teknologiakasvatukseen perehtyneiden opettajien opastuksella. Viikon aikana tavoitetaan satoja lapsia ja heidän opettajiaan.

Julkaistu

Nuorten kansallinen teknologiaviikko Tekemällä oppii  käynnistyi Ylivieskassa maanantaina 29.10. Sitran rahoittama hanke levittäytyy viikon aikana 29 ala-asteen koululle eri puolille Suomea. Tekemällä oppii -viikon työpajoissa koululaiset pääsevät hyödyntämään teknologiaa käytännössä teknologiakasvatukseen perehtyneiden opettajien opastuksella. Viikon aikana tavoitetaan satoja lapsia ja heidän opettajiaan.  

Tekemällä oppii -viikolla kannustetaan lapsia, nuoria ja opettajia luovaan ja innovatiiviseen ajatteluun ja työskentelyyn. Kädentaitojen merkityksestä opetuksessa käydään keskustelua. Lisäksi kiinnitetään huomiota koulujen teknologian opetukseen sekä annetaan ideoita ja toimintamalleja käytännön toteuttamiseen.  

– Sitra haluaa juhlavuotenaan olla mukana tukemassa nuorten monipuolista koulutusta ja oppimista. Oulun yliopiston Teknologiakasvatus NYT! -hanke ja nyt käynnistyvä nuorten kansallinen teknologiaviikko ovat onnistuneet erityisesti siinä, että niillä molemmilla on nuorten osaamisen vahvistamisen kannalta sekä paikallista että valtakunnallista merkitystä, totesi yliasiamies Esko Aho Sitrasta.  

– Suomen koulujärjestelmä on menestynyt kansainvälisesti. Testit ja arvosanat eivät ole ongelmamme. Järjestelmämme suurimpana haasteena on oppilaan persoonallisuuteen liittyvien tekijöiden tunnistaminen sekä niiden ottaminen huomioon opetuksessa ja arvioinnissa. Lasten erilaisten temperamenttien aiheuttamaa syrjäytymisriskiä tulee vähentää. Tässä suhteessa käden taidot ja tekemällä oppiminen ovat hyviä käytännön toimia lisätä oppilaan koulumotivaatiota ja tukea hänen koulumenestystään, sanoi Aho.  

Viikon taustalla on Oulun yliopiston Oulun Eteläisen instituutin pitkäaikainen teknologiakasvatuksen tutkimus- ja kehittämistyö. Valtakunnallinen Teknologiakasvatus NYT! -hanke edistää teknologian opetusta perusopetuksessa. Hankkeen tavoitteena on kasvattaa nuoria ymmärtämään, arvostamaan ja edelleen kehittämään ihmisen tarpeisiinsa rakentamaa ympäristöä, teknologiaa. Projektin toimintamuotoja ovat teknologian opetuksen sisältöjen, menetelmien, opetusmateriaalien ja -välineiden kehittäminen sekä opettajien täydennyskoulutus.  

– Teknologia kehittyy usein innovaatioiden kautta. Sen vuoksi ongelmien havaitsemis- ja ratkaisutaitojen kehittäminen sekä luovaan ajatteluun ja työskentelyyn kannustaminen ovat tärkeitä teknologian opetuksen päämääriä. Hankkeessa innovaation käsite viedään konkreettiselle tasolle, totesi tutkimusjohtaja Esa-Matti Järvinen Oulun Eteläisestä instituutista.  

Sitra rahoittaa Nuorten kansallisen teknologiaviikon osana 40. juhlavuottaan. Sitra haluaa kannustaa lapsia ja nuoria innovatiivisuuteen sekä tuoda esille tuoreinta tietoa teknologiakasvatuksesta sovellettavaksi opettajien käytännön työssä.    

Lisätietoja

Esa-Matti Järvinen, tutkimusjohtaja, Oulun yliopisto, puh 040 754 8243, etunimi.sukunimi@oulu.fi, www.oulu.fi/teknokas  
Mervi Porevuo, kehityspäällikkö, Sitra, puh. 0294 618 991 tai 050 358 3235, etunimi.sukunimi@sitra.fi

Tekemällä oppii – Nuorten kansallinen teknologiaviikko 29.10. -2.11.2007
Pirkanmaa: Hämeenkyrö, Tampere, Vesilahti
Keski-Suomi: Hankasalmi, Muurame, Petäjävesi, Uurainen
Lappi: Kemijärvi, Pelkosenniemi, Posio, Salla
Pohjois-Pohjanmaa: Haapavesi, Ii, Kärsämäki, Liminka, Nivala, Pudasjärvi, Pyhäjärvi, Rantsila
Savo: Kuopio, Pieksämäki, Pielavesi
Uusimaa: Espoo, Lohja, Vihti