archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Uudenlaiset lähienergiapalvelut kiinnostavat kuluttajia

Suomalaisista asunnonomistajista neljännes pohtii lämmitykseen tai energian säästöön liittyvän remontin toteuttamista seuraavan kahden vuoden aikana. Uusiutuva ja puhdas lähienergia kiinnostaa kuluttajia.

Kirjoittaja

Tuula Sjöstedt

Asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet

Julkaistu

Suomalaisista asunnonomistajista neljännes pohtii lämmitykseen tai energian säästöön liittyvän remontin toteuttamista seuraavan kahden vuoden aikana. Uusiutuva ja puhdas lähienergia kiinnostaa kuluttajia, mutta haasteena on tiedon saatavuus ja vaikea vertailtavuus.

Taloustutkimus Oy kartoitti Sitralle toteuttamassaan Saisiko olla lähienergiapalveluja? -kyselytutkimuksessa asunnonomistajien ja vapaa-ajan asukkaiden mielipiteitä erilaisia energiaratkaisuja ja uusia lähienergiapalveluja kohtaan. Kyselyyn vastasi 1 515 henkilöä.

Tutkimus osoitti, että uusille lähienergiapalveluille löytyy kysyntää. Valtaosa kyselyyn vastanneista on valmis harkitsemaan aurinkoenergiaa, lämpöpumppuja ja muita energiatehokkaita ratkaisuja vaihtoehtona. Haasteena on kuitenkin tekniikan valinnan vaikeus sekä epävarmuus tekniikan toimivuudesta ja kustannushyödyistä.

– Energia-alalla tarvitaan uusia ja innovatiivisia palveluita, jotka helpottaisivat puolueettoman tiedon saantia ja vertailua, kertoo Sitran johtava ekotehokkuusasiantuntija Karoliina Auvinen.

Kyselyn mukaan suurin tarve on verkkopalvelulle, jossa kuluttaja voi vertailla itselle sopivia energiaratkaisuja keskenään. Kyselyssä kiinnostusta herätti myös avaimet käteen -palvelu, joka kattaisi suunnittelun, luvat ja asennuksen sekä järjestelmän huollot ja ylläpidon.

Auvisen mukaan palvelujen kehittämisessä apuna voitaisiin hyödyntää palvelumuotoilua:

– Palvelumuotoilun keskeisenä tavoitteena on tuottaa palvelun käyttäjille myönteinen, sujuva, luotettava ja vaivaton kokemus. Lämmitysmuodosta ja energia-asioista päätettäessä yksi keskeinen tekijä on nimenomaan käytön vaivattomuus.

Saisiko olla lähienergiapalveluja? -kyselytutkimus toteutettiin osana Sitran Maamerkit- ja Energiaohjelmien Lähienergian käyttäjälähtöiset palvelut -hanketta.

Julkaisun tiedot

Saisiko olla lähienergiapalveluja? Kyselytutkimus: omakotitalojen, taloyhtiöiden ja vapaa-ajan asunnon asukkaiden tarpeet energiaratkaisuja ja uusia lähienergiapalveluja kohtaan
Topi Syvänen ja Katja Mikkonen / Taloustutkimus Oy
Sitran selvityksiä 60, ISBN: 978-951-563-787-1, ISSN 1796-7112
Helsinki: Sitra, 2011
Lataa raportti (PDF) »