Julkaistu 27.04.2018

Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen esillä Soteuttamossa

Pääkaupunkiseudulla toimivan Metropolia-ammattikorkeakoulun järjestämässä Soteuttamossa pureuduttiin asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseen. Asiaa käsiteltiin palvelumuotoilun, kokemustiedon ja yhteiskehittämisen näkökulmasta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen yhtenä tavoitteena on, että ihmiset saisivat nopeasti ja tehokkaasti niitä palveluja, joita he tarvitsevat.

”Sote-uudistuksessa pyritään kehittämään sellaisia palveluja, jotka ovat ihmisten kokoisia, näköisiä sekä laadukkaita. Siksi tänään teemana on ihminen edellä”, Hyvinvointiyritykset kiertoon -hankkeen projektipäällikkö Ulla Vehkaperä kuvaili tilaisuuden luonnetta.

”Uudistus on yhteistyötä ja jatkuvaa kehittämistä”

Soteuttamo on Sitran ja kuntatoimijoiden kehittämä sosiaali- ja terveysalan uudistamisen ja verkostojen kehittämisen työkalupakki. Kevään ja ensi syksyn aikana pidetään yhteensä neljä Soteuttamo-tilaisuutta, joissa Metropolia on vahvasti mukana järjestäjänä.

”Kun asiakas pääsee itse suunnittelemaan ja toteuttamaan omia palvelujaan, se voimaannuttaa”, Vantaan lastensuojelupalvelujen päällikkö Hannan Pösö kuvasi henkilökohtaisen budjetoinnin etuja.

Osallisuusvalmistelija Katja Syvärinen Uusimaa2019 -hankkeesta kertoi kuulijoille, kuinka Sote-uudistus etenee Uudellamaalla ja miten asiakaslähtöisiä palveluja valmistellaan.

”Uudistus on yhteistyötä ja jatkuvaa kehittämistä. Tällaiset tilaisuudet ovat tärkeitä siksi, että niin palveluiden tuottajien kuin kuluttajienkin asiantuntemus saadaan esiin.” Syvärinen painotti.

Lue tilaisuudesta tarkemmin Metropolian sivuilta ja katso pitchaukset asiakaslähtöisistä palvelukonsepteista ja palveluista. Juttu ja linkki tilaisuuden tallenteeseen löytyvät täältä.

Soteuttamo: Kuka kumppaniksi uuteen soteen? Keskiviikkona 30.5. Metropolia AMK klo 12–16. Os. Vanha viertotie 23, Helsinki. Ohjelma

Mistä on kyse?