Artikkeli
Julkaistu
11.3.2014
Ympäristöministeriön lausuntopyyntö 11.2.2014 luonnoksesta hallituksen esitykseksi ilmastolaiksi.
Sitran lausunto 10.3.2014
Sitra pitää ilmastolain voimaantuloa tärkeänä Suomen taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden vahvistamiseksi. Ilmastolailla vahvistetaan ilmastopolitiikan yhteiskunnallista painoarvoa sekä lisätään sen avoimuutta ja tietoperustaisuutta. Laki tuo ilmastopolitiikkaan myös pitkäjänteisyyttä ja selkeyttää sitä. Ilmastonlain voimaantulo edistää pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelman asettamaa tavoitetta edistää Suomen cleantech-liiketoimintaa ja nostaa Suomi maailman ympäristötietoisimmaksi kansakunnaksi.
Ilmastonmuutos on yksi aikamme suuria uhkakuvia. Se tuo mukanaan ekologisten ongelmien lisäksi yhteiskuntaa ravistelevia sosiaalisia ja taloudellisia haasteita. Ilmaston lämpenemisen arvioidaan olevan suurempaa pohjoisilla alueilla, mikä korostaa Suomenkin tarvetta seurata ja ohjata toimia erityisesti kansallisen edun näkökulmasta. Tarvittavia isoja muutoksia pystytään tekemään askel askeleelta eikä suuria hyppäyksiä ylipäätään voi tehdä yön yli. Mitä aiemmin, mitä päättäväisemmin ja mitä järjestelmällisemmin muutoksiin ryhdytään, sitä paremmat mahdollisuudet Suomella on säilyttää hyvinvoinnin edellytykset ja kilpailukyky sekä olla jatkossa globaaleilla markkinoilla uusien mahdollisuuksien hyödyntäjä.
Sitra näkee, että ilmastolain voimaantulo tuo merkittäviä parannuksia Suomen ilmastopolitiikkaan seuraavin perusteluin:
Sitra näkee tärkeänä, että seuraavat kohdat huomioidaan lain valmistelussa:
Tavoitetaso on nostettava 95 prosenttiin.Ilmastolakiesityksessä oleva päästövähennystaso 80 % ei ole riittävä. Tämä on Eurooppa-neuvoston asettaman pitkän aikavälin tavoitteen vähentää kasvihuonepäästöjä 80–95 %:lla vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050 mennessä alatasolla. Tavoitetaso tulee nostaa 95 prosenttiin Suomen kilpailukyvyn varmistamiseksi ja uuden cleantech-liiketoiminnan vauhdittamiseksi. Kunnianhimoinen tavoite mahdollistaa radikaalien innovaatioiden ja teknologiahyppäysten syntymisen.
Kannustavia välitavoitteita pitää asettaa.Kymmenen vuoden aikaväli on liian pitkä pitkän aikavälin suunnitelman tarkistamiselle. Lain toteutumisen seurantaan on luotava välitavoitteet, mikä tuo konkretiaa ja kannustaa toimijoita kehittämään ratkaisuja jo heti lain voimaantulon jälkeen.
Lakiin on luotava sanktiot.Niillä kannustetaan toimijoita tavoitteiden saavuttamiseksi sekä ”näennäisten toimenpiteiden” välttämiseksi.
Päästökauppasektori tulee ottaa mukaan.Mahdollisuuksia päästökauppasektorin mukaan ottamiseksi lain piiriin tulee selvittää.
Valtionhallinnon on näytettävä esimerkkiä.Valtionhallinnon oman ilmastotoiminnan tehostamisen lisäksi muiden toimijoiden, kuten esimerkiksi kuntien ja elinkeinoelämän, toiminnalle on asetettava vaatimuksia.
Muita huomioita
Ilmastolaki on uudistumisen vauhdittaja. Viranomaistoimintaa ohjaava puitelaki voisi kannustaa hallintoa etsimään liiketoimintapohjalta toteutuvia hillintä ja sopeutumistoimia. Viivyttely voi johtaa ylivoimaiseen hintalappuun ja arvaamattomiin sosiaalisiin vaikutuksiin.
Lain edellyttämien suunnitelmien ja toimenpiteiden pohjaksi tarvitaan kokonaisvaltaista tutkimustietoa. Ilmastonmuutoksen vaikutuksista Suomelle tulisi tehdä laaja-alainen tutkimus. Ekologisten vaikutusten rinnalle tarvitaan syvällisempää tietoa sosiaalisista vaikutuksista, teollisuuspolitiikan ja talouden uudistamisesta, sekä erilaisten rakenneratkaisujen tarpeesta.