Kooste
Arvioitu lukuaika 8 min

Minkälaisessa demokratiassa elämme vuonna 2040? – Lukiolaisten näkemyksiä

Lukiolaisille suunnatun Suomalaisen kirjoituskilpailun yhtenä aiheena oli tällä kertaa demokratia, ja Sitra palkitsi aiheeseen liittyen kolme kirjoitusta. Julkaisemme Henri Puuran oivaltavan tekstin "Tulevaisuuden Suomi - demokratian mallimaa vai jotain aivan muuta?" alla kokonaisuudessaan. Lämmin lukusuositus!

Kirjoittaja

Tuula Tiihonen

Johtava asiantuntija, Demokratia ja osallisuus

Julkaistu

Lukiolaisille suunnattu Suomalainen kirjoituskilpailu järjestettiin viime vuonna 14. kertaa. Koulutusta, osaamista ja demokratiaa -teemalla toteutettuun mittelöön osallistui lähes 800 lukiolaista kaikkialta Suomesta.

Sitra osallistui kilpailuun järjestäjänä ensimmäistä kertaa, tuoden mukaan oman otsikkovaihtoehdon: Suomalainen demokratia vuonna 2040. Aihe on sama, jonka Sitra antoi nykykirjailijoille viime vuonna julkaistua novellikokoelmaa varten. Kilpailuaiheiden toivottiin innostavan lukiolaisia pohtimaan osaamisen ja koulutuksen merkitystä demokraattisen ja toimivan yhteiskunnan ja yksilön kannalta.

”Tarvitsemme laajaa pohdintaa demokratian mahdollisista tulevaisuuskuvista. Novellikokoelman ja kirjoituskilpailujen avulla saimme ajatuksia samasta aiheesta niin ammattikirjailijoilta kuin lukiolaisiltakin”, kertoo Sitran johtava asiantuntija Tuula Tiihonen.

Kilpailun järjestivät yhteistyössä Suomalainen Klubi ry, Opetushallitus, Äidinkielen opettajain liitto ry, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry, ja Otava, Suomen Kuvalehti ja Sitra.

Koko kilpailun toiseksi ja Sitra-sarjan voittajaksi selviytyi Henri Puura Ressun lukiosta kirjoituksellaan Tulevaisuuden Suomi – demokratian mallimaa vai jotain aivan muuta? Tekstissään Puura erittelee tarkkanäköisesti ilmiöitä ja keinoja, joilla demokratioita on viime vuosina haastettu ja heikennetty. Kirjoitus on julkaistu kokonaisuudessaan alempana.

Sitran-sarjan kaksi muuta palkittua kirjoittajaa olivat Lauri Mentula Tapiolan lukiosta sekä Heli Korkeamäki Lahden yhteiskoulusta.

Mentula pohtii kirjoituksessaan etenkin koulutuksen merkitystä demokraattisen yhteiskunnan edellytyksenä ja koulutuspoliittisten valintojen ja leikkausten seurauksia. (Lue Mentulan teksti täältä).

Korkeamäen tekstissä sukelletaan puolestaan demokratiakäsityksen ja -ihanteen pohdintaan ja punnitaan sitä asiantuntijavaltaan eli meritokratiaan vertaillen. (Lue Korkeamäen teksti täältä.)

Sitra kiittää lämpimästi palkittuja sekä kaikkia kilpailuun osallistuneita demokratiateeman pohtimisesta.

”Lauri Mentula kuvaa demokratiaa hienosti kirjoittamalla: Demokratia on monella tapaa kuin nuori ihminen. Se ei ole koskaan täysin valmis, vaan sen täytyy jatkuvasti räpiköidä ongelmien ja epäkohtien tuomien muutosten halki voidakseen säilyttää olemuksensa. Sen täytyy oppia sietämään omaa vajavaisuuttaan, mutta tehdä silti kaikkensa, jotteivat tuon vajavaisuuden seuraukset koituisi kohtalokkaiksi. Nuorilla ihmisillä on toivoa niin kauan kuin he voivat uskoa omaan tulevaisuuteensa. Sama pätee demokratiaan”, Sitran Tiihonen siteeraa.

Mistä on kyse?