archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Opettaja, haluatko saada koululuokan kukoistamaan?

Suomalaisen koulun ongelma on viihtyvyys. OK App on sovellus, joka auttaa tunnistamaan innostuksen sekä oppimiselle optimaaliset hetket ja vaalimaan niitä.

Julkaistu

Miten koululuokka saadaan kukoistamaan, jos se on täynnä orkideoja, voikukkia tai tulppaaneita?

Kehityspsykologinen tutkimus jakaa nuoret erilaisiin opiskelijoihin. Orkideoihin ympäristö vaikuttaa vahvasti. He voivat huonosti epäsopivassa ilmapiirissä, mutta oikeassa ympäristössä heidät saa kukoistamaan.

Voikukat pärjäävät hyvin kaikkialla, eikä heihin ympäristöllä ole vaikutusta. Tulppaanit ovat siltä väliltä: heihinkin huono ympäristö vaikuttaa, mutta ei yhtä suuresti kuin herkästi lakastuviin orkideoihin.

Katariina Salmela-Aron tiimin OK App etsii ratkaisua siihen, että nuorten parhaita osaamisen ja innostumisen hetkiä ei osata nykyään tunnistaa eikö hyödyntää. Sovelluksen kunnianhimoinen tavoite on motivaation ja sosio-emotionaalisten taitojen tunnistaminen, palaute niistä ja niiden kehittäminen – ja innostuksen tuominen takaisin kouluun.

– Innostuksen hetkiä ei tunnisteta, vaikka kaikki innostuvat jostain. Innostusta ei systemaattisesti kehitetä koulussa, Salmela-Aro sanoo.

Vaikka suomalaiset nuoret menestyvät Pisa-tutkimuksessa, kouluviihtymisessä olisi parantamisen varaa. OK App on konkreettinen työväline, OK Appin tiimin mukaan “learning buddy” eli oppimiskaveri. Se auttaa oppilaita tunnistamaan vahvuutensa ja sen, mikä heitä motivoi. Itsetuntemus saa heidät myös viihtymään koulussa entistä paremmin.

OK App perustuu monivuotiseen tutkimukseen, jossa yhteistyössä Googlen kanssa on tunnistettu tilanteita, jolloin nuoret kokevat niin sanottuja optimaalisen oppimisen hetkiä. Sovellus tunnistaa nämä hetket ja antaa niistä välitöntä myönteistä palautetta. Yhteensä erilaisia oppimisen hetkiä on tunnistettu sata tuhatta.

Oppilas oppii OK Appin avulla jäsentämään paremmin muun muassa sitä, vastaavatko hänen taitonsa tehtävää ja kuinka kiinnostavana ja haastavana hän sitä pitää. Samalla sovellus kehittää vuorovaikutustaitoja.

Opettaja taas oppii sovelluksen avulla näkemään, mikä oppilaita innostaa. Hän saa tietoa oppilaan tai työryhmän optimaalisista oppimisen hetkistä, ja osaa sen mukaan antaa eteenpäin vieviä tai ongelmakohdassa auttavia lisätehtäviä.

– Opettajat saavat harvoin välitöntä palautetta siitä, miten saavat oppilaat innostumaan, Katariina Salmela-Aro sanoo.

Opettajat voivat auttaa oppilaita näiden auttaa yksilöllisissä oppimisen haasteissa sovelluksen sisältämillä tehtävillä, kuten videoilla ja tarinoilla juuri tämän oppilaan haasteesta ja sen ylittämisestä.

– Moneen haasteeseen aivan lyhyt interventio riittää. Aina ei tarvita pitkää prosessia, Salmela-Aro huomauttaa.

Palvelun avulla koulu voi myös seurata kokonaisuudessaan, kuinka paljon tunneilla syntyy optimaalisia oppimisen hetkiä, ja pyrkiä kasvattamaan niiden määrää koulussa. Innostunut koulu muuttuu puheesta konkreettiseksi ja mitattavaksi tavoitteeksi.

Seuraa meitä

Twitterissä

 

Tiimi

Katariina Salmela-Aro, Psykologian professori, Jyväskylän ja Helsingin yliopisto, nuorten kehityksen, hyvinvoinnin, tulevaisuuden taitojen ja interventioiden asiantuntija.

Jari Lavonen, Opetuskoulutuksen johtaja, Professori, Helsingin yliopisto, opettajien koulutuksen ja ammatillisen kehityksen asiantuntija.

Tuomas Teuri, Diplomi-insinööri, sovelluksen kehittämisen asiantuntija.

Barbara Schneider, Sosiologian Professori, Michigan State yliopisto, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja mindset asiantuntija.

Kai Hakkarainen, Kasvatustieteen Professori, Helsingin yliopisto, osaamisen ja digitaalisuuden asiantuntija.

Mistä on kyse?